hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > اقتصادی > دستاورد فولادمبارکه در خودتأمینی آب و برق

فاز اول نیروگاه شهید کاظمی با حضور رئیس‌جمهور راه‌اندازی شد

دستاورد فولادمبارکه در خودتأمینی آب و برق

با حضور رئیس‌جمهور و جمعی از اعضای هیئت دولت، مسئولان استان اصفهان و مدیرعامل فولاد مبارکه، واحد اول گازی نیروگاه سیکل ترکیبی فولاد مبارکه اصفهان که به نام «شهید حاج احمد کاظمی» مزین شده است به‌عنوان اولین واحد نیروگاهی کلاس F صنایع در محل مصرف، راه‌اندازی شد تا گام بلندی برای تأمین پایدار برق موردنیاز این صنعت و جبران ناترازی برق شبکه سراسری برداشته شده باشد.

سید ابراهیم رئیسی، روز جمعه هفتم مهرماه، در جریان دومین سفر استانی خود به اصفهان، پس از بازدید از مرحله اول انتقال آب از دریای عمان به اصفهان که با مشارکت و سرمایه‌گذاری ویژه فولاد مبارکه در حال انجام است، با حضور در معراج الشهدای فولاد مبارکه به مقام شامخ شهدا ادای احترام و پس از آن، از خطوط تولید فولاد مبارکه بازدید کرد.

وی در ادامه، فاز اول گازی نیروگاه سیکل ترکیبی «سردار شهید حاج احمد کاظمی» این شرکت را راه‌اندازی کرد و پس از آن، در جمع مدیران و کارکنان فولاد، اظهار داشت: توفیق ارزشمندی بود که در جمع کارکنان، مهندسان، کارگران، مشاوران و مدیران فولاد مبارکه حاضر شوم و از زحمات مدیرعامل و سایر مدیران و کارکنان پرتلاش و مخلص این شرکت قدردانی کنم.

رئیس‌جمهوری با تأکید بر اینکه امروز تولید برای کشور یکی از ضرورت‌های اساسی در حوزه‌های مختلف است، گفت: خوشبختانه موفقیت‌هایی در عرصه تولید داشته‌ایم که باید از بابت آن، خداوند متعال را سپاسگزار باشیم.

رئیسی تحقق اقتصاد مقاومتی را یکی از ضروریات کشور دانست و گفت: شرط اساسی تحقق این امر، استقلال در تولید و رشد آن است. این امر در صنایع مادر، ازجمله فولاد که زیرساخت رشد تولید است، اهمیت بیشتری دارد، زیرا رشد کمی، کیفی و تنوع تولید در فولاد می‌تواند موجب رشد بسیاری از صنایع پایین‌دست این حوزه شود و در پی رشد صنایع مادر است که رشد صنایع دیگر کشور، زنجیره ارزش‌افزوده را کامل می‌کند و این امر در تکمیل زنجیره اشتغال نیز مؤثر است. بسیار حائز اهمیت است که برنامه‌ریزی فولاد مبارکه برای کامل‌کردن این زنجیره بسیار درست و قابل‌تقدیر است.

امروز در فولاد مبارکه برنامه‌های بسیار ارزشمندی برای خود تامینی و خودکفایی انجام شده است

رئیس‌جمهور در ادامه سخنان خود با تأکید بر اهمیت پیشگیری از خام‌فروشی گفت: امروز در فولاد مبارکه برنامه‌های بسیار ارزشمندی برای خود تامینی و خودکفایی انجام شده و این اقدامات گام‌های بسیار مهمی به شمار می‌رود. در نظر داشته باشیم مادام که یک صنعت، به‌عنوان‌مثال در حوزه آب، بتواند آب موردنیاز خود را از محل تصفیه پساب صنعتی و شهری تأمین کند یا با اجرای پروژه‌ای نظیر انتقال آب از دریای عمان به فلات مرکزی برای صنایع استان اقدام کند، به‌یقین گام مهمی در جهت خود تامینی برداشته است.

کار بزرگی که امروز در فولاد مبارکه رقم خورد بسیار مهم است

وی با اشاره به اهمیت ورود فولاد مبارکه برای احداث نیروگاه و به بهره‌برداری رساندن این پروژه گفت: کار بزرگی که امروز در فولاد مبارکه رقم خورد بسیار مهم است؛ احداث نیروگاه به‌صورت مستقل برای صنعت با هدف‌گذاری ۹۱۴ مگاوات تولید برق که امروز ۳۰7 مگاوات آن بهره‌برداری شد، گام بسیار مهمی است. اینکه برق خانگی از برق صنعتی جدا باشد و این صنعت بتواند برق خود را تأمین کند و همچنین اقدامات فولاد مبارکه در حوزه تأمین آب بسیار حائز اهمیت است.

تولید فولاد سبز یکی دیگر از اقدامات بسیار مهم برای کشور ماست که فولاد مبارکه در این مسیر گام برداشته است

فولاد مبارکه 

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود گفت: تولید فولاد سبز یکی دیگر از اقدامات بسیار مهم برای کشور ماست که فولاد مبارکه در این مسیر گام برداشته است. فولاد سبز برای کشور ما برخلاف بسیاری از کشورها امکان‌پذیر است؛ بنابراین هر اقدامی که در مسیر تولید فولاد سبز برداشته شود می‌تواند کشور ما را نسبت به سایر تولیدکنندگان این حوزه متمایز کند.

وی با اشاره به برنامه‌ریزی‌های دشمن برای ضربه‌زدن به ایران گفت: دشمن به‌خوبی می‌داند که ضربه به تولید و اقتصاد یعنی ضربه به ایران اسلامی و مردم. تلاش دشمن بر این است که تولید را در کشور متوقف کند و حتی به عقب برگرداند. وقتی ما اعلام می‌کنیم در بهار امسال طبق اعلام مرکز آمار به ۶٫۷ درصد رشد رسیده‌ایم، چنین دستاوردهایی دشمن را سردرگم می‌کند و باور نمی‌کند که در شرایط تحریم، تحقق این میزان رشد امکان‌پذیر بوده باشد. اینکه آن‌ها نمی‌توانند چنین دستاوردهایی را درک کنند به‌خاطر این است که مردم ما را نمی‌شناسند و درک نمی‌کنند که به‌عنوان‌مثال، در هر کوی و برزن استان اصفهان، مردم این آمادگی را دارند که از همه آن چیزی که دارند برای‌خدا مایه بگذارند؛ استانی که ۲۴ هزار شهید آن سرمایه و پشتوانه این کشور است؛ مردم شهر و دیاری که حاضرند برای آرامش هم‌میهنان خود شبانه‌روز تلاش کنند تا محتاج دیگران نباشیم و برای اجرای امر ولی‌امر مسلمین از هیچ کوششی فروگذار نمی‌کنند. دشمن باید بداند که ما در برابر برنامه‌های آن‌ها استقلال، آزادی و نظام مقدس جمهوری اسلامی را حفظ می‌کنیم و سرفرازانه در مقابل دنیا ظاهر می‌شویم. آن‌ها حتما دچار اشتباه محاسباتی درباره مردم ما شده‌اند.

 وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: امروز در جریان بازدیدی که از فولاد مبارکه داشتیم، کارکنان این شرکت اذعان داشتند که سلام ما را به مقام معظم رهبری برسانید و بگویید کارگران اجازه نخواهند داد حرف شما روی زمین بماند و اجازه نخواهیم داد دشمن‌شاد شود؛ حتما تولید کشور را ارتقا خواهیم داد و رشد تولید را در کشور به شرایطی خواهیم رساند که مردم آرامش داشته باشند و شما کارنامه درخشان صنعت فولاد و سایر صنایع کشور را پیش روی خود نظاره‌گر باشید. کارکنان با عزم و اراده پولادین، ایمان قوی و امید به آینده تلاش می‌کنند.

کار در فولاد مبارکه با برنامه‌ریزی دقیق در حال پیشرفت است

رئیسی ادامه داد: امروز در بازدید کوتاهی که از فولاد مبارکه داشتم، احساس کردم کار در این مجموعه کاملا با برنامه‌ریزی دقیق در حال پیشرفت است. برداشت من این بود که هدف‌گذاری‌های بسیار خوبی در این مجموعه انجام شده است. به‌خاطر داشته باشیم مجموعه‌ای که هدف و برنامه، اراده پولادین و ایمان قوی دارد و گام‌های استوار برمی‌دارد حتما به جایگاه برتر و جایی که در شأن اوست خواهد رسید.

در هر بخش فولاد مبارکه برای آینده و برای حرکت، خود تامینی، خودکفایی و استقلال برنامه‌ریزی شده است

رئیس‌جمهور تصریح کرد: اگر مسئولان فولاد مبارکه می‌خواستند به جایگاه سی‌سال قبل اکتفا کنند، نباید این گام‌ها را برمی‌داشتند؛ ولی خوشبختانه در هر بخشی از این شرکت که وارد شدیم، مشاهده کردیم که برای آینده، برای حرکت، خود تامینی، خودکفایی و استقلال برنامه‌ریزی شده است.

کارکنان مجموعه فولاد مبارکه دلی مملو از ایمان و امید به آینده دارند

وی ادامه داد: در فولاد مبارکه برای زنجیره فولاد از سنگ تا رنگ و تا همه محصولاتی که در زندگی مردم بروز و ظهور دارد، برنامه‌ریزی وجود دارد. این صنعت زیربنای بسیاری از صنایع است و در کشور امید ایجاد می‌کند. همچنان که مقام معظم رهبری دو شرط اساسی ایمان و امید را به همه ما آموختند، امروز بحمدالله احساس می‌کنیم کارکنان مجموعه فولاد مبارکه دلی مملو از ایمان و امید به آینده دارند.

اقدامات فولاد مبارکه در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی ارزشمند است

رئیسی در ادامه سخنان خود با اشاره به اقدامات فولاد مبارکه در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی گفت: در واقع این اقدامات، ارزشمند است و ضرورت هم دارد در شرایطی که صنعت فولاد به لحاظ سودآوری برای صنایع پایین‌دست بسیار مؤثر است، شایسته است که منطقه پیرامونی خود و استان را نیز در زمینه‌های احداث جاده و پل، بهینه‌سازی بیمارستان‌ها و مدارس و سایر موارد موردنیاز یاری دهد.

توسعه صنایع نیاز به سرمایه‌گذاری دارد

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت سرمایه‌گذاری در صنعت گفت: صنایع ما نیاز به سرمایه‌گذاری دارند. اگر به این امر توجه کافی نداشته باشیم، مسلما صنایع در همان نقطه‌ای که هستند متوقف خواهند شد؛ به‌عنوان‌مثال، فولاد مبارکه دیگر صنعتی به‌روز، پیشرفته و مولد نخواهد بود و نخواهد توانست محصولاتی مانند فولاد زنگ‌نزن و ورق‌های موردنیاز صنایع لوازم‌خانگی و خودروسازی را تولید کند.

وی تولید انواع محصولات خاص ازجمله فولادهای زنگ‌نزن را قابل‌تقدیر دانست و تأکید کرد: این اقدامات بسیار ارزشمند است و نباید فراموش کنیم که توسعه این صنایع نیاز به سرمایه‌گذاری دارد.

رئیسی در همین زمینه خطاب به سایر مسئولان، صاحبان صنایع کشور، نمایندگان مجلس و دست‌اندرکاران و تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران کشور گفت: اگر در صنایع کشور سرمایه‌گذاری نکنیم، صنایع ما عقب‌مانده خواهند شد و دیگر شاهد پیشرفت آن‌ها نخواهیم بود؛ همچنان که در تمامی دنیا از صنایع خود حمایت می‌کنند. اگر در صنعت سرمایه‌گذاری کردیم، مسلما در پی آن بهره‌برداری خوبی نیز خواهیم داشت.

اگر در فولاد مبارکه سرمایه‌گذاری برای اجرای پروژه‌های جدید و محصولات خاص انجام نمی‌شد، امروز ما در این نقطه از صنعت فولاد قرار نگرفته بودیم

فولاد مبارکه 

رئیس‌جمهور در همین زمینه تصریح کرد: اگر طی سنوات گذشته در فولاد مبارکه سرمایه‌گذاری برای اجرای پروژه‌های جدید و محصولات خاص انجام نمی‌شد، قطعا امروز ما در این نقطه از صنعت فولاد قرار نگرفته بودیم؛ بنابراین اگر امروز نیز سرمایه‌گذاری نکنیم، در عرصه جهانی حرفی برای گفتن نخواهیم داشت. این راهبرد تمامی صنایع ازجمله خودروسازی و لوازم‌خانگی را نیز شامل می‌شود. اگر در صنایع نفت و پتروشیمی نیز سرمایه‌گذاری نکنیم، خواهیم دید که در صنایع و میادین مشترک، سهم ما را به‌راحتی به سود خود جذب خواهند کرد و اجازه برداشت به ما نخواهند داد.

نگاه فولاد مبارکه در خود تامینی را مورد تشویق قرار می‌دهیم

وی خاطرنشان کرد: با همکاری بسیار ارزشمندی که بین فولاد مبارکه، وزارت صمت و وزارت نیرو صورت‌گرفته و همچنین حمایت‌هایی که سایر مسئولین در استان به عمل آورده‌اند، امیدواریم باهمت فولاد مبارکه در بخش آب و برق به خود تامینی برسیم. این کار بسیار بزرگ و ارزشمند است و این نگاه را مورد تشویق قرار می‌دهیم.

برای بررسی و حل مشکلات صندوق بازنشستگی دستور لازم را صادر کردیم

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: یکی از مشکلات موجود، موضوع صندوق بازنشستگی فولاد و مشکلات پیرامون آن است که دستور رسیدگی به آن را صادر کردیم. درعین‌حال اصولا در زمینه پرداخت‌ها یک اصل را در دولت دنبال می‌کنیم که تاکنون نتوانسته‌ایم به آن شکل که موردنظر است عمل بکنیم. این اصل، نه پرداخت مساوی، بلکه همان پرداخت عادلانه است تا هرکس بر مبنای تلاشی که انجام می‌دهد به حق خود برسد. اینکه بین یک استان و استان دیگر، بین یک مجموعه با مجموعه مشابه دیگر تفاوت در پرداخت وجود دارد از نکاتی است که موجب رنجش است و تأکید داریم که عدالت در پرداخت‌ها که موجب رضای خداوند نیز هست هرچه سریع‌تر انجام شود.

به بهره‌برداری رسیدن مرحله اول نیروگاه سیکل ترکیبی فولاد مبارکه را مرهون تلاش همه کارگران، کارشناسان و مدیران فولاد مبارکه می‌دانم

رئیس‌جمهور در بخش پایانی سخنان خود به بهره‌برداری رسیدن مرحله اول نیروگاه سیکل ترکیبی فولاد مبارکه را مرهون تلاش همه کارگران، کارشناسان و مدیران فولاد مبارکه دانست و گفت: در فولاد مبارکه همه در کسب این افتخارات نقش دارند و باید به تلاش همه شما که در هر شرایط آب‌وهوایی کنار خطوط تولید، سختی‌ها را متحمل می‌شوید و برای کشور اقتدار آفرینی می‌کنید بسیار ارزشمند است؛ ازاین‌رو از خانواده‌های محترمی که صبورانه در کنار شما تلاش می‌کنند، صمیمانه قدردانی می‌کنم.

 برنامه فولاد مبارکه برای پیشتازی در جهان حرکت به سمت فولاد سبز است

 عباس علی آبادی 

عباس علی‌آبادی وزیر صمت گفت: اگر با محدودیت گاز مواجه شویم، تولید نخواهیم داشت. گاز در حکم انرژی نیست؛ در حکم خوراک است؛ بنابراین برنامه‌ای که در فولاد مبارکه برای پیشتازی در جهان مطرح است این است که به سمت فولاد سبز برویم.

وی گفت: در قرآن کریم، اسم فولاد آمده است (و انزلنا الحدید فیه بأس شدید)، این از معجزات قرآن است. چون فقط فولاد با فلزات دیگر متفاوت است و اگر حد معینی نیرو به آن وارد شود استحکامش بی‌نهایت می‌شود.

علی‌آبادی افزود: نکته دیگر آن که فولاد صنعت مادر است و بدون فولاد هیچ صنعتی نمی‌تواند شکل بگیرد؛ ولی تحولات بزرگی در مسیر فولاد قرار دارد که در بخشی حرکت کرده‌ایم و در بخش‌های دیگر نیز باید به‌عنوان پیشتاز حرکت کنیم.

وزیر صمت با اشاره به اینکه در دنیا فولاد بیشتر به دو روش کوره بلند و احیا مستقیم تولید می‌شود، گفت: ما در اینجا از احیا مستقیم استفاده می‌کنیم؛ چون مزیت بهره‌مندی از گاز را داریم. اگر با محدودیت گاز مواجه شویم، تولید نخواهیم داشت.

وی در ادامه گفت: گاز در حکم انرژی نیست؛ در حکم خوراک است. آب در حکم خنک‌کننده نیست، در حکم مواد لازم برای تولید فولاد است؛ چون برای خواص مکانیکی به آن نیاز داریم؛ بنابراین برنامه‌ای که در فولاد مبارکه به‌عنوان پیشتاز در جهان مطرح است این است که به سمت فولاد سبز برویم. ما چون از احیای مستقیم استفاده می‌کنیم می‌توانیم به فولاد سبز نزدیک بشویم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: باتوجه‌به انرژی خورشیدی که برای تولید آن برنامه‌ریزی شده است این فرصت را خواهیم داشت که هیدروژن تولید و آن را به خط لوله گاز تزریق کنیم و مصرف گاز را تا نهایت ممکن کم کنیم و از همان تجهیزات برای تولید فولاد سبز استفاده کنیم که آلودگی محیط‌زیستی چندانی نخواهد داشت.

علی‌آبادی افزود: نکته دیگری که در صحبت‌های دکتر طیب‌نیا به آن اشاره شد، اینکه تولید محصولات خاص از جمله ورق رنگی و فولاد زنگ‌نزن، گام‌های اولیه است. گام‌های مهم‌تر رفتن به سمت فولاد پیشرفته‌تر مثل ورق هسته‌ای است که می‌تواند نیاز کشور را تأمین کند و در آینده در زنجیره ارزش در خودرو و نیروگاه سازی استفاده شود و همچنین ورق هسته‌ای ایرانی در ژنراتورهای ایرانی مورداستفاده قرار خواهد گرفت.

ما مدعی جایگزینی اقتصاد فولادی به‌جای اقتصاد نفتی هستیم

محمد یاسر طیب نیا 

محمدیاسر طیب‌نیا مدیرعامل فولاد مبارکه نیز در این آیین ضمن خداقوت به همه کارکنان فولاد مبارکه و پیمانکاران برای رکوردزنی در راه‌اندازی نیروگاه شهید احمد کاظمی با کلاس F اظهار داشت: ۷۰ درصد از تجهیزات این نیروگاه از قطعات و تجهیزات تولید داخل است.

وی افزود: همچنین لازم است از تمامی شهدای ایران و قهرمانانی که رکورد انسانیت را در تاریخ ثبت کردند و شهدایی که فارغ از افتخارات دفاع مقدس نام آن‌ها برکت آفرین و حماسه‌آفرین است قدردانی کنیم.

استان اصفهان از منظر افتخارآفرینی صنعتی نیز پیشتاز است

مدیرعامل فولاد مبارکه با بیان اینکه اصفهان خطه حماسه‌هاست، گفت: استان اصفهان که با تقدیم نزدیک به 23هزار شهید، ۱۰ درصد شهدای کشور را در دفاع مقدس به خود اختصاص داده است، امروز علاوه بر تمدن و فرهنگ تاریخی خود، توسط جوانان پیشتاز از منظر افتخارآفرینی صنعتی نیز با تولید نزدیک به ۴۵ درصد فولاد کشور به‌عنوان قطب تولید فولاد ایران شناخته می‌شود.

وی با بیان اینکه فولاد مبارکه به‌عنوان بزرگ‌ترین دستاورد صنعتی پس از انقلاب و مولود انقلاب طرح‌های توسعه خود را همواره با نام شهدا افتتاح کرده است، ادامه داد: مگامدول‌های واحد احیا مستقیم فولاد مبارکه به نام شهید حسین خرازی مزین شد؛ پس از آن نورد گرم ۲ فولاد مبارکه به نام سردار سلیمانی کلید خورد و امروز جمع این سه رفیق بهشتی با نام‌گذاری نیروگاه فولاد مبارکه به نام شهید احمد کاظمی، در این شرکت تجلی دوباره‌ای یافت.

وی اضافه کرد: عجیب نیست که بگوییم این اتفاقات و افتتاح‌ها فتح خرمشهر دیگر در صنعت است. امیدوارم به برکت رشادت‌های این عزیزان، خیروبرکت این نیروگاه برای مردم استان و تمامی کشور باشد تا در فصل‌های پرمصرف شاهد خاموشی صنایع نباشیم.

طیب‌نیا در ادامه گفت: انقلاب اسلامی به ما آموخت که توکل بر خدا و تکیه‌بر اراده ایرانی راه برون‌رفت از مشکلات خواهد بود. امروز در شرایطی قرار داریم که فولاد مبارکه به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده فولاد غرب آسیا و شمال آفریقا در شرایط تحریمی و رکود جهانی در این صنعت و علی‌رغم محدودیت‌های موجود به‌اندازه تولید برخی از کشورهای جهان به‌تنهایی تولید فولاد دارد. ما در فولاد مبارکه به‌تنهایی اندازه کل کشور عربستان، اسپانیا، اتریش، استرالیا و مالزی فولاد تولید می‌کنیم و نقش مؤثر فولاد مبارکه در رسیدن به جایگاه دهم در بین کشورهای تولیدکننده فولاد در جهان، غیرقابل‌انکار است.

وی تصریح کرد: این در حالی است که قبل از انقلاب یک میلیون تن فولاد در کشور تولید می‌شد و امروز شاهد تولید ۳۰ میلیون تن فولاد در کشور هستیم و ظرفیت ۴۶ میلیون‌تنی امروز پابرجاست.

امروز در صنعت فولاد کشور به قله‌ها نزدیک هستیم

مدیرعامل فولاد مبارکه با بیان اینکه لازم است در همین زمینه از کلام رهبر معظم انقلاب استفاده کنم و اعلام کنم که امروز در صنعت فولاد کشور به قله‌ها نزدیک هستیم، ادامه داد: برای رسیدن به جایگاه هفتم جهانی بر اساس افق سال ۱۴۰۴ مسیر چندان زیادی نداریم که اگر تابستان گذشته و زمستان سال قبل با قطعی گاز و برق مواجه نبودیم، می‌توانستیم رتبه هفتم جهان را نیز پشت سر بگذاریم.

وی اضافه کرد: ما امروز اگر در کشور موشک نقطه‌زن داریم، باید اذعان داشته باشیم که فولاد زنگ‌نزن که سال گذشته در فولاد مبارکه موفق به تولید آن شدیم، دقیقا به‌مثابه یک محصول راهبردی در صنعت دنیاست.

طیب‌نیا همچنین به تولید ورق فولادی برای تولید لوله‌های انتقال گازترش در فولاد مبارکه اشاره کرد و گفت: دشمن به خیال خام خود فکر می‌کرد با تحریم‌کردن ما، پروژه‌های انتقال نفت و گاز ما را متوقف کرده است؛ اما موفق نشد و زمانی که از تحریم راه به جایی نبرد، ما را در سال گذشته مورد بزرگ‌ترین حمله سایبری صنعت طی چند سال اخیر در دنیا قرار داد.

وی اضافه کرد: این حمله سایبری از ۱۴ ماه قبل برای فولاد مبارکه طراحی شده بود که به لطف خداوند در کمتر از ۳۶ ساعت با ابتکاراتی که برای اولین‌بار در کشور صورت می‌گرفت، جریان تولید مجددا در فولاد مبارکه برقرار شد.

مدیرعامل فولاد مبارکه با بیان اینکه صنعت فولاد مبارکه همواره مشکلات خود را با نگاه درون‌زا حل کرده است و چشمش به دست دولتمردان نبوده، اظهار داشت: فولاد مبارکه همواره تلاش کرده که خودکفا و خودتأمین باشد؛ صنعتی که کوچک‌ترین تا بزرگ‌ترین تأسیسات آن وارداتی بوده امروز با بومی‌سازی ۱۰۰ هزار قطعه و تجهیز و مواد مصرفی به میزان ۹۰ درصد خودکفایی در این حوزه رسیده و بومی‌سازی ۹۸ درصدی را هدف‌گذاری کرده است.

وی گفت: در مراحل مختلف تحریم، هریک از شرکت‌های اروپایی که تجهیزات موردنیاز شرکت را به ما تحویل نداده بودند دائما سراغ می‌گرفتند که آیا تولید شما همچنان پابرجاست و وقتی می‌دیدند که در این شرایط سخت کارکنان به دستاوردهای بسیار ارزشمندی دست یافتند و حتی افزایش ظرفیت را نیز شاهد بوده‌ایم تعجب می‌کردند.

طیب‌نیا گفت: امروز نه‌تنها بسیاری از محصولات فولادی که قبلا وارداتی بود در داخل فولاد مبارکه تولید می‌شود، بلکه محصولات این شرکت در بسیاری از بازارهای جهانی نیز عرضه می‌شود.

دشمن به‌خوبی می‌داند توقف فولاد مبارکه یعنی توقف امید

وی در ادامه تصریح کرد: دشمن به‌خوبی می‌داند توقف فولاد مبارکه یعنی توقف امید، توقف صنعت و توقف فولاد مبارکه یعنی ناامیدی کسانی که سهام فولاد مبارکه را در بورس خریداری کردند.

مدیرعامل فولاد مبارکه تصریح کرد: فولاد مبارکه به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های بورسی ایران انتفاع بسیاری از مردم عزیز ایران را در بر دارد، فارغ از صندوق‌های استانی و سهام عدالت که زندگی میلیون‌ها نفر متأثر از آن خواهد بود و ۳۰ درصد سهام فولاد مبارکه مربوط به آن‌ها است.

وی ادامه داد: طی ۳ سال گذشته، بالغ‌بر ۱۰۰ هزار میلیارد تومان سود بین سهام‌داران فولاد مبارکه که بین ۶۰ تا ۷۰ میلیون افراد مستقیم و غیرمستقیم هستند توزیع شده است که این امر علاوه بر دستاوردهای دیگری است که در فولاد مبارکه از قبیل اشتغال حاصل شده است.

 هدف ما در فولاد مبارکه انسان‌سازی برای ساخت یک ایران آباد است

مدیرعامل فولاد مبارکه گفت: هدف ما در فولاد مبارکه فقط تولید فولاد نیست؛ ما هدفمان انسان‌سازی برای ساخت یک ایران آباد و آرمان ما و هدف تعریف‌شده ما خلق آینده‌ای بهتر برای ایران عزیز است.

 فولاد فلز مردم و مایه منفعت برای مردم است

محمدیاسر طیب‌نیا در ادامه گفت: اگر طلا و نقره مایه تفاخر است، فولاد نیز فلز مردم و مایه منفعت برای مردم است. در همین راستا در زمان شیوع ویروس کرونا فولاد مبارکه اکسیژن تولیدشده در شرکت را به‌صورت رایگان در اختیار بیمارستان‌های درمانگر این ویروس و مردم شریف ایران قرار داد.

وی با اشاره به فعالیت‌های فولاد مبارکه در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی نیز گفت: امروز فولاد مبارکه در پروژه انتقال آب از دریای عمان به فلات مرکزی سرمایه‌گذاری کرده و باکیفیت‌ترین نیروگاه را وارد مدار تولید کرده و پس از آن سرمایه‌گذاری در توسعه میادین گازی کشور را در دست اقدام دارد.

مدیرعامل فولاد مبارکه اضافه کرد: معتقدیم طبق وعده الهی فولاد باید منافع مردم را در برداشته باشد و به همین دلیل با ورود به توسعه ورزش استان، ورزشگاه نقش‌جهان را تکمیل کردیم و در اختیار مردم شریف استان قرار دادیم؛ همچنین امروز فولاد مبارکه در توسعه راه‌های استان و بهینه‌سازی مدارس و احداث آن‌ها نقش‌آفرینی می‌کند. اشتغال مستقیم و غیرمستقیم ۳۸۰ هزارنفری ایجاد کرده‌ایم و مفتخریم از اینکه اعلام کنیم امروز صنایع ما از کشتی‌سازی تا کنسروسازی، از خودروسازی تا لوازم‌خانگی وابسته به محصولات فولاد مبارکه هستند. علاوه بر این باید به‌خاطر داشته باشیم صنعت فولاد یک صنعتِ صنعت‌ساز است و حیات بسیاری از صنایع با صنعت فولاد آغاز شده است.

وی گفت: معتقدیم بر مبنای نظریه مقام معظم رهبری باید صنعت، انسان‌ساز باشد؛ یعنی برخلاف تئوری توسعه غرب، هدف ما در فولاد مبارکه فقط تولید فولاد نیست؛ ما هدفمان انسان‌سازی برای ساخت یک ایران آباد و آرمان ما و هدف تعریف‌شده ما خلق آینده‌ای بهتر برای ایران عزیز است.

ما مدعی جایگزینی اقتصاد فولادی به‌جای اقتصاد نفتی هستیم

طیب‌نیا تصریح کرد: ما مدعی جایگزینی اقتصاد فولادی به‌جای اقتصاد نفتی هستیم که امیدواریم با حمایت‌های همیشگی رئیس‌جمهور که همواره تولید را رکن رکین اقتصاد قلمداد کرده‌اند و با حمایت‌های وزارت صمت، ازاین‌پس با محدودیت‌های انرژی و ارزی و صدور بخشنامه‌های خلق‌الساعه مواجه نباشیم و بتوانیم افتخارات بیشتری برای کشور رقم بزنیم. این تعهد ما به خون شهدای گران‌قدر ایران اسلامی است که فولاد برای ایران بماند و فولاد مردان قله‌های جدید را فتح کنند.

 

امتیاز: 5 (از 1 رأی )
نویسنده
گروه تحریریه
گروه تحریریه
گروه تحریریه پایگاه خبری رویداد ایران

نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد