hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > فرهنگی > به سفر فکر کن، به تایلند؛ به جزیره فکر کن، به پوکت!

به سفر فکر کن، به تایلند؛ به جزیره فکر کن، به پوکت!

بر اساس رتبه‌بندی‌های منتشرشده‌ جهان‌گردی توسط آژانس‌های مختلف مسافرتی در سال 2023، تایلند در میان برترین مقاصد گردشگری در سرتاسر جهان قرار دارد. «رزونانس کنسالتنسی» در گزارشی بانکوک را به‌عنوان دومین شهر برتر «آسه‌آن» و سی‌امین شهر برتر جهان ذکر کرده و این در‌حالی است که در گزارش آژانس معتبر «آگودا» تایلند به‌عنوان دومین مقصد محبوب جهانگردان معرفی شده است.

بر اساس رتبه‌بندی‌های منتشرشده‌ جهان‌گردی توسط آژانس‌های مختلف مسافرتی در سال 2023، تایلند در میان برترین مقاصد گردشگری در سرتاسر جهان قرار دارد. «رزونانس کنسالتنسی» در گزارشی بانکوک را به‌عنوان دومین شهر برتر «آسه‌آن» و سی‌امین شهر برتر جهان ذکر کرده و این در‌حالی است که در گزارش آژانس معتبر «آگودا» تایلند به‌عنوان دومین مقصد محبوب جهانگردان معرفی شده است. در‌واقع بر کسی پوشیده نیست که چرا تایلند گزینه‌‌ منتخب اکثر مسافران است؛ تایلند دارای مناطق چندگانه‌ای است که می‌تواند مقصد مسافرانی با سلایق مختلف باشد و قابلیت‌هایی دارد که این مسافران بتوانند از سفرشان لذت ببرند.

وقتی سخن از دریا و آفتاب و ماسه باشد، پوکت -اقلیمی جزیره‌ای در جنوب تایلند- یکی از نخستین جاهایی است که به ذهن مسافران خطور می‌کند. پوکت بزرگ‌ترین جزیره تایلند است که در کرانه دریای «اندامن» واقع شده. فعالیت‌های هیجان‌انگیز پرشماری را می‌توان در این جزیره یافت. در اوان روزگار تجارت دریایی منطقه‌ای، ساکنان محلی دماغه پوکت را با نام «یونگ سیلون» می‌شناختند، در‌حالی‌که بومیان منطقه آن را «ثلنگ» می‌نامیدند که در‌واقع نام شهر اصلی شمال جزیره است. به‌عنوان توقفگاهی بی‌نقص که بازرگانان را در موسم بارندگی سنگین پناه می‌داد، یونگ سیلون پذیرای بازرگانانی از هندوستان، ایران، عربستان، برمه، چین و نیز خود سیام بود. در قرن شانزدهم میلادی، این جزیره مشهورترین اسکله‌ تجارت قلع محسوب می‌شد. در سال 1785 میلادی، شهر ثلنگ توسط قشون نظامی برمه که به منطقه‌ ساحلی یورش آورده بودند، محاصره شد. این «چان» -بیوه فرماندار منطقه- و خواهرش «ماک» بودند که رهبری ساکنان محلی را بر عهده گرفتند و آنان را متحد کردند و با موفقیت علیه مهاجمان جنگیده و آنان را از پوکت بیرون راندند. در نتیجه این اقدامات قهرمانانه دو لقب اشرافی به‌ترتیب به چان و ماک اعطا شد؛ «تائو ثپ کاساتری» و «تائو سری سونثورن». آن دو حتی تا به امروز نیز در میان اهالی پوکت از احترام بسیاری برخوردارند. وقتی شهر آرامش و امنیت خود را بازیافت، توسعه بی‌نظیری را در حوزه استخراج معادن تجربه کرد. بازرگانان و معدن‌یابان چینی بعدها به پوکت مهاجرت کرده و به‌سرعت صاحب ثروتی گزاف شدند. گذشته پربار تاریخی جزیره، پوکت کنونی را با تمامی گروه‌های نژادی، فرهنگی، گوناگونی‌های معماری و غذاهای مرغوبش شکل داده است.

سواحل پوکت هم پرشمارند و هم باشکوه؛ سواحلی مانند «راوای»، «پاتونگ»، «کارون»، «کامالا»، «کاتا یای»، «کاتا نوی» و «می کائو». شیفتگان ساحل می‌توانند هرکدام را که با سلیقه‌شان جور است، انتخاب کنند. اگر به دنبال فعالیت‌های هیجان‌انگیز و سرگرم‌کننده هستند، سواحل کرانه جنوبی که معمولا همیشه پرازدحام هستند، بهشت آنان خواهد بود. اما اگر مشتاق فضایی آرام‌تر باشند، می‌توانند سواحل باطراوت کرانه‌ جنوبی را برگزینند. تمامی سواحل اصلی، مثلا پاتونگ، کارون، کاتا، نی هان و می‌کائو و نی یانگ، از سازه‌ها و تجهیزاتی برای شیرجه، غواصی سطحی، موج‌سواری و قایقرانی برخوردارند. نقل است که چشم‌انداز «لیم فرومثپ» جلوه‌گر زیباترین غروب خورشید در کل تایلند است.

در‌عین‌حال، اگر غرض اصلی از سفر تجدید قوای ذهن و بدن فرد باشد، پوکت دارای خانه‌هایی است با مزایای بیشتر در استراحتگاه «آماثارا ولیژور» که نامش را می‌توان به «نامیرایی» ترجمه کرد. قطعا انتخاب این نام تصادفی نیست؛ چرا‌که منطقه مذکور به فرد این حس را می‌دهد که جاودانه خواهد زیست. این استراحتگاه فضاهایی خصوصی در اختیار مسافران می‌گذارد که خانه‌هایی است با بخش‌هایی مجزا و برخوردار از امکاناتی مانند استخر خصوصی یا حتی سونای خصوصی. تنها چند قدم آن‌سوتر از اتاق، می‌رسید به ساحل شخصی خودتان و می‌توانید بدون آنکه مجبور باشید با کسی شریک شوید، از نسیم ملایم دریا لذت ببرید. در این استراحتگاه همچنین سرویس‌های فراوانی از‌جمله یوگا، برنامه سم‌زدایی، سونا، درمان خستگی، کلینیک خانوادگی و حتی سنجش وزن ارائه می‌شود.

در میان سواحل، پوکت بابت تنوع گسترده خوراک‌های لذیذ و اغواگرش نیز شهرت دارد. پوکت در سال 2012 به خاطر سفره رنگین و غنی غذایی‌اش عنوان «شهر خلاق» و نهایتا عنوان «شهر خلاق اغذیه» را از یونسکو دریافت کرد. در انتخاب این عنوان تأکید شده بود که این شهر به‌طور طبیعی از طریق آمیزش فرهنگ‌های مختلف از گستره پهناور چیدمان و آرایش غذایی برخوردار است که متأثر است از فرهنگ تایلند، چین، مالزی، جهان اسلام و حتی اروپا و هند. علاوه بر این، عنوان مذکور نشان می‌دهد که چگونه پوکت در روزگار مدرن سرچشمه خلاقیت‌های نوین آشپزی ا‌ست که همگی از فرهنگ‌های گوناگون و آغوش بازش در برابر تغییر و تنوع نشئت می‌گیرند. شهر اغذیه نه‌تنها خوراک‌هایی را که ریشه در سرتاسر کشورهای جهان دارند، عرضه می‌کند بلکه با هیجان‌ چشیدن خوراک‌های کمیاب و امکان بی‌پایان خلاقیت‌های نوین، تجربه‌ غذایی بی‌همتایی را رقم می‌زند.

خوراک‌های محبوب محلی پوکت عبارت‌اند از «کانوم جین پوکت» یا نودل برنج که با سبزیجات تازه متنوع، تخم‌مرغ آب‌پز، کیک ماهی و انواع ادویه سرو می‌شود و دستور طبخ آن متأثر است از آشپزی اهالی «مون»؛ «او تائو» یا همان خوراک شبیه پن‌کیک‌، که همان املت صدف «هوکین» است به سبک و سیاق پوکتی؛ «هوچائه» یا سالاد رنگین و ترد و نیروبخش که با بسیاری از ویژگی‌های سایر سالادهای جنوبی ترکیب شده و احتمالا ریشه‌هایش بر‌می‌گردد به آشپزی دوران مدرن پاکستان؛ «او آئو» که بستنی یخی سنتی جزیره است و در حقیقت نوعی «ژله آیو» (نوعی دسر چینی) و شیرینی «هوکین» که تقریبا مشابه نوع تایوانی آن است.

تمامی اینها تنها نمونه‌هایی است از ویژگی‌های پوکت و بدون شک همین‌هاست که پوکت را بدل کرده به مقصدی عالی برای جهانگردی. خبر خوش اینکه رفتن به پوکت از ایران کار آسانی است. در سال 2021، هنگامی که تایلند مرزهای بین‌المللی خود را پس از تعلیق دوران همه‌گیری کووید19 بازگشایی کرد، پوکت اولین منطقه‌ای بود که مجاز به پذیرایی از میهمانان خارجی شد. آن دسته از مسافران بین‌المللی که در آرزوی استراحت روانی و جسمانی شایسته‌ای پس از فشارهای دوران کرونا بودند، دلشان برای این جزیره خیلی تنگ شده بود. پروازهای مستقیم و غیرمستقیمی برای ایرانیان در دسترس است تا از آن طریق به تایلند بیایند و از پوکت دیدن کنند. از این گذشته چون پوکت با «فنگ-نگا» در شمال و شرق و با «کرابی» در‌ حوالی شرق همسایه است، مسافران می‌توانند سفرهایی دیگر نیز داشته باشند به این مناطق هم‌جوار و ضمن کشف چشم‌اندازهای خیره‌کننده از میهمان‌نوازی گرم این مناطق نیز بهره‌مند شوند. پیش‌بینی می‌شود که تایلند و پوکت در سال جاری و با توجه به اینکه کابوس کووید‌19 را پشت سر گذاشته‌ایم، دوباره شاهد افزایش حضور جهانگردان بین‌المللی باشند. به همین دلیل بسیار امیدواریم مسافرانی از ایران برای برنامه‌های آتی سفرشان تایلند و از‌جمله پوکت را برگزینند.

سفارت پادشاهی تایلند

ما را دنبال کنید در: thai_embassy_tehran

منابع:

1. Tourism Authority of Thailand

2. Thailand NOW (www.thailandnow.in.th)

 

منبع: sharghdaily-898028

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد