hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > فرهنگی > چهره‌ها به صحنه برگشتند

چهره‌ها به صحنه برگشتند

دو، سه سال گذشته روزهای خوبی برای تئاتر کشورمان نبود. این تحلیل کارشناسان از میزان استقبال مردم از نمایش‌های روی صحنه طی سال‌ها و ماه‌های اخیر است. اجراهای نیمه‌کاره گروه‌های نمایشی در ماه‌های اخیر هم از دیگر اتفاقاتی بود که بسیاری از مجموعه‌ها و تماشاخانه‌ها را متحمل ضرر بزرگی کرد. اما مدتی است تماشاخانه‌ها میزبان چهره‌ها و اجراهای جدید هستند.

شرق: دو، سه سال گذشته روزهای خوبی برای تئاتر کشورمان نبود. این تحلیل کارشناسان از میزان استقبال مردم از نمایش‌های روی صحنه طی سال‌ها و ماه‌های اخیر است. اجراهای نیمه‌کاره گروه‌های نمایشی در ماه‌های اخیر هم از دیگر اتفاقاتی بود که بسیاری از مجموعه‌ها و تماشاخانه‌ها را متحمل ضرر بزرگی کرد. اما مدتی است تماشاخانه‌ها میزبان چهره‌ها و اجراهای جدید هستند. محمدجواد طاهری مدیر مجموعه تئاتر شهر درباره از‌سرگیری اجراها و بازگشت رونق به سالن‌های نمایش به «شرق» گفت: «بعد از شرایط سختی که پشت سر گذاشتیم، سعی کردیم بار دیگر شرایط را به روال گذشته برگردانیم و تماشاگران تئاتر مجدد از نمایش‌های روی صحنه استقبال کنند. به طور کلی می‌توان گفت بازگشت رونق به سالن‌های نمایش هدف اصلی ما در چند ماه گذشته بود. بی‌تردید تئاتر شهر هم قلب تپنده تئاتر کشور است. اگر گروهی در این مجموعه اجرا داشته باشند و تماشاگر از آن استقبال کند، قطعا بازخوردهای خوبی در سالن‌های دیگر پایتخت یا شهرستان‌ها می‌گیرد».

او در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: «در کنار همه مواردی که اشاره کردم، تلاش ما در مجموعه تئاتر شهر تنها این نبود که فقط نمایشی را روی صحنه ببریم. رویکرد من از ابتدای قبول مسئولیتم این بود که این فرصت در تئاتر شهر به تمام دوستان هنرمند تئاتر داده شود تا اثرشان را ارائه کنند. به‌همین‌دلیل در ابتدای امر فراخوان دادیم و از عموم هنرمندان و افرادی که شاید تا به حال مجال حضور و اجرا در مجموعه تئاتر شهر را نداشتند، دعوت کردیم تا تقاضای خودشان را ارائه بدهند. هر‌چند ظرفیت مجموعه تئاتر شهر به لحاظ اجرائی محدود است، به طوری که شاید سالانه بیشتر از 30، 40 نماش نمی‌تواند در مجموعه تئاتر شهر اجرا برود. با در نظر گرفتن همین مورد سعی کردیم در سالن‌های نمایش این مجموعه در دو سئانس اجرا داشته باشیم و دو گروه نمایش در هر سالن اجرا داشته باشند».

طاهری در ادامه با تأکید بر پتانسیل هر سالن مجموعه تئاتر شهر گفت: «مجموعه تئاتر شهر پنج سالن دارد. کارگاه نمایش که به دلیل ظرفیتش قابلیت دو اجرا شدن را ندارد؛ اما سالن‌های سایه، چارسو، قشقایی و سالن اصلی تا حدودی این قابلیت را دارند. همین امکان ممکن است کمک‌حالی برای جوان‌هایی باشد که شور و شوق به صحنه بردن نمایشی را دارند و از آنجایی که هزینه‌های تولید بسیار زیاد است و هزینه سالن هم معمولا مشکل مضاعفی برای آنها خواهد شد، سعی می‌کنیم تا جایی که در توان مجموعه باشد، مشکل سالن را مرتفع کنیم و خدمتی کرده باشیم».

او ادامه داد: «نمایش «بک تو بلک» به کارگردانی سجاد افشاریان هر شب در دو نوبت ۱۸ و ۲۰:۳۰ در سالن اصلی تئاتر شهر اجرا می‌شود. پرفروش‌ترین نمایش سال‌های اخیر که شاید بعد از انقلاب ما نمایشی نداشتیم که دو سئانس در سالن اصلی به شکلی اجرا برود که حتی ظرفیت بالکن هم پر شود و این نمایش با توجه به اینکه در گذشته هم در جای دیگر اجرا رفته، ولی همچنان با توجه و استقبال تماشاگر همراه است و فکر می‌کنم نزدیک به 48 اجرا رفته باشد و اکثر شب‌هایی که در دو سئانس میزبان تماشگران بوده، سعی کرده با حداکثر ظرفیت اجرا را با موفقیت روی صحنه ببرد. سالن «چارسو» برای دوستانی که علاقه‌مند به سالن‌های بلک‌باکس هستند، از گذشته مورد استقبال قرار می‌گرفت؛ اما متأسفانه ظرفیت 130‌نفره تماشاگر در این سالن‌‌ها، با توجه به هزینه‌های تولید نمایش، توجیه اقتصادی ندارد و به‌ همین‌ دلیل هم شاید گروه‌های حرفه‌ای کمی در انتخاب این سالن برای اینکه بتوانند هزینه‌ها و درآمدشان را پوشش بدهند، آن را در اولویت انتخاب‌شان قرار نمی‌دهند؛ مگر کارگردان‌هایی که آرت برای آنها پررنگ‌تر است و از نظر هنری به ابعاد مختلف روی صحنه بردن نمایش فکر می‌کنند. در این سالن همچنان شاهد اجرای نمایش «سوسمار» به نویسندگی حمید جبلی و کارگردانی رحمت امینی هستیم و از چند روز دیگر مازیار لرستانی «در انتظار گودو» را روی صحنه می‌برد. نمایش‌نامه‌ای که بازتاب شرایط اروپا بعد از جنگ دوم جهانی است».

طاهری ادامه داد: «در تالار قشقایی نمایش «هیدن» به نویسندگی مشترک ریحانه رضی و کوروش شاهونه و کارگردانی شاهونه اجرا دارد که یکی از نمایش‌های موفق دوره قبل ما بود و توانسته بود در دو سئانس حداکثر ظرفیت تماشاگر را پوشش بدهد و در باکس خالی 14‌روزه این پبشنهاد از طرف مجموعه به این دوستان داده شد که بتوانند از آن استفاده کنند. خوشبختانه در اجرای جدید هم با شرایط خوب استقبال تماشاگر روبه‌رو هستند. به تمام هنر‌دوستان و علاقه‌مندان تئاتر توصیه می‌کنم از این نمایش دیدن کنند. در سالن «سایه» هم دو نمایش اجرا می‌شود؛ «آوینیون» «آوینیون» به نویسندگی و کارگردانی حسن معینی که درباره گروه تئاتری است که قصد دارند اجرائی را بر ‌اساس نمایش‌نامه «مکبث» برای شرکت در جشنواره تئاتر آوینیون فرانسه آماده کنند، اما در این مسیر دچار چالش‌هایی می‌شوند و نمایش دیگر «کسی برای یک گوریل غمگین کاری نمی‌کند» به نویسندگی و کارگردانی مجید شکری». دو نمایش کاملا هنری، تکنیکی و اندیشمند. فکر می‌کنم در این چند سال به‌ندرت نمایشی این‌چنین من را به وجد آورده باشد که هم اندیشه خوب پشت نمایش‌نامه‌ها هست و هم عملکرد گروه اجرائی به نحوی است که از پس اجرایی این‌چنین سخت به‌سادگی برمی‌آیند. این دو نمایش تا به امروز مورد استقبال تماشاگر قرار گرفته است و نه به‌عنوان مدیر مجموعه تئاتر شهر، بلکه فردی که بالغ بر 35 سال در این عرصه حضور دارم، توصیه می‌کنم حتما تماشای این دو نمایش را از دست ندهید؛ چراکه نهایتا تا 14 مهر‌ماه باید نمایش‌های جدید را جایگزین کنیم و اجراهای آخر را از دست ندهید».

 

منبع: sharghdaily-897876

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد