hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > اجتماعی > لزوم اقدام عاجل برای نجات خزر

لزوم اقدام عاجل برای نجات خزر

رییس سازمان محیط زیست در نشست وزرای کشورهای متهعد کنوانسیون حفاظت از خزر، با اشاره به ضرورت برای اقدام عاجل برای نجات خزر نسبت به مرگ فوک‌های خزری و آلودگی‌های نفتی ابراز نگرانی کرد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست نابودی معیشت و محیط زیست دریایی را یکی از اثرات کاهش تراز آب دریای خزر عنوان کرد و گفت: نجات خزر در گرو اقدام عاجل و هماهنگ هر پنج کشور حاشیه این دریاست.

به گزارش صداوسیما، علی سلاجقه، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در سخنرانی خود در نشست وزرای کشورهای متعهد کنوانسیون حفاظت از محیط زیست دریایی دریای خزر(کنوانسیون تهران) که در شهر ژنو سوئیس برگزار می‌شود، اظهار کرد: کم‌توجهی به کیفیت محیط زیست دریای خزر، اقتصاد و معیشت جوامع حاشیه‌ای، این دریا را به مخاطره می‌اندازد.

سلاجقه افزود: با این وجود در راستای رسیدن به توسعه پایدار در منطقه همچنان چالش‌های فراوانی پیش روی ما قرار دارد. گرچه تضمین آینده‌ای پایدار برای دریای خزر تا حد قابل قبولی توسط کنوانسیون تهران و پروتکل‌های الحاقی آن پوشش داده شده است، اما تدوین برنامه اجرایی زمان‌بندی شده در راستای حسن اجرای کنوانسیون و پروتکل‌های الحاقی آن امری به مراتب ضروری‌تر و فوری‌تر است.

وی بیان کرد: از سوی دیگر، برخی مشکلات زیست محیطی جاری دریای خزر نیازمند اقدام عاجل و هماهنگ هر پنج کشور ساحلی است. یکی از نگرانی‌های محیط زیستی ما، افزایش آمار تلفات فوک‌های خزری است. 

معاون رئیس جمهور با اشاره به کاهش تراز آب دریای خزر گفت: موضوع دیگر کاهش سطح تراز آب دریای خزر است.

سلاجقه چالش دیگر در مورد محیط زیست دریای خزر را آلودگی های ناشی از خشکی و همچنین آلودگی نفتی دانست و تصریح کرد:  بی‌توجهی به آن، نسل‌های آینده را از داشتن دریایی پاک و پر ثمر محروم می‌کند. 

وی گفت: تا کنون فرصت زیادی را برای اجرای کنوانسیون تهران از دست داده‌ایم و بسیاری از مشکلات زیست محیطی حال حاضر، متأثر از این تأخیر است. 

منبع: etemadonline-632994

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد