hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > گلستان > ۷۰ درصد کود یارانه‌ای گلستان در زراعت پاییزه مصرف می‌شود

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی گلستان:

۷۰ درصد کود یارانه‌ای گلستان در زراعت پاییزه مصرف می‌شود

 مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان گلستان گفت: زراعت پاییزه ۷۰ درصد از مصرف کود یارانه‌ای سالانه این استان را به خود اختصاص می‌دهد.

حمید ضیایی افزود: سال زراعی قبل، کود یارانه‌ای برای زراعت گندم، جو، دانه روغنی کلزا و چغندرقند اختصاص داده می‌شد.

وی بیان کرد: توزیع کود یارانه‌ای شامل اجرای طرح الگوی کشت شده و در این استان مشکلی برای توزیع آن در میان بهره‌برداران طرف قرار داد کشت پاییزه، وجود ندارد.

طرح الگوی کشت ۱۴ محصول زراعی در استان گلستان در ابتدای سال ۱۴۰۲ تهیه و برای اجرا به شهرستان‌های استان ابلاغ شده بود.

در این طرح محصولات زراعی که برای اجرای الگوی کشت در گلستان معرفی شده شامل گندم، جو، کلزا، برنج، سویا، پنبه، ذرت علوفه‌ای، چغندرقند، سیب زمینی، گوجه فرنگی، یونجه، نخود، پیاز و ذرت دانه‌ای است.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان گلستان در خصوص اجرای طرح توزیع کود یارانه‌ای برای کشت پاییزه در استان گلستان، گفت: این طرح از میانه مرداد ماه سال جاری عملیاتی شده و بهره‌برداران برای دریافت کود یارانه‌ای باید از طریق ثبت نام در سامانه «پهنه‌بندی» جهادکشاورزی در محل سکونت خود اقدام کنند.

ضیایی ادامه داد: امسال به ازای هر هکتار زراعت پاییزه، ۵۰ کیلوگرم کود «سوپرفسفات تریپ»، ۱۵۰ کیلوگرم کود «سوپر فسفات ساده»، ۵۰ کیلوگرم کود«پتاس» و۱۰۰ کیلوگرم کود «اوره» (ازته) در مرحله بستن قرارداد کشت و ۲۰۰ کیلوگرم کود اوره در مرحله «سرک»، در نظر گرفته و در اختیار بهره‌برداران قرار می‌گیرد.

به گفته وی اکنون حدود۲۰ هزار تُن کود یارانه‌ای در انبارهای این شرکت در شهرستان‌های استان وجود دارد که شامل ۱۰ هزار تُن کود ازته، پنج هزار و ۵۰۰ تُن کود فسفات و بقیه کود پتاس ( اوره) است.

ضیایی ادامه داد: سهمیه امسال کود یارانه‌ای استان گلستان ۱۸۳ هزار و ۵۰۰ تُن است.

وی یادآور شد: امسال سهمیه کود یارانه‌ای استان نسبت به سال قبل ۶ هزار و ۹۰۰ تُن افزایش داده شده است و مشکلی از بابت تامین و توزیع کود یارانه‌ای بین بهره‌برداران طرف قرارداد با حمایت وزارتخانه نخواهیم داشت.

زراعت پاییزه در استان گلستان از مهرماه سال جاری آغاز می‌شود.

استان گلستان با ۶۶۷ هزارهکتار زمین کشاورزی از قطب‌های مهم کشت پاییزه محصولات کشاورزی کشور به ویژه تولید محصولات گندم و دانه روغنی کلزا در کشور به شمار می‌رود.

عمده زراعت پاییزه در استان گلستان به گندم با برنامه‌ریزی برای سطح ۳۸۰ هزار هکتار اختصاص دارد.

این استان شمالی تا سال زراعی جاری با ۱۵۰ هزار بهره‌بردار در تولید ۱۵ محصول راهبردی کشور شامل دانه‌های روغنی کلزا، سویا و آفتابگردان، هلو، توتون و گوشت مرغ رتبه اول، گندم، چغندرقند و خرمالو مقام دوم، شلتوک(برنج)، پیله‌تر ابریشم، میگو و پنبه رتبه سوم، ماهیان پرورشی و خاویاری رتبه چهارم و جو و زیتون رتبه پنجم کشوری را دارد.ایرنا

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد