hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > علمی > توانایی عجیب گیاه گوشتخوار در تشخیص آتش

توانایی عجیب گیاه گوشتخوار در تشخیص آتش

بر اساس یک مطالعۀ تازه، همان شاخک‌های ریزی که در هنگام فرود آمدن حشرات، مانند ماشه‌ای برای بسته شدن گیاه عمل می‌کنند، می‌توانند با ارسال سیگنال‌هایی الکتریکی در زمان آتش‌سوزی نیز موجب بسته شدن گیاه شوند.

فرادید| گیاه «ونوس حشره‌خوار» همانطور که از اسمش هم پیداست بیش از هر چیز به خاطر شیوۀ تغذیۀ عجیبش شناخته شده است. این گیاه گوشت‌خوار نوعی دام طبیعی است که حشرات را به سمت خودش جذب می‌کند و سپس با بسته‌شدن سریع لبه‌های تیغ‌دارش آن‌ها را گیر می‌اندازد و با حل کردن بدن آن‌ها، مواد مغذی را جذب می‌کند.

به گزارش فرادید؛ حالا دانشمندان کشف کرده‌اند که این گیاه با داشتن سلول‌هایی حساس به حرارت در مویچه‌های داخلی، در واقع نوعی سیستم هشداردهندۀ آتش نیز در خود دارد. این گیاه معمولا در مرداب‌های پر از علف در کارولینای شمالی رشد می‌کند؛ جایی که در فصل‌های خشک، امکان آتش‌سوزی در اثر صاعقه بسیار بالاست.

Untitled

مطالعه‌ای که اخیرا صورت گرفته، چند گیاه ونوس حشره‌خوار را با استفاده از دمنده‌های هوای گرم در وضعیتی شبیه به آتش‌سوزی قرار داد و نتیجۀ غافلگیرکننده این بود که تعدادی از این گیاهان توانستند بدون آسیب دیدن از این وضعیت جان سالم به در ببرند و دوباره گل‌هایشان باز شود.

شاخک‌ها یا مویچه‌های این گیاه مانند نوعی ماشه عمل کردند که با قرار گرفتن در معرض دمای بیش از 55 درجۀ سانتیگراد سیگنالی الکتریکی ارسال کردند و باعث بسته شدن سریع گیاه شدند؛ همان اتفاقی که در زمان فرود یک حشره در درون آن رخ می‌دهد.

محققان دما را به صورت تدریجی بالا برده بودند و با اینحال گیاه نسبت به آن واکنش نشان داد. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که در یک وضعیت طبیعی نیز گیاه می‌تواند نزدیک شدن آتش را احساس کرده و نسبت به آن واکنش نشان دهد؛ این توانایی گیاه را تا حد زیادی در برابر آسیب دیدن در آتش‌سوزی علفزارها ایمن می‌سازد.

منبع: faradeed-153062

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد