hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > علمی > (عکس) علت دیده شدن کیف زنانه در سنگ نگاره‌های باستانی جهان

(عکس) علت دیده شدن کیف زنانه در سنگ نگاره‌های باستانی جهان

نمی‌توان انکار کرد که این شمایل شباهتی نزدیک به «کیف‌های دستی زنانه» مدرن دارند. این اشیاء دسته‌ای گرد در بالا و بدنه‌ای تقریبا مستطیلی در پایین دارند و ممکن است درجات متفاوتی از جزئیات اضافه از جنس بافت یا نقوشی را نیز نشان دهند. گاهی این تصاویر به تنهایی دیده شده‌اند و گاهی نیز کسی دسته آن‌ها را در دست گرفته است؛ این شخص احتمالا یک الهه یا موجودی اسطوره‌ای است که انگار سبدی را در دست گرفته است.

یکی از اسرارآمیزترین نماد‌هایی که در حکاکی‌های روی سنگ در سراسر جهان پیدا شده، تصویری است که به طرز عجیبی شبیه به کیف‌های دستی امروزی است.

به گزارش راهنماتو، این شکل در تصاویر حکاکی شده توسط آشوری‌های عراق، در ویرانه‌های معابد ترکی، در تصاویر ساخته‌شده توسط مائوری‌های نیوزیلند و در حکاکی‌های اولمک‌های آمریکای مرکزی مشاهده شده است.

کیف‌های دستی در فرهنگ‌های متفاوت از سراسر جهان و در زمان‌های مختلف دیده می‌شود و اولین تصویر شناخته‌شده از کیف دستی به پایان عصر یخبندان برمی‌گردد. همه‌جا حاضر بودن این نماد اسرارآمیز پرسش‌های زیادی را درباره اهمیت و هدف حکاکی از آن در جهان باستان مطرح کرده است.

چه معنای عمیق‌تری در پس تکرار تصاویر کیف‌های دستی در سراسر فرهنگ‌ها وجود دارد و چه چیزی درباره ارتباط درونی تمدن‌های باستانی بشریت به ما می‌گوید؟

علت دیده شدن کیف زنانه در سنگ نگاره‌های باستانی جهان

سنگ برجسته آشوری از نمرود ۸۸۳ تا ۸۵۹ قبل از میلاد

این سبد‌های مائوری شباهتی عجیب به همان تصاویر موجود در گوبلکی‌تپه دارند. هر دو نمادی از حس عمیق احترام و ستایش خرد و بصیرتی هستند که گمان می‌رفت از جانب قدرت‌های برتر به انسان‌ها بخشیده شده است. این بازنمایی‌ها نه‌تن‌ها به مثابه نماد‌هایی ملموس از روایت‌های باستانی در نظر گرفته می‌شوند بلکه تمایل جهانی انسان‌ها به تکریم و ستایش و نگه‌داری از هدایای کیهانی را نشان می‌دهند.

علاوه‌برآن، هنر مصر باستان نیز تصاویری شبیه به کیف زنانه در درون هیروگلیف‌هایش دارد. در این تصاویر، کیف‌های زنانه محل خدایان و الهه‌ها هستند.

تکثیر نماد کیف زنانه در آثار باستانی در سراسر جهان بر نقش استتار‌شده یک شیء روزمره ساده، مثل سبد، در بازنمایی کیهان و هستی تأکید می‌کند. هدف از این رویکرد ساده تسهیل درک در میان عموم مردم و کم کردن فاصله بین مفاهیم عمیق هستی و تجربه‌های روزمره انسان‌های عادی بوده است.

منبع: fararu-666711

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد