به گزارش اکوایران و به نوشته بلومبرگ، «موسسه مالی بین‌المللی» در گزارشی اعلام کرده میزان بدهی در سطح جهان در نیمه نخست سال 2023 با افزایش 10 تریلیون دلاری همراه بوده است. پیش از این و در طی دو سال گذشته، میزان بدهی جهانی به دلیل افزایش قابل توجه تورم در حال کاهش بود، اما اکنون دوباره روند صعودی پیدا کرده است.

به گفته گروهی متشکل از بزرگترین بانک‌های بین‌المللی و موسسات مالی،‌ میزان کلی این بدهی‌ها به رقم 307 تریلیون دلار رسیده و تنها در یک دهه گذشته،‌ رقم مبهوت‌کننده 100 تریلیون دلار به این آمار اضافه شده است. آمریکا، ژاپن، بریتانیا و فرانسه بیشترین سهم را در افزایش بدهی در سطح جهان داشته‌اند.

به عنوان سهمی از تولید ناخالص داخلی جهان، بدهی جهانی از 334 درصد در پایان 2022 به 336 درصد افزایش یافته است. موسسه مالی بین‌المللی تخمین زده این میزان تا پایان سال جاری میلادی به 337 درصد افزایش پیدا کند و مهم‌ترین دلیل این افزایش، کسری بودجه قابل توجه دولت‌ها است.

طبق اعلام موسسه مالی بین‌المللی، افزایش ناگهانی تورم، مهم‌ترین عامل برای کاهش بدهی در دو سال گذشته بوده است؛ اتفاقی که باعث شد دولت‌ها و شرکت‌ها بتوانند با سهولت بیشتری بدهی‌های خود را پرداخت کنند.

از سوی دیگر، در نیمه نخست سال 2023 بدهی خانوار در کشورهای توسعه‌یافته به کمترین سطح خود در دو دهه اخیر رسید.

موسسه یادشده از میزان بالای بدهی دولت‌ها ابراز نگرانی کرده و گفته بدهی دولتی داخلی در بسیاری از کشورها به سطوح نگران‌کننده‌ای افزایش پیدا کرده است.