به گزارش اکوایران، سید ابراهیم رییسی، رییس‌جمهور ایران و جو‌بایدن، رییس جمهور آمریکا در روز قبل در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی کردند. هم‌زمان با حضور رییس جمهور ایران در آمریکا، تحریم‌های جدیدی علیه ایران وضع شد و بایدن در سخنرانی خود، موضع معمول آمریکا را دوباره تکرار کرد و اعلام کرد که آمریکا به ایران اجازه دستیابی به سلاح هسته‌ای را نخواهد داد.

رییس جمهور ایران نیز در سخنرانی خود خطاب به کشور‌های اروپایی اعلام کرد که کشورهای اروپایی که در کنار سال‌ها عدم پایبندی به تعهدات خود از جمله لغو تحریم‌ها، اکنون برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل را نقض می‌کنند بدانند که با سرعت گرفتن در مسیر پرهزینه تقابل بازنده خواهند بود. برخی از تحلیلگران این سخنان رییسی را اشاره غیر مستقیم رییس جمهور به عواقب فعال‌سازی مکانیسم ماشه برای اروپا می‌دانستند.

پیش‌بینی می‌‌شد که جریان دیپلماسی میان ایران و کشورهای غربی در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل افزایش یابد ولی تا کنون خبر رسمی از جزئیات این دیدارها منتشر نشده است. 

در روز قبل بالاخره مطابق با پیش‌بینی‌های جمهوری آذربایجان به ارمنستان حمله کرد، جنگی که در مرز شمال غربی کشور روی داده است. به خاطر دخالت آشکار اسرائیل و ترکیه در این جنگ، ممکن است پای ایران نیز به جنگ باز شود.

برخی تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند یکی از عواقب جنگ آذربایجان بسته‌شدن راه مواصلاتی ایران از طریق ارمنستان به اروپا خواهد بود. به همین خاطر بازار ارز اخبار مربوط به جنگ آذربایجان را تحت نظر قرار می‌دهد تا معلوم شود که پای ایران به این درگیری‌ باز خواهد شد یا خیر؟

حباب درهم کاهش یافت

دلار تهران مدت‌هاست بالای ۴۹ هزار و ۲۰۰ تومان مانده و حتی تبادل زندانیان و آزادی پول‌های بلوکه شده ایران هم نتوانست دلار را پایین‌تر از محدوده فوق تثبیت کند‌. قیمت پایانی دلار در روز قبل دوباره روی مرز ابر کومو ایستاد تا معلوم شود در کوتاه مدت حمایت ۴۹ هزار و ۶۵۰ تومان از اهمیت بالایی برای بازار ارز برخوردار است.

حباب دلاری درهم در روز گذشته به زیر ۴۰۰ تومان کاهش یافت تا هم زمان با رشد دلار نشان دهد که علیرغم بازگشت رو به بالای دلار، معامله‌گران هنوز انتظار افزایش بیشتری از اسکناس آمریکایی در کوتاه مدت را ندارند.

مقاومت سرسخت سکه امامی

درحالی‌که دلار آمریکا بازگشت رو به بالا را تجربه کرد، سکه امامی در روز قبل به کاهش خود ادامه داد و حباب سکه هم تا ابتدای کانال ۱۹ درصدی کاهش یافت. کاهش هم‌زمان حباب سکه و حباب درهم در روز افزایش قیمت دلار نشان می‌دهد که انتظارات افزایشی در کوتاه در بازار ارز و سکه خنثی شده است.

سکه امامی روز قبل در محدوده ۲۷ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان معامله شد که منطبق بر حمایتی است که در بیست روز گذشته مانع از کاهش بیشتر سکه امامی شده است. در صورتی که حمایت فوق از دست برود حمایت نیمه کانال ۲۷ میلیون تومانی در دسترس معامله‌گران خواهد بود. مقاومت ۲۸ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان نیز مهم‌ترین مقاومت سکه در مسیر صعودی پیش رو است که تا‌کنون مقاومت سرسختی در برابر نیروهای افزایشی در بازار نشان داده است.

 سایه احتیاط بر بازار سرمایه

ارزش معاملات خرد بورس بازهم کاهش یافت و به کانال سه هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی وارد شد. این کاهش ارزش معاملات حاکی از احتیاط معامله‌گران برای ورود به بازار سرمایه در شرایط کنونی است.

بازار سرمایه در این مدت به شدت کنترل شده و معامله‌گران به خاطر ترس از کاهش دلار برای ورود به بازار سرمایه احتیاط می‌کنند. رشد جهانی قیمت نفت و آزادی منابع مالی ایران باعث شده تا معامله‌گران بازار سرمایه تا مشخص شدن کف قیمت دلار برای ورود به بازار سرمایه احتیاط کنند.

حمله روز قبل جمهوری آذربایجان به ارمنستان و اهمیت این منطقه برای ایران، یعنی بازار سرمایه حتما اخبار درگیری‌ها در این منطقه را نیز زیر نظر قرار خواهد داشت.

به طور کلی با وجود درگیری آذربایجان و ارمنستان و مشخص نبودن کف دلار، نمی‌توان یک رشد پرقدرت را برای امروز بازار سرمایه پیش‌بینی کرد. شاخص کل بازار سرمایه در صورت عقب‌‌نشینی می‌تواند تا حمایت روانی دو میلیون و ۱۰۰ هزار واحدی عقب‌نشینی کند و اگر این حمایت از دست برود، حمایت دو میلیون و ۴۰ هزار واحدی سطح ۳۸ درصدی فیبوناچی مهم‌ترین حمایت پیش‌روست. ولی در صورت پیش روی شاخص کل، محدوده دو میلیون و ۲۳۰ هزار واحد، مهم‌ترین مقاومت پیش‌روی شاخص کل است.