hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > سیاسی > توافق برای پایان جنگ در یمن؛ دیدار شاهزاده سعودی و هیئت صنعا

توافق برای پایان جنگ در یمن؛ دیدار شاهزاده سعودی و هیئت صنعا

وزیر دفاع عربستان گفت که در ریاض با هیئت مذاکره کننده انصارالله دیدار کرد که روز سه شنبه دور پنج روزه مذاکرات با مقامات سعودی در مورد توافق احتمالی که می‌تواند زمینه ساز پایان درگیری‌های نزدیک به هشت سال در یمن باشد، به پایان رساند.

وزارت امور خارجه عربستان امروز چهارشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که ریاض از نتایج مثبت مذاکرات جدی در مورد دستیابی به نقشه راه برای حمایت از مسیر صلح در یمن استقبال می‌کند.

شاهزاده خالد بن سلمان، وزیر دفاع عربستان در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی نوشت: من با هیئت صنعا که برای تکمیل تلاش‌ها با هدف حمایت از روند صلح در یمن به ریاض سفر کرده، دیدار کردم.

وی افزود: «در جریان دیدارم با هیئت مذکور، تأکید کردم که عربستان در کنار یمن و مردم برادرش می‌ایستد و مشتاق است طرف‌های یمنی را به نشستن بر سر میز گفت‌وگو برای دستیابی به یک راه‌حل سیاسی جامع و پایدار در یمن نظارت سازمان ملل متحد کند.»

این شاهزاده مسؤول پرونده یمن ابراز امیدواری کرد که «مذاکرات جدی به اهداف خود برسد و طرف‌های یمنی با هم جمع شوند و صفوف را متحد کنند.»

هیئت انصارالله هفته گذشته وارد عربستان سعودی شد. این اولین سفر رسمی از این نوع به ریاض از زمان آغاز جنگ در یمن در سال ۲۰۱۴ است.

گفت‌وگوها بر بازگشایی کامل بنادر و فرودگاه صنعا تحت کنترل انصارالله، پرداخت دستمزد کارکنان دولتی، تلاش‌های بازسازی و تعیین جدول زمانی برای خروج نیروهای خارجی از یمن و دستیابی به توافقی متمرکز است که به سازمان ملل اجازه می‌دهد تا روند صلح سیاسی گسترده‌تری را از سر بگیرد.

محمد عبدالسلام، سخنگوی گروه انصارالله یمن نیز در مورد سفر هیئت صنعا به ریاض و دیدار آن با مقامات سعودی از جمله شاهزاده خالد بن سلمان، وزیر دفاع یمن اظهار نظر کرد.

محمد عبدالسلام در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی «X» نوشت: «در چارچوب تلاش‌های ستودنی برادران پادشاهی عمان برای حمایت از صلح و پایان دادن به بحران انسانی، هیئت ما پس از ورود به ریاض، جلسات گسترده‌ای با طرف سعودی برگزار کرد و در آن برخی گزینه‌ها و جایگزین‌ها در راستای حل اختلافات پیش‌آمده مورد بررسی قرار گرفت. تسریع در پرداخت حقوق و رسیدگی به وضعیت انسانی که مردم یمن از آن رنج می‌برند، به گونه‌ای که منجر به راه حلی عادلانه، جامع و پایدار شود، از جمله مسائل مورد بررسی بود.»

رئیس هیئت ملی مذاکره کننده، همچنین توضیح داد که پرونده بشردوستانه، پرونده اصلی است که هیئت ملی در حال کار روی آن است که پرداخت حقوق همه کارکنان، بازگشایی فرودگاه و بنادر و آزادی همه زندانیان و بازداشت شدگان را شامل می‌شود.

هیئت مذاکره کننده ملی با همراهی میانجی عمانی پس از پنج روز مذاکره با طرف سعودی در ریاض، سه شنبه به صنعا، پایتخت بازگشت.

 

منبع: sharghdaily-897546

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد