hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > سیاسی > علی مطهری: آیت‌‌الله هاشمی گفت نمی‌شود ما بنشینیم و داریوش فروهر پست بگیرد

علی مطهری: آیت‌‌الله هاشمی گفت نمی‌شود ما بنشینیم و داریوش فروهر پست بگیرد

آقای هاشمی می‌گفت آخر نمی‌شود، یعنی ما کنار بنشینیم و آقای داریوش فروهر بیاید این پست‌ها را بگیرد؟! ایشان این تز را خیلی قبول نداشت. بعدا هم دیدیم که ایشان پست‌های دولتی را عهده‌دار شدند.

به گزارش شبکه شرق، چند روز قبل اسنادی مربوط به شورای انقلاب برای نخستین بار منتشر شد. در میان آن اسناد، یکی هم مربوط به نامه استاد شهید آیت الله مطهری به امام خمینی رهبر کبیر انقلاب اسلامی جهت معرفی اعضای مدنظر خود برای عضویت در شورای انقلاب بود، جماران در خصوص نکات مربوط به زمینه های آن نامه با علی مطهری گفت وگو کرده است.

بخش‌های مهم مصاحبه علی مطهری در ادامه می‌آید:

آن شب رئیس ساواک، آقای مقدم و معاونش -که فکر می‌کنم ثابتی بود- با هم به منزل ما آمدند، در زدند و وارد شدند. آنها مطلع بودند که آقای منتظری می‌خواهند بروند به پاریس؛ لذا آمدند و پیغام داشتند برای امام که «به امام بگویید پشت صحنه این حرکت‌های اجتماعی کمونیست‌ها هستند و اینها می‌خواهند بهره‌برداری کنند، شما نباید فریب آنها را بخورید.»

اینجا من از پشت در گوش می‌دادم. ثابتی هم یک حرف‌هایی زد - و البته مطمئن نیستم که آقای ثابتی بود یا نه، ولی صدای کلفتی داشت - و آقای منتظری هم جوابی دادند و گفتند که در نجف آباد دیروز یک تعداد افراد کشته شدند.

شهید مطهری هم جوابی داد و گفت که اگر شما مخالف کمونیسم هستید، پس چرا این قدر در انتشار و توزیع کتاب‌های مارکسیستی تلاش می‌کنید تا نهضت اسلامی را تضعیف بکنید و من اسم این مارکسیسم را «مارکسیسم دولتی می‌گذارم.»

یک‌بار شهید مطهری و آقای هاشمی را می‌بردم به مدرسه علوی یا برمی‌گشتیم، آنجا همین بحث مطرح بود؛ شهید مطهری می‌گفت روحانیون پست دولتی قبول نکنند، ولی آقای هاشمی می‌گفت آخر نمی‌شود، یعنی ما کنار بنشینیم و آقای داریوش فروهر بیاید این پست‌ها را بگیرد؟! ایشان این تز را خیلی قبول نداشت. بعدا هم دیدیم که ایشان پست‌های دولتی را عهده‌دار شدند.

 ای کاش (ایده شهید مهطهری) اجرا می‌شد و الآن آثار بدش را داریم می‌بینیم. مردم نسبت به روحانیت بدبین شدند. آیت الله مطهری دوراندیشی خوبی داشت.

البته این نظرشان مبتنی بر آن اصل کلی استقلال روحانیت شیعه از دولت‌ها بود. ایشان می‌گفتند روحانیت شیعه در طول تاریخ همیشه از دولت‌ها مستقل بوده و بر آنها نظارت داشته‌ است، از نظر روحی متکی به خدا بوده و از نظر اجتماعی متکی به مردم و هیچ وقت در کنار دولت‌ها نبوده و همیشه در کنار مردم بوده است.

ایشان می‌گوید حتی در جمهوری اسلامی باید این حالت حفظ بشود که روحانیت در کنار مردم و ناظر بر دولت‌ها باشد تا بتواند دولت‌ها را امر و نهی کند و هدایت کند، ولی وقتی دولتی شد، دیگر این کار مقدور نیست.

یادم است که یک وقتی شهید مطهری می‌گفتند وقتی که اسامی دولت موقت را برای امام می‌خواندم، وقتی اسم داریوش فروهر مطرح شد، امام فرمودند چرا داریوش؟ یعنی چرا اسم «داریوش»؟ یعنی توقع داشتند از اسامی اسلامی باشد. حالا من نمی‌دانم امام اصرار داشتند بر عضویت آقای فروهر یا نه؟ آیا شناختی داشتند از ایشان؟ این‌ها را من اطلاعی ندارم.

 

منبع: sharghdaily-897318

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد