hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > سیاسی > واریز پول و سوار شدن زندانیان بر هواپیمای قطری

واریز پول و سوار شدن زندانیان بر هواپیمای قطری

دیروز در میان اخبار ورود رونالدو به تهران، سقوط اشیاء ناشناس در گرگان و حضور ابراهیم رئیسی در آمریکا برای شرکت در احلاس سازمان ملل متحد خبرهای مهمی از اجرای توافقی نانوشته ایلات متحده آمریکا و جمهوری اسلامی در حاشیه قرار گرفت، در این مطلب مروری بر تمامی کنش ها و واکنش های آن خواهیم داشت:

اگرچه مدتی بود که حرف ها و حدیث هایی از تفاهمی نانوشته میان ایالات متحده آمریکا و جمهوری اسلامی با میانجی گری عمان به گوش می رسید اما دیروز با انتشار خبری از رویترز مبنی بر ترک هواپیمای حامل زندانیان آمریکایی از تهران به مقصد دوحه گمانه ها از توافق تبادل زندانیان و آزادسازی پول های بلوکه شده جمهوری اسلامی در کره به واقعیت پیوست. 

خبرگزاری رویترز از سوار شدن 5 تبعه ایالات متحده آمریکا به هواپیمای قطری برای انتقال به دوحه خبر داد. سیامک نمازی، مراد طاهباز و عماد شرقی که ایرانی آمریکایی هستند به همراه 2 فرد دیگر که نامی از آنها اعلام نشده قرار است با 5 زندانی در آمریکا معاوضه شوند.

5 زندانی آمریکایی تهران را به مقصد دوحه ترک کردند 

خبرگزاری رویترز از شروع معاوضه زندانیان بین ایالات متحده آمریکا و جمهوری اسلامی خبر داده است. این خبرگزاری ادعا کرده که 5 تبعه آمریکایی در تهران سوار هواپیمای قطری شده اند تا تهران را به مقصد دوحه جهت انجام تفاهم و معاوضه زندانیان آمریکا و جمهوری اسلامی ترک کنند. سیامک نمازی، مراد طاهباز و عماد شرقی سه تن از ایرانی آمریکایی هایی هستند که در تهران زندانی بودند. هنوز مشخصات 2 زندانی دیگر رسانه ای نشده است. 

رئیس بانک مرکزی جمهوری اسلامی خبر واریز پول را تأیید کرد

چند روز گذشته لیستی از زندانیان تبعه جمهوری اسلامی درآریکا اعلام شد که قرار است بر اساس این تفاهم نامه معاوضه شوند. از طرفی به تازگی «محمد رضا فرزین» رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران خبری مبنی بر واریز شدن منابع مالی آزادشده ایران از کره جنوبی در ۲ بانک قطری داد. 

فرزین عنوان کرد: «روز گذشته از مقامات قطری نامه رسمی دریافت کردیم که حساب ۶ بانک ایران فعال شده و امروز معادل پنج میلیارد و ۵۷۳ میلیون و ۴۹۲ هزار یورو به حساب بانک‌های ایران و ۲ بانک قطری واریز شده است».

پیش از این اخباری درباره توافقات صورت‌گرفته میان آمریکا و جمهوری اسلامی منتشر شده بود که قرار است همزمان با تایید واریز منابع مالی آزاد شده ایران به حساب‌های متعلق به بانک‌های ایرانی در قطر، فرآیند تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا انجام می‌شود.

سیامک نمازی، مراد طاهباز و عماد شرقی به اتهام جاسوسی در زندان بودند و بخشی از حبس ۱۰ ساله خود را گذرانده‌اند و ۲ زندانی دیگر که نام آن‌ها اعلام نشده، قرار است با پنج ایرانی که به ادعای دور زدن تحریم‌های ایران در آمریکا در زندان هستند، مبادله شوند.

سخنگوی وزارت خارجه از شروع دسترسی جمهوری اسلامی بر منابع مالی گفت

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری هفتگی با خبرنگاران داخلی و خارجی گفت بر اساس آخرین اخبار، دارایی‌های آزادشده ایران در کره جنوبی در اختیار دولت و ملت قرار خواهد گرفت و تبادل زندانیان نیز انجام خواهد شد.

کنعانی درباره آزادسازی منابع مالی ایران در کشورهای مختلف گفت: استیفای حقوق ملت وظیفه همه دولت‌های جمهوری اسلامی ایران است. دولت‌ها برای تحقق حقوق ملت، روش‌های سیاسی خود را دارند. دولت سیزدهم موضوع استیفای حقوق ملت از جمله آزادسازی دارایی‌ها مسدود شده با جدیت دنبال کرد. بازگشت سرمایه‌های ایران را از انگلیس پس از چند دهه شاهد بودیم. همچنین شاهد انسداد دارایی‌ها در برخی از کشورها از جمله کره جنوبی بودیم. امروز این میزان از دارایی‌های ایران در اختیار دولت و ملت قرار خواهد گرفت.

توافق ایران و آمریکا امروز اجرا می‌شود

سخنگوی وزارت خارجه ایران در پاسخ به سوالی در عملیات تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا هم گفت: بر اساس آخرین اخباری که من دارم، امروز تبادل زندانیان انجام می‌شود و پنج ایرانی زندانی در آمریکا آزاد می‌شوند و پنج زندانی آمریکایی در ایران نیز در اختیار این کشور قرار می‌گیرند.

کنعانی همچنین گفت ۲ نفر از شهروندان ایرانی آزاد شده در آمریکا به کشور باز می‌گردند و یک نفر دیگر نیز با توجه به حضور خانواده‌اش به کشور دیگری سفر می‌کند و ۲ نفر دیگر نیز با توجه با سابقه حضور و زندگی‌شان در همان آمریکا باقی می‌مانند

امکان انجام مذاکرات رفع تحریم در نیویورک وجود دارد

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران همچنین خبر داد امکان انجام گفت‌وگوهای با واسطه در مورد مذاکرات لغو تحریم‌ها در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد وجود دارد.

آمریکا وزارت اطلاعات و رئیس جمهور پیشین جمهوری اسلامی را تحریم کرد

رئیس جمهور آمریکا اضافه کرد: «من تشکر ویژه‌ای از شیخ تمیم بن حمد امیر قطر و هیثم بن طارق سلطان عمان می‌کنم. هر دو به تسهیل این توافق طی ماه‌ها دیپلماسی سخت و اصولی آمریکا کمک کردند».

رئیس جمهور آمریکا روز دوشنبه به آزاد شدن 5 آمریکایی در ایران واکنش نشان داد.

«جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا روز دوشنبه در واکنش به آزادی چند آمریکایی بازداشت شده در ایران گفت که امروز بالاخره 5 آمریکایی بی گناه که در ایران در بازداشت بودند به وطن خود باز می‌گردند. رئیس جمهور آمریکا در ادامه گفت: «از امیر قطر و سلطان عمان که در تسهیل توافق مبادله زندانیان با تهران کمک کردند، تشکر ویژه می‌کنم».

بایدن در ادامه بیانیه خود گفت: «سیامک نمازی، مراد طاهباز، عماد شرقی و دو شهروند دیگر که خواستند هویتشان فاش نشود پس از سال‌ها تحول رنج و بلاتکلیفی، به زودی با عزیزان خود دیدار خواهند کرد. من از شرکای خود در داخل و خارج از کشور به خاطر تلاش‌های خستگی ناپذیرشان برای کمک به ما برای دستیابی به این نتیجه از جمله دولت‌های قطر، عمان، سوئیس و کره جنوبی سپاسگزارم». رئیس جمهور آمریکا اضافه کرد: «من تشکر ویژه‌ای از "شیخ تمیم بن حمد" امیر قطر و "هیثم بن طارق" سلطان عمان می‌کنم. هر دو به تسهیل این توافق طی ماه‌ها دیپلماسی سخت و اصولی آمریکا کمک کردند».

بایدن در ادامه بیانیه خود گفت: «در حالی که ما بازگشت این آمریکایی‌ها را جشن می‌گیریم ما همچنان آنهایی که باز نگشته‌اند را به یاد داریم. من از رژیم ایران می‌خواهم که گزارش کاملی در آنچه برای باب لوینسون روی داده، ارائه دهد. خانواده لوینسون سزاوار پاسخ هستند. امروز ما "محمود احمدی نژاد" رئیس جمهور سابق و و وزیر اطلاعات ایران را تحت قانون لونیون برای دلیل مشارکت در بازداشت‌های اشتباه تحریم کردیم و ما همچنان به تحمیل هزینه به ایران برای اقدامات تحریک آمیزش در منطقه ادامه خواهیم داد».

رئیس جمهور آمریکا افزود: «و در حالی که ما از شهروندانمان در خانه استقبال می‌کنیم من بار دیگر خطرات جدی سفر به ایران را به تمام شهروندان آمریکایی یادآوری می‌کنم. دارندگان گذرنامه آمریکایی نباید به آنجا سفر کنند».

در این بیانیه آمده است: «وزارت امور خارجه آمریکا هشدار مسافرتی طولانی مدتی در این زمینه دارد: به دلیل خطر آدم ربایی و دستگیری و بازداشت خودسرانه شهروندان آمریکایی، به ایران سفر نکنید. همه آمریکایی‌ها باید به این سخنان توجه کنند و هیچ انتظاری نداشته باشند که آزادی آنها تضمین شود». رئیس جمهور آمریکا در بیانیه خود اضافه کرد: «پیوستن مجدد آمریکایی‌های به ناحق بازداشت شده به عزیزانشان، از روز نخست، اولویت دولت من بوده است. هم اکنون ده‌ها نفر از شهروندانمان را از کشورهایی نظیر افغانستان،‌برمه، هائیتی، روسیه، رواندا، ونزوئلا، آفریقای غربی و مکان‌های جهانی بیشتر به خانه بازگردانده‌ایم.».

جو بایدن در واکنش به آزادی زندانیان آمریکایی در تهران 

بلینکن از نظارت آمریکا بر پول آزاد شده جمهوری اسلامی گفت

وزیر امور خارجه آمریکا به دنبال اجرای توافق تبادل زندانیان میان تهران و واشنگتن با وساطت دوحه، از مسئولان قطری قدرانی کرد و گفت دولت بایدن بیش از ۳۰ آمریکایی بازداشت شده در سراسر جهان را آزاد کرده است.
آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا پس از انجام توافق تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا و آزادسازی ۶ میلیارد دلار از منابع مالی تهران در سئول، از امیر قطر و مسئولان بلندپایه قطری به دلیل همکاری برای آزاد جاسوس‌های آمریکایی تقدیر کرد و گفت: از نقشی که کشور قطر در ۲ سال گذشته در میانجیگری توافق با ایران ایفا کرده است، عمیقا قدردانی می‌کنیم.

او همچنین از کشورهای عمان، کره جنوبی و انگلیس به دلیل حمایت‌های آن‌ها از توافق تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا تشکر کرد. وزیر خارجه آمریکا در ادامه گفت که در دولت «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا «بیش از ۳۰ آمریکایی بازداشت شده در سراسر جهان آزاد شده‌اند».

وزیر امور خارجه آمریکا همچنین مدعی شد: ما مکانیسم‌هایی داریم که به ما امکان می‌دهد بر مصرف وجوه آزاد شده ایران نظارت کنیم. از روز اول، وجوه مسدود شده ایران در کره جنوبی با اهداف انسانی برای مردم ایران در دسترس بود. این اظهارات در حالی است که کره جنوبی منابع مالی ایران را به بهانه تحریم‌های آمریکا مسدود کرده بود. 

آنتونی بلینکن


رئیسی از صرف پول در جهت رفع نیاز مردم گفت 

رئیس‌جمهور گفت: مبالغی که تاکنون ظالمانه مسدود شده بود و اکنون در اختیار جمهوری اسلامی قرار گرفته، متعلق به مردم است و در جهت رفع نیاز آنان استفاده می‌شود.

سیدابراهیم رئیسی در نشست با مدیران رسانه‌های آمریکایی در پاسخ به سوال مدیر شبکه NBC درباره نحوه بهره‌برداری از منابع و دارایی‌های مالی رفع توقیف شده، اظهار کرد: مبالغی که تاکنون ظالمانه مسدود شده بود و اکنون در اختیار جمهوری اسلامی قرار گرفته، متعلق به مردم است و ما در جهت رفع نیاز مردم استفاده خواهیم کرد. او در پاسخ به سوال مدیر رویترز درخصوص توافقنامه ۲۰۱۵ هسته‌ای و گفت‌وگوی تهران و واشنگتن تاکید کرد: در موضوع هسته‌ای، آمریکا، اروپا و جمهوری اسلامی ایران تعهداتی را برعهده داشتند که براساس گزارش آژانس ایران به تعهدات خود پایبند بوده و در مقابل آمریکا نقض پیمان و میثاق شکنی کرده است و اروپا نیز به تعهدات خود عمل نکرد.

رئیس دولت سیزدهم یادآور شد: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون بیش از ۱۵ بار اعلام کرده است که ایران در صنعت هسته‌ای خود هیچگونه انحرافی نداشته و صنعت هسته‌ای ایران صلح‌آمیز است. دوربین‌های آژانس نظارت الکترونیکی خود را دارند و بازرسان آژانس در نظارت‌های خود تایید کرده‌اند تاکنون هیچ انحرافی در صنعت هسته‌ای ایران رخ نداده است. با این تفاسیر آمریکا باید پاسخ بدهد که چرا تحریم‌ها و فشارها را بر ایران اعمال می‌کند؟

رئیس جمهور در پاسخ به سردبیر مجله نیوزویک درباره آینده روابط منطقه‌ای ایران با کشورهایی همچون عربستان، مصر، اردن و امارات، گفت: سیاست جمهوری اسلامی ایران نسبت به عربستان و امارات سیاست همسایگی است. سیاست دولت سیزدهم ارتقای روابط با کشورهای همسایه است. بنای ارتباط با تمامی کشورهای همسایه را داریم. اگر اخلالی در برخی موارد وجود داشته به علت دخالت بیگانگان بوده است. رئیسی افزود: اگر آمریکا دست از دخالت در کشورهای منطقه خلیج فارس و مناطق مختلف جهان بکشد و به امور داخلی خود بپردازد قطعا وضعیت کشورها و ارتباط آنها بیش از گذشته حسنه خواهد شد و ارتقا خواهد یافت. دخالت و حضور آمریکا در منطقه خلیج فارس به هیچوجه امنیت‌ساز نیست.

 

 

ابراهیم رئیسی در نشست رسانه ای با مدیران رسانه های آمریکا

علی باقری کنی قدردانی کرد!

مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ضمن ابراز خرسندی از آزادی ۵ زندانی ایرانی در آمریکا و تأکید بر دفاع از حقوق ایرانیان در سراسر جهان از قطر و عمان به خاطر ایفای نقش در این زمینه قدردانی کرد.‌ ۲۷ شهریور ماه فرآیند آزادسازی دارایی‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی به سرانجام رسید و این مبالغ به حساب‌های ایران در بانک‌های قطر واریز شد. از سوی دیگر تبادل زندانیان با آمریکا نیز صورت گرفت. بر همین اساس پنج زندانی ایرانی در زندان‌های آمریکا آزاد شدند که دو نفر از آنها به دوحه منتقل شدند تا به ایران بازگردند و در مقابل پنج جاسوس زندانی در ایران هم به قطر منتقل شدند تا به آمریکا بروند. در همین خصوص علی باقری معاون سیاسی وزارت امور خارجه و مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران که ۱۹ مرداد ماه از حصول توافق با آمریکا خبر داده بود، در این باره عنوان کرد: ما از آزادی ۵ تن از هموطنان که به بهانه دور زدن تحریم‌های غیرقانونی آمریکا، در این کشور زندانی شده بودند، بسیار خرسندیم و بازگشت آنها به آغوش عزیزانشان را تبریک می‌گوییم.

علی باقری کنی

«سرهنگ‌پور» و «معین انصاری» 2 نفر از ایرانیان آزاد شده از زندان آمریکا، وارد تهران شدند

«رضا سرهنگ‌پور» و «مهرداد معین انصاری» دو نفر از پنج شهروند ایرانی آزاد شده از زندان آمریکا، وارد تهران شدند. این دو شهروند ایرانی بعداظهر دیروز وارد دوحه شدند و سپس از دوحه به تهران سفر کردند. عصر روز دوشنبه ۲۷ شهریورماه طی توافق صورت گرفته بین ایران و آمریکا تبادل زندانیان بین دو کشور با همکاری کشورهایی همچون قطر و عمان انجام گرفت.

رضا سرهنگ چور و مهرداد معین انصاری 


امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نویسنده
محمدرضا معین الدینی
محمدرضا معین الدینی
روزنامه نگار

نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد