hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > علمی > (تصویر) کشف مارمولکی با طرح «زیگزاگ» در جنگل‌های استرالیا

(تصویر) کشف مارمولکی با طرح «زیگزاگ» در جنگل‌های استرالیا

این گونه از مارمولک که بومی جنگل‌های استرالیا است، قبلا مورد توصیف علمی قرار نگرفته بود و بنابراین یک گونۀ تازه کشف شده به حساب می‌آید.

فرادید| این خزنده‌ که در جنگل‌های استرالیا زندگی می‌کند، الگوی نردبان‌مانندی دارد که به او کمک می‌کند با درختان جنگل یکی شود؛ اما این روش استتار نتوانست باعث شود که محققان آن را شناسایی نکنند! نتیجۀ تحقیقات نشان داد که این یک گونه‌ی جدید است که قبلا مورد توصیف علمی قرار نگرفته. 

به گزارش فرادید، بر اساس مطالعه‌ای که ۱۱ سپتامبر در مجله زوتاکسا منتشر شد، محققان برای بررسی حیات‌وحش محلی به جنگل‌های کوئینزلند و نوساوث‌ولز رفتند. کُونارد هاسکین، از نویسندگان این مقاله می‌گوید طی چندین پروژه‌ی مختلف، آن‌ها مارمولک‌هایی را مشاهده کرده‌اند که به وضوح با هر گونه‌ی شناخته‌شده تفاوت داشتند.

1111

Amalosia hinesi یا مارمولک زیگزاگ ناندوار که روی یک کنده نشسته است. 

محققان حین جستجو در جنگل‌های باز، ۱۳ مارمولک را روی شاخه‌ها، تنه‌ی درختان و کنده‌های درخت پیدا کردند. آن‌ها با نگاه دقیق‌تر دریافتند گونه‌ی جدیدی را کشف کرده‌اند: Amalosia hinesi یا مارمولک زیگزاگی نانِدوار. 

به گفته‌ی محققان، مارمولک زیگزاگی ناندِوار نسبتا بزرگ است و اندازه آن به حدود 12 سانتیمتر می‌رسد. این خزنده چشم‌های مسی تیره، بدن لاغر و چندین خار بزرگ و نوک‌تیز نزدیک پایه‌ی دم خود دارد. 

در برخی تصاویر گرفته‌شده مشخص است یک مارمولک زیگزاگی ناندوار روی یک تکه چوب استتار کرده است که دارای رنگ قهوه‌ای مایل به خاکستری و خط تیره و درازی در پایین هر طرف بدنش است. خطوط تند و تیز روی بدنش کاملاً متقارن نیستند، و به همین دلیل به پشت مارمولک ظاهر قطعه‌قطعه داده‌اند. محققان الگوی روی بدن این گونه را «نردبان مانند» توصیف کرده‌اند.

مارمولک‌های زیگزاگی ناندوار شب‌زی هستند و بندپایان (گروهی شامل حشرات، عنکبوت‌ها و سخت‌پوستان) را می‌خورند. 

این گونه به دلیل تراکم کم جمعیت و سوابق مشاهدۀ بسیار کم، واقعاً کمیاب به حساب می‌آید. محققان این گونه جدید را به افتخار هَری هاینز، افسر ارشد حفاظت از دپارتمان محیط زیست و علوم کوئینزلند که برخی از نمونه‌های این گونه را جمع‌آوری کرده است، «hinesi» (هینِسی) نامیدند. نام رایج مارمولک «ناندوار» به منطقه‌ای که در آن کشف شده است اشاره دارد. 

0787

به گفته محققان، مارمولک زیگزاگی ناندوار در جنوب شرقی کوئینزلند و شمال شرقی نیو ساوث ولز یافت شده است؛ منطقه‌ای با «بیشترین رکورد» از گونه‌های جدید کشف شده. این منطقه که اطراف اینوِرِل است، در ۳۵۰ مایلی شمال غربی سیدنی قرار دارد. 

این گونه‌ی جدید بر اساس رنگ، الگوی پوست و شکل بدن شناسایی شد. تجزیه و تحلیل DNA نشان داد گونه‌ی جدید دارای واگرایی ژنتیکی بالا با سایر مارمولک‌های نسبتا مشابه است. به عبارت دقیق‌تر، این گونه «دست‌کم ۲۵ درصد» واگرایی ژنتیکی دارد.

مارمولک‌های زیگزاگی گروهی از مارمولک‌هایی هستند که در سراسر شرق و شمال استرالیا یافت می‌شوند و درباره آن‌ها زیاد مطالعه نشده است. نام این مارمولک‌ها از الگوی متمایز زیگزاگی که پشت آن‌هاست، گرفته شده است.

مترجم: زهرا ذوالقدر

منبع: faradeed-152558

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد