hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > سیاسی > شناسایی و بازداشت بیش از 260 نفر در 24 ساعت

شناسایی و بازداشت بیش از 260 نفر در 24 ساعت

مجموع افرادی که مقامات رسمی استان‎‌های مختلف ایران از دیروز درباره شناسایی و بازداشت آنان اظهارنظر کرده‌اند، به بیش از 260 نفر می‌رسد. آمار و ارقام غیررسمی اما تعداد بیشتری را روایت می‌کند.

همزمان با فرارسیدن سالگرد جان باختن مهسا امینی، دختر 22 ساله اهل سقز در بازداشت گشت ارشاد، مقامات رسمی و محلی ایران در اظهاراتیجداگانه از بازداشت افرادی خبر دادند که از آنان با عنوان «عناصر ضد امنیتی» نام می‌بردند. تلاش برای تحریک مردم به اعتراض، «تشویشاذهان عمومی»، «تلاش برای بمب‌گذاری»، «تلاش برای حمله به تجمع مردم و کشته‌سازی» و «به همراه داشتن سلاح» از جمله اتهاماتی است که از سوینهادها و مقامات رسمی به بازداشت شدگان نسبت داده می‌شد. هنوز قوه قضائیه به طور رسمی درباره این افراد اظهارنظر نکرده و خبری ازجزئیات و چند و چون رسیدگی به پرونده آنان نیست.

 

137 نفر در آذربایجان غربی

مجموع افراد بازداشت شده در 25 شهریور تا لحظه نگارش این گزارش، 2 ظهر روز یکشنبه، به 270 نفر می‌رسد. بیشترین تعداد بازداشتی‌ها به استان آذربایجان غربی اختصاص دارد. فرماندهی انتظامی این استان از شناسایی و بازداشت 137 نفر خبرداده است. او برخلاف دیگر مقامات محلی، اتهام افراد شناسایی و بازداشت شده را «بمب گذاری» و «حمل سلاح» اعلام نکرده بلکه گفته است: «تاکنون ۱۳۷ نفر از تشویش‌کنندگاناذهان عمومی در فضای مجازی شناسایی شدند. ۸۵ نفر از کاربران متخلف که با انتشار مطالب، تصاویر و فیلم‌های گوناگون سعی در گمراه کردن افکار عمومی داشته و برخی از آنان تحریک به آشوب را در برنامه خود داشتند، برخورد شد.» خبرگزاری ایرنا به نقل از او نوشته است: «همچنین۵۲ صفحه اینستاگرامی مسدودسازی و در نهایت از بستر مجازی بطور کامل حذف شدند و ۱۴ نفر نیز دستگیر و پس از تشکیل پرونده تحویلمراجع قضائی شدند.»

 

97 نفر در اصفهان

پس از آذربایجان غربی، بیشترین آمار شناسایی و بازداشت‌ها به استان اصفهان اختصاص دارد. سازمان اطلاعات فرماندهی انتظامی استان اصفهان اعلام کرده که «با توجه به اهمیت و حساسیت موضوع سالگرد اغتشاشات، با اقدام‌های فنی و اطلاعاتی دقیق تاکنون 97 نفر از تشویش‌کنندگان اذهان عمومی در فضای مجازی شناسایی شدند. با 48 نفر از کاربران متخلف که با انتشار مطالب، تصاویر و فیلم‌های گوناگون سعی در گمراه کردن افکار عمومی داشته و برخی از آنان تحریک به آشوب و تجمع در راستای فراخوان های منتشر شده را در برنامه خود داشتند، برخورد شد.»

 

بازداشت گروهی در فارس

سازمان اطلاعات سپاه فجر استان فارس هم در اطلاعیه‌ای از «بازداشت گروهی» از افراد در این استان خبر داد. دادگستری این استان درباره اتهامات این افراد اظهارنظری نکرده اما اطلاعات سپاه در اطلاعیه خود آورده است: «یک گروه که با هدایت تبلیغات و شعارنویسی گسترده در شهرستان مرودشت، درصدد تحریک مردم به اعتراض بودند، دستگیرشدند.»

 

16 بازداشت در 4 شهرستان

شهرستان‌های مریوان، سنندج و دیواندره هم از جمله شهرستان‌های استان کردستان بودند که شاهد برخوردها وبازداشت‌های در نوع خود پر تعداد بود. مقامات رسمی اتهامات این افراد را عمدتا «ارتباط با گروهک تروریستی»عنوان کرده‌اند ولی جزئیات بیشتری ارائه نکرده‌اند. خبرگزاری تسنیمبه نقل از فرمانده سپاه کردستان نوشته است: «صبح امروز از یک تیموابسته به ضدانقلاب در مریوان ۲ نفر شناسایی و بازداشت شدند. در سنندج نیز ۷ نفر با اقدامات اطلاعاتی سربازان گمنام امام زمان در سازمان اطلاعات سپاه استان کردستان شناسایی و دستگیر شدند. ۳ نفر از عوامل ضد انقلاب نیز در دیواندره بازداشت شدند.» افزون بر این،خبرگزاری تسنیم به نقل از منابع مطلع خود از بازداشت یک تیم 4 نفره در شهرستان سقز خبرداد. این خبرگزاری نیز اتهام این افراد را «تروریستی» خوانده ولی هنوز خبری از اظهارنظر رسمی مقامات قضائی نیست.

جدای از این افراد، در شهرستان‌های سقز و مریوان گروهی دیگر از افراد که به گفته معاون استاندار کردستان به دنبال «تهیه خوراک رسانه‌ای»بوده‌اند هم بازداشت شده‌اند. تعداد این افراد اعلام نشده و مقصود معاون استاندار کردستان از تهیه خوراک رسانه‌ای هم مشخص نشده است. آمار غیررسمی اما از بازداشت تعداد بیشتری از شهروندان به خصوص در شهرستان‌های سقز و مریوان حکایت دارد.

 

19 بازداشتی با اتهامات سنگین

اتهامات اما در برخی استان‌ها به مراتب سنگین‌تر بوده است. دادستان اردبیل در اظهاراتی که خبرگزاری تسنیم منتشر کرده، از بازداشت 2 نفر با اتهام «تروریستی» خبر داده و گفته است: «با اشرافیت اطلاعاتیسربازان گمنام اداره کل اطلاعات استان اردبیل و اقدامات دادستانی ودستورات قضائی صادره، 2 نفر به اتهام اقدام علیه امنیت ملیشناسایی و بازداشت شدند.» در استان آذربایجان شرقی هم یک نفر با اتهام سنگین «تلاش برای اقدام انتحاری» بازداشت شده است. پایگاهخبری فرماندهی انتظامی استان این استان نوشته است: «حوالی ساعت ۱۹ شب گذشته، فردی که قصد ایجاد انفجار انتحاری در یکی از میادینتبریز برای کشته‌سازی با تعدادی کپسول گاز دستکاری شده را داشت بازداشت شد.» خبرگزاری ایرنا نیز به نقل از سازمان اطلاعات سپاه فتح کهگیلویه و بویراحمد نوشت که «۱۵ عنصر شبکه سازمان یافته ساخت بمب دست‌ساز که قصد ایجاد ناامنی از پیش تعیین شده داشتند با اشراف اطلاعاتی دقیق و به موقع شناسایی و دستگیر شدند.» افزون بر این افراد، خبرگزاری فارس از «بازداشت یک موتورسوار با سلاح دست‌ساز در ورودی بوکان» خبر داده است.

 

کرج و تأیید فقط یک بازداشت

اعتراضات جسته گریخته‌ای هم در استان البرز به ویژه در شهرستان کرج برگزار شد. منابع رسمی این استان اما فقط بازداشت یک نفر را تأییدکردند. خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا به نقل از روابط عمومی سپاه ایناستان نوشت که «یک فرد دوتابعیتی در پی تلاش برای ساماندهیاغتشاش و خرابکاری دستگیر شده است.» این در حالیست که مقابل مقر فرماندهی انتظامی کل استان البرز دیشب شاهد حضور تعداد قابل توجهی از خانواده‌ها بوده است. یکی از این خانواده‌ها به «شبکه شرق» گفت که «فقط می‌دانم دخترم بازداشت شده است ولی اطلاعی از اینکه الان کجاست و اتهامش چیست ندارم.»

 

تهران و فقدان ارائه آمار رسمی

اعتراضات پراکنده‌ای هم در شهر تهران دیروز برگزار شد اما تا لحظه نگارش این گزارش هیچ یک از مقامات رسمی آماری درباره تعداد بازداشت شدگان ارائه نکرده‌اند. این در حالیست که تعداد قابل توجهی خانواده مقابل فرماندهی انتظامی افسریه از دیشب حضور داشتند. پیگیری‌هایخبرنگار «شبکه شرق» حاکی از آن است که برخی از بازداشت شدگان شب گذشته پس از انتقال به این مقر و اخذ تعهد، آزاد شده‌اند اما برخی دیگراز بازداشت شدگان به دیگر بازداشتگاه‌های تهران منتقل شده‌اند. خانواده یکی از این افراد به «شبکه شرق» گفت که «نمی‌دانم فرزندم کجاست و نگران حالش هستم. فقط به من گفته‌اند که با شما تماس می‌گیرد.» پیگیری‌های خبرنگار «شبکه شرق» حاکی از آن است که در گرگان، بجنورد، مشهد، سیستان و بلوچستان و قشم نیز شماری از شهروندان بازداشت شده‌اند. تعداد دقیق آنان مشخص نیست اما دست کم هویت10 نفر شناسایی شده است.

 

منبع: sharghdaily-897120

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد