hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > اقتصادی > ابرهای تیره بالای سر تجارت جهانی/تقسیم تجارت جهانی به دو بلوک چه خطری دارد؟

ابرهای تیره بالای سر تجارت جهانی/تقسیم تجارت جهانی به دو بلوک چه خطری دارد؟

سازمان تجارت جهانی (WTO) هشدار می‌دهد تقسیم تجارت جهانی به دو بلوک مجزا می‌تواند به قیمت از دست رفتن پنج درصد از درآمد خالص اقتصاد جهانی باشد

فردای اقتصاد: سازمان تجارت جهانی هشدار داد که تنش‌های ژئوپلیتیک در جهان به‌واسطه ایجاد روابط تجاری رقابتی، منجر به چندپاره شدن تجارت جهانی شده است.

ایده «جهانی زدایی» یا حرکت در مسیر مخالف جهانی‌شدن، از زمان آغاز همه‌گیری کرونا و پس‌ازآن با آغاز جنگ میان روسیه و اوکراین که منجر به اختلال در زنجیره تأمین جهانی شد، مورد توجه قرار گرفت.

بر اساس گزارش اتاق ایران به نقل از سازمان تجارت جهانی، این واگرایی میان کشورها، در زمینه سرمایه‌گذاری خارجی هم مشابه بوده است. همچنین این سازمان هشدار می‌دهد تقسیم تجارت جهانی به دو بلوک مجزا می‌تواند به قیمت از دست رفتن پنج درصد از درآمد خالص اقتصاد جهانی باشد، رقمی که ممکن است برای بعضی از اقتصادهای در حال‌ توسعه دو برابر هم شود.

نگرانی‌های تجاری مطرح‌ شده در سازمان تجارت جهانی که به‌عنوان شاخص‌های هشدار اولیه در نظر گرفته می‌شوند، با افزایش محدودیت‌های یک‌جانبه افزایش پیدا کرده است. با این‌ همه تجارت کلی به رشد خود ادامه داده است.

گزارش جدید سازمان تجارت جهانی به گسترش سریع تجارت خدمات دیجیتال و محصولات محیط‌ زیستی اشاره دارد، اما باور دارد اقدامات و محدودیت‌های یک‌جانبه کشورها همچنان قادر است اقتصاد جهانی را متلاشی کند. این گزارش استدلال می‌کند حرکت جدید به سمت یکپارچگی یا جهانی‌سازی دوباره، راهی برای مقابله با مشکلات فعلی امنیت، فقر و تغییرات اقلیمی است.

منبع: fardayeeghtesad-29305

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد