hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > اجتماعی > نوشیدن قهوه برای سلامت بدن مضر است یا مفید؟

نوشیدن قهوه برای سلامت بدن مضر است یا مفید؟

قهوه سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها و ترکیبات زیست فعال است که با فواید سلامت بالقوه مختلفی از جمله بهبود عملکرد شناختی، کاهش خطر ابتلا به انواع خاصی از سرطان‌ها (مانند سرطان کبد) و کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 مرتبط است.

قهوه جزو نوشیدنی‌هایی است که این روزها طرفداران زیادی دارد و یکی از پرمصرف‌ترین نوشیدنی‌ها در سراسر جهان است و به‌ خاطر فواید و خطرات بالقوه آن برای سلامت مورد مطالعه قرار گرفته است.

به گزارش اعتمادآنلاین، آژانس بین‌المللی تحقیقات سرطان (IARC)، که بخشی از سازمان بهداشت جهانی (WHO) است، قهوه را «غیرقابل طبقه‌بندی از نظر سرطان‌زایی برای انسان» توصیف کرده است. این بدان معناست که در حال حاضر هیچ مدرک قطعی‌ای دال بر سرطان‌زا بودن قهوه وجود ندارد.

در این مطلب قصد داریم اطلاعاتی در مورد قهوه و اثرهای بالقوه آن بر سلامت در اختیار شما قرار دهیم.

در واقع، قهوه سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها و ترکیبات زیست فعال است که با فواید سلامت بالقوه مختلفی از جمله بهبود عملکرد شناختی، کاهش خطر ابتلا به انواع خاصی از سرطان‌ها (مانند سرطان کبد) و کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ مرتبط است. با این حال، توجه به این نکته مهم است که واکنش‌های فردی به قهوه می‌تواند بر اساس عواملی مانند ژنتیک، سلامت کلی و حساسیت به کافئین متفاوت باشد.

وقتی نوبت به مقدار قهوه‌ای می‌رسد که باید مصرف کرد، اعتدال کلیدی است. دستورالعمل کلی این است که مصرف متوسط قهوه بعید است برای اکثر مردم مضر باشد. این به طور معمول به معنای حدود سه تا چهار فنجان قهوه در روز است که معادل حدود ۴۰۰ میلی‌گرم کافئین است.

توجه به ملاحظات زیر در مصرف قهوه مهم است:

حساسیت به کافئین

برخی از افراد به کافئین حساس‌تر هستند و ممکن است عوارض جانبی مانند بی‌حالی، بی‌خوابی یا افزایش ضربان قلب را حتی با مقادیر کمتر قهوه تجربه کنند.

مصرف قهوه در دوران بارداری

به زنان باردار توصیه می‌شود مصرف کافئین را محدود کنند، زیرا مصرف بیش از حد کافئین در دوران بارداری ممکن است اثر منفی بر رشد جنین بگذارد.

قهوه

شرایط سلامت

افرادی که دارای شرایط سلامت خاصی هستند، مانند آریتمی قلبی، ریفلاکس اسید یا اختلالات اضطرابی، ممکن است نیاز به محدود کردن مصرف کافئین داشته باشند.

مواد افزودنی

نحوه تهیه قهوه نیز اهمیت دارد. شکر، خامه و طعم‌دهنده‌های بیش از حد می‌تواند کالری اضافی تولید و به طور بالقوه برخی از مزایای سلامت را خنثی کند.

تحمل فردی

برخی افراد ممکن است متوجه شوند که حتی مصرف متوسط قهوه بر خواب، هضم یا سایر جنبه‌های سلامت‌شان تاثیر می‌گذارد. میزان مصرف خود را بر اساس واکنش بدن‌تان تنظیم کنید.

مثل همیشه، اگر مشکل سلامت خاصی دارید یا در مورد مصرف قهوه خود سوال دارید، بهتر است به بدن خود گوش دهید و با یک متخصص مراقبت‌های بهداشتی یا متخصص تغذیه مشورت کنید. آنها می‌توانند توصیه‌های شخصی بر اساس وضعیت سلامت و نیازهای فردی شما ارائه دهند.

 

منبع: etemadonline-628952

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد