hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > علل شیوع و تشدید سردردهای میگرنی چیست؟

علل شیوع و تشدید سردردهای میگرنی چیست؟

یک متخصص بیماری‌های داخلی مغز و اعصاب گفت: ژنتیک، عوامل محیطی، مصرف بعضی غذاها، بی ‌خوابی یا پرخوابی، فشارهای عصبی و استرس باعث ایجاد و تشدید سردردهای میگرنی می‌شود.

اصغر بیاتی با اشاره به نحوه بروز سردردهای میگرنی در برخی افراد، اظهار کرد: سردردهای میگرنی یکی از سردردهای مزمن است که خصوصیت ویژه ای دارد و معمولاً می‌تواند یک طرفه و ضربان‌دار باشد به طوری که از یک طرف سر شروع شده و در کل سر انتشار می‌یابد.

وی گفت:  سردردهای میگرنی معمولاً سه یا چهار ساعت و یا بیشتر طول می‌کشد که به صورت متوسط، شدید و تکرار شونده است زیرا یکی از سردردهای مزمن بشمار می‌رود.

این متخصص بیماری‌های داخلی مغز و اعصاب، تصریح کرد: شیوع سردردهای میگرنی در بین زن‌ها تقریباً ۱۸ تا ۱۹ درصد و در بین مردان تقریباً شش تا هفت درصد است. در واقع بروز این نوع سردردها در بین زنان تقریباً سه برابر مردان است.

بیاتی افزود: سردردهای میگرنی در هر سنی می‌تواند شروع شود و به طور شایع‌ افراد ممکن است اولین سردردها را در دوران نوجوانی و جوانی تجربه کنند. سردردهای میگرنی می‌تواند در بچه‌ها و یا در سنین بالا هم دیده شود اما رده سنی شایع این نوع سردردها بیشتر در جوانی است.

وی با بیان این که سردردهای میگرنی از نظر علل ایجاد، شامل دو دسته می‌شود، گفت: از جمله علل ایجاد چنین بیماری، عوامل فامیلی یا ژنتیکی است به طوری که تقریباً برای ۹۰ درصد سردردهای میگرنی وجود یک سابقه فامیلی مثبت را ذکر می‌کنند.


بیشتر بخوانید: 
چند راهکار تغذیه‌ای برای کاهش "سردردهای میگرنی"
سردردها از کدام بیماری‌‌ها خبر می‌دهند؟
تفاوت میگرن با سردرد معمولی چیست؟
مواد غذایی تحریک کننده میگرن
سردرد ( میگرنی، چشمی ، عصبی )

این متخصص بیماری‌های داخلی مغز و اعصاب گفت: ممکن است چند نفر از اعضای یک خانواده، موروثی این نوع سردردها را داشته باشند، اما عوامل محیطی هم باعث تشدید و ایجاد آن شود.

بیاتی گفت: مصرف بعضی غذاها به علت ترکیبات نیتراتی موجود در آن‌ها از عوامل تشدید کننده این نوع سردردها در بین اشخاصی است که مستعد چنین بیماری باشند مانند فست فودها، همبرگر، هات داگ و پنیر پیتزا در بروز این نوع سردردها مؤثر است.

این متخصص بیماری‌های داخلی مغز و اعصاب، تصریح کرد: در واقع مصرف این نوع غذاها باعث گشاد شدن عروق مغز شده و شیوع سردردهای میگرنی را همراه دارد.

وی با تاکید بر تأثیر حالت بی خوابی یا پر خوابی در بروز سردردهای میگرنی، گفت: اگر فرد بی‌خوابی یا حتی پر خوابی داشته باشد ممکن است که این نوع سردردها ایجاد شده و یا تشدید شود.

بیاتی گفت: فشارهای عصبی، استرس و اضطراب نیز یکی از عوامل تشدید کننده این سردردها است؛ علاوه بر این گرسنگی طولانی مدت، خستگی‌های مسافرت نیز از عواملی است که باعث بروز یا تشدید این سردردها می‌شود. در بین زن‌ها نیز هنگام قاعدگی ممکن است بروز سردردهای میگرنی شدت پیدا کند.


امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد