hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > فرهنگی > سقوط آزاد کاهانی یا تولید سخیف ترین اثر ضد زن سینمای ایران

سقوط آزاد کاهانی یا تولید سخیف ترین اثر ضد زن سینمای ایران

ضد مرد، ضد محتوا و حتی ضد سینما فیلم حتی در نشان دادن پوچی و بی‌هدفی این شخصیت‌ها هم وا مانده است و اساسا خود فیلم تبدیل به بی‌معنایی شده است

گروه سینمای هنرآنلاین: چندی پیش بود که فیلم "ارادتمند؛نازنین،بهاره،تینا" که چند سالی توقیف بود قاچاق شد. کارگردان فیلم هم در گفتگو با رسانه‌های بیگانه ادعا کرده که قاچاق شدن این فیلم هم به این دلیل است که می‌خواهند حواس مردم را از شرایط اجتماعی حاضر پرت کنند. عبدالرضا کاهانی در این چندسال که این فیلم را ساخت و نتوانست اکران کند، غوغای بسیاری برای این فیلم راه انداخت و همین باعث شد تا فیلمش بیشتر از آن‌چه که بی ارزد پررنگ و مطرح شود.

کاهانی که در کارنامه خود آثاری چون "هیچ"،"بی خود و بی جهت" و "اسب حیوان نجیبی است" را دارد با "ارادتمند؛نازنین،بهاره،تینا" سقوط کامل سینمای خود را نشان داد.

سینمایی که نه ساختاری دارد و نه محتوایی و می‌توان گفت آن همه هیاهو برای هیچ بوده است! فیلمی که حتی اگر به خواسته کارگردان اکران هم می‌شد قطعا با شکست مواجه می‌شد و استقبال چندانی نداشت.

اگر هم امروز مورد تماشای مخاطبان قرار گرفته است صرفا برای پاسخ به این سوال است که چه بوده که توقیف شده. در واقع می‌توان گفت حواشی این فیلم و کارگردانش گویی یک تبلیغات برای این فیلم بوده است. اما کاش حداقل فیلم به اندازه حواشی پیرامونش جذاب بود!

در خلاصه فیلم آورده شده است که سه دختر با خاستگاه‌های فکری گوناگون که هر سه به نوعی مجردند و همین می‌شود که به دل خیابان زده و با حضور در مهمانی‌ها و دورهمی‌ها از مردان انتقام می‌گیرند. اما انتقام بابت چه چیزی؟ چه انتقامی؟ ما در هیچ‌کدام از این سه دختر تصویری از یک دختری که بخواهد انتقام بگیرد نداریم.

چون هیچ هدفی برای این انتقام پیدا نمی‌کنیم. این سه دختر را تنها می‌توان دخترانی توصیف ورد که زندگی پوچ و بیهوده‌ای دارند و به نوعی یک رهایی و آزادی را تجربه می‌کنند. که این بدترین شکل از نشان دادن آزادی زنان است. تعریف فیلمساز از آزادی به شدت سطحی و ابتدایی است.

آیا اغواگری و ادا و اطوارهای لوس دختران و هرشب مهمانی بودن آزادی و رهایی است؟این یک بی‌هدفی است. درست همانند کل فیلم که یک فیلم بی‌هدف و بی‌دغدغه است.

کارگردان قرار بود یک فیلم با رویکرد نقد اجتماعی درمورد زنان و آزادی بسازد اما کاملا در همان مسیر تعاریف اشتباه پیش می‌رود. این اثر به شدت یک اثر ضد زن است. حتی ضد مرد هم هست. زنان همه اغواگر و خوش‌گذران و مردان همه سواستفاده‌گر هستند.

فیلم حتی در نشان دادن پوچی و بی‌هدفی این شخصیت‌ها هم وا مانده است و اساسا خود فیلم تبدیل به بی‌معنایی شده است. فیلمساز حتی به مفهوم مادر و پدر هم رحم نکرده است و به طور کل آن‌ها و حضورشان را بی‌معنا کرده است.

در "ارادتمند؛نازنین،بهاره،تینا" نباید از بازی افتضاح بازیگران چشم‌پوشی کرد. در واقع آن‌ها شخصیت که نه، تیپ‌هایی را به نمایش گذاشته‌اند که مشخصه آن‌ها فساد و لاابالی‌گری و عشوه است.

فیلم کاهانی به قدری فاجعه است که بسیار راحت می‌توان عنوان مستهجن به آن داد. او که با "خانم یایا" مخاطبان سینمای خود را ناامید کرده بود، با نمایش فیلم "ارادتمند؛ نازنین،بهاره،تینا" اندک اعتبار و آبروی خودش را در سینما به باد داد.

در پایان به ادعای کارگردان بر می‌گردم که با هیاهوی بسیار برای فیلمش مشتری جذب کرده؛ این که واقعا این فیلم آنقدر ارزش دارد که بخواهند آن را برای پرت کردن حواس مردم پخش کنند؟ جواب واضح و روشن است. اثر یک ضدزن،ضدمرد، ضد محتوا و حتی ضدسینما است . با این حساب و با توجه به واکنش منتقدین به این فیلم کاهانی باید خدا را شکر می‌کرد که فیلمش توقیف مانده بود و این لطف بزرگی در حق او بوده است. به گمانم خودش هم آرزو دارد کاش فیلم قاچاق نمی‌شد!

 

منبع: honaronline-184626

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد