hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > فرهنگی > «پروانه‌ها می‌نویسند» ماحصل شب‌های پروانه‌ای است

«پروانه‌ها می‌نویسند» ماحصل شب‌های پروانه‌ای است

سرفصل‌هایی برای این کارگاه در نظر گرفتیم که طبق آن پیش می‌رویم. به عنوان مثال پنج یا شش جلسه به اصول شعر و چندین جلسه به شعر نیمایی اختصاص یافت. اکنون این کارگاه به سال پنجم فعالیت خود رسیده و حدود ۱۰۰ جلسه برگزار شده است.

ناصر پروانی ، نویسنده و شاعر از انتشار کتاب «پروانه‌ها می‌نویسند» شامل مجموعه اشعار دانشجویان و کارکنان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از سوی جهاد دانشگاهی خبر داد.

این کتاب مجموعه شعر دانشگاهیان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی است که با نظارت دکتر ناصر پروانی از سوی انتشارت جهاد دانشگاهی منتشر شده و در بردارنده اشعار هنرآموزان کارگاه‌های شعر «شب‌های پروانه‌ای» است.

مدرس کارگاه‌های «شب‌های پروانه‌ای» با بیان اینکه کتاب پروانه‌ها می‌نویسند حدود ۱۱۰ شعر دارد، گفت: اشعار در قالب‌های مختلف ترانه، نیمایی، سپید و غزل است و سروده ۵۷ نفر از اعضای هیئت علمی، پزشکان متخصص و فوق تخصص، پرستاران و دانشجویان علوم پزشکی و علوم پایه دانشگاه شهید بهشتی است که در ۱۵۸ صفحه تدوین شده  و برخی از شاعران دو یا سه شعر در این کتاب دارند.

وی با اشاره به اینکه «پروانه‌ها می‌نویسند» در دو بخش تنظیم شده است، بیان کرد: در بخش اول شعرهای نیمایی، ترانه و سپید آمده و در بخش دوم غزل‌ها گنجانده شده است .بازه سنی شاعران گسترده است و از دانشجوی ۱۸ ساله ترم اولی تا استاد تمام حدود ۷۰ سال را شامل می‌شود و مقدمه ای از علیرضا زالی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی  نیز در آن آمده است.

این نویسنده و شاعر تصریح کرد: تعداد هنر آموزان کارگاه شعر‌های پروانه‌ای که شعر سرودند بیش از هزار نفر بود اما در نهایت با گزینش شعرها از سوی گروهی چند نفره ،۱۱۰ شعر از ۵۷ نفر انتخاب شد. هدف ما این بود که کتاب از نظر وزن و غنا قابل توجه باشد و حداقل‌هایی را برای اشعار در نظر گرفتیم که سطح کتاب پایین نیاید به همین دلیل بعضی از اشعار را منتشر نکردیم.

پروانی که کتاب‌هایی مانند «تابوت دخترانه»، «مهربان‌تر از مرگ»، «اشک‌های سوالی» و «هم‌صحبتی با فاصله‌ها »از وی منتشر شده است، اضافه کرد: طراحی جلد کتاب «پروانه‌ها می‌نویسند» برگرفته از آرم دانشگاه شهید بهشتی است که پروانه‌ای هم در آن به چشم می‌خورد و خاستگاه آن همان کارگاه شب‌های پروانه‌ای است.

وی در مورد کارگاه شب‌های پروانه‌ای که کتاب «پروانه‌ها می‌نویسند» ثمره آن است، گفت: این کارگاه که به صورت ماهانه برگزار می‌شود،  در سال ۱۳۹۷ به همت معاونت فرهنگی دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و کانون ادبی دانشگاه شکل گرفت.

مدرس کارگاه‌های «شب‌های پروانه‌ای» عنوان کرد: سرفصل‌هایی برای این کارگاه در نظر گرفتیم که طبق آن پیش می‌رویم. به عنوان مثال پنج یا شش جلسه به اصول شعر و چندین جلسه به شعر نیمایی اختصاص یافت. اکنون این کارگاه به سال پنجم فعالیت خود رسیده و حدود ۱۰۰ جلسه برگزار شده است.

وی که کتاب‌هایی همچون «گمنام در قله‌ها»، «مردانی حوالی خورشید» و «تهمت مستجاب» را نوشته است، افزود: اکنون کارگاه «شب‌های پروانه‌ای» یک ماه در میان برگزار می‌شود. یک ماه آن را در فضای آکادمیک و دانشگاهی برگزار می‌کنیم و ماه بعد در یکی از مکان‌های تاریخی ادبی تشکیل می‌شود.

انتشارات جهاد دانشگاهی اخیراً کتاب «پروانه‌ها می‌نویسند» را با گردآوری ناصر پروانی با قیمت 80 هزار تومان عرضه کرده است.

 

منبع: honaronline-184599

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد