hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > اجتماعی > آغاز غربالگری پوکی استخوان زنان بالای ۵۰ سال

آغاز غربالگری پوکی استخوان زنان بالای ۵۰ سال

مدیرکل دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: غربالگری پوکی استخوان در زنان بالای ۵۰ سال بعد از مطالعات مقدماتی در حال اجراست. این کار در سال جاری در دانشگاه علوم پزشکی همدان با غربالگری حدود ۲ هزار خانم بالای ۵۰ سال شروع شده است.

مدیرکل دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت با اعلام اجرای رایگان و کشوری برنامه تشخیص زودرس سرطان‌های شایع، همچنین از آغاز برنامه غربالگری پوکی استخوان زنان بالای ۵۰ سال برای اولین بار در کشور خبر داد.

به گزارش ایسنا، دکتر کوروش اعتماد گفت: تشخیص زودرس برای بیماری‌هایی انجام می‌شود که هم بار سلامتی و مالی زیادی را به حوزه سلامت جامعه و مردم تحمیل کنند و هم تشخیص زودرس آن‌ها امکان انجام یک مداخله موثر را فراهم کند.

وی افزود: در بین بیماری‌های مختلف چند بیماری از جمله دو سرطان شایع روده بزرگ و پستان در دستور کار قرار دارند. در هر دو نوع سرطان، برنامه تشخیص زودرس در کل کشور به صورت رایگان در حال انجام است.

مدیرکل دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت اظهار کرد: تشخیص زودرس سرطان روده بزرگ در مراکز جامع خدمات سلامت با انجام یک تست ساده اولیه توسط همکاران مراقب سلامت از مراجعان بالای ۴۰ سال انجام می‌شود. در صورت مثبت بودن تست از طریق نظام ارجاع بیمار به بیمارستان‌های کشور ارجاع می‌شود.

اعتماد بیان داشت: با توجه به محدود بودن ظرفیت‌های بیمارستانی در برخی نقاط کشور، تجربه خوبی توسط دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران در حال انجام است که عملا هیچ فردی که مشکوک به سرطان روده بزرگ هست در صف انتظار باقی نمی‌ماند.

وی با بیان این که خوشبختانه یک سیستم خوب نظام ارجاع برای سرطان‌های روده بزرگ و پستان در کشور آماده و طراحی شده است، گفت: موفق‌ترین مداخله برای تشخیص سرطان، برای سرطان روده بزرگ انجام می‌شود. زیرا اگر این بیماری به موقع تشخیص داده شود و مداخله انجام گیرد، بیمار کامل بهبود می‌یابد. این نوع تشخیص، پیشگیری و مداخله‌ای است و شبیه واکسن زدن عمل می‌کند و فرد در برابر این سرطان بیمه می‌شود.

وی اضافه کرد: امیدواریم با افزایش استقبال مردم از این برنامه شاهد ارتقای آن باشیم. زیرا یکی از مشکلات ما این است که بسیاری از مردم عزیز کشورمان از این خدمات رایگان اطلاع ندارند.

برنامه غربالگری سرطان پستان

مدیرکل دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت با اشاره به این که سالانه حدود ۱۰ هزار مورد جدید سرطان روده بزرگ در کشور داریم که عدد قابل توجهی است، گفت: سرطان بعدی که در برنامه‌های نظام سلامت کشور مورد توجه قراردارد، سرطان پستان است که بیشترین فراوانی بروز را در بین سرطان‌ها در کشور با ۱۵ هزار مورد جدید سالانه داراست و بالای ۹۵ درصد از این افراد بانوان هستند.

اعتماد یادآور شد: تشخیص و مداخله برای این سرطان که به صورت رایگان در سطح مراکز بهداشتی انجام می‌پذیرد به طور موثر از عوارض، ناتوانی‌های ناشی از بیماری و فوت بیماران جلوگیری کرده و آمار ناشی از این بیماری را کاهش می‌دهد.

برنامه رایگان تشخیص زودرس دیابت و فشار خون

وی با اعلام این که دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت برای بیماری‌های دیابت و فشار خون نیز برنامه تشخیص زودرس دارد، ابراز داشت: میزان بیماری دیابت در کشور حدود ۱۰ درصد است و ۷ تا ۸ درصد افراد، دچار پره‌دیابت یا پیش دیابت هستند. اگر در مرحله پیش دیابت مداخله موثر صورت گیرد از ابتلا به دیابتِ یک سوم افراد جلوگیری می‌شود. خدمات این بخش هم به صورت رایگان انجام می‌شود، ولی محدودیتی در تامین کیت‌های تشخیص سریع قند وجود داشت که با اقدامات خوبی که در تامین منابع صورت گرفته است، در حال تامین این کیت‌ها هستیم.

مدیرکل دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت بیان کرد: ۵۰ درصد افرادی که مبتلا به دیابت هستند از بیماری خود بی اطلاع هستند. آزمایش تشخیص این بیماری بسیار ساده و ارزان است و در سیستم شبکه به صورت رایگان انجام می‌شود.

پوشش بیمه‌ای دارو‌های دیابت

اعتماد با اعلام این که اقدام خوبی که در حوزه دیابت صورت پذیرفت این بود که دارو‌های این بیماری تحت پوشش صندوق بیماران صعب العلاج قرار گرفت، گفت: دیابتی‌ها دیگر فرانشیز دارویی پرداخت نمی‌کنند و داروی جدید این افراد کاملا رایگان شده است.

وی افزود: همچنین بر اساس اقدامات کارشناسی انجام شده مقرر شده است دارو‌های مراحل سخت‌تر و پیشرفته‌تر دیابتی‌ها که هزینه‌هایی گزافی دارد نیز تحت پوشش بیمه قرار گیرد. این کار شاخص‌های کنترل دیابت در کشور را ارتقا خواهد داد. این مساله برای بیماران فشار خون نیز وجود دارد.

مدیرکل دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت گفت: یک برنامه از ۱۰ سال پیش تحت عنوان پروتکل پن (PEN) در کشور راه اندازی شده است که دیابت و فشار خون را در افراد بالای ۳۰ سال خطرسنجی می‌کند. به این شکل که برای افرادی که به مراکز بهداشتی مراجعه می‌کنند بر اساس سن، سابقه فامیلی و اضافه وزن آن‌ها یک برنامه مراقبت سه ماهه، شش ماهه و یکساله ترتیب داده می‌شود. این برنامه کمک می‌کند که بیماری زودتر تشخیص داده شود یا عوامل خطر در افراد تحت کنترل قرار گیرد.

غربالگری پوکی استخوان

اعتماد ادامه داد: اتفاق خوشایندی که در نظام سلامت در حال انجام است برنامه جدید غربالگری پوکی استخوان در افراد بالای ۵۰ سال است. تقریبا ۵۰ درصد افراد بالای ۵۰ سال کشور پوکی استخوان دارند که این بیماری در بانوان بسیار بیشتر است.

وی اضافه کرد: یکی از معضلات این بیماری شکستگی مفاصل بزرگ مثل لگن و زانوست که گاهی باعث عوارض و هزینه زیاد و متاسفانه بعضا تکرار عوارض و فوت فرد می‌شود.

مدیرکل دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: غربالگری پوکی استخوان در زنان بالای ۵۰ سال بعد از مطالعات مقدماتی در حال اجراست. این کار در سال جاری در دانشگاه علوم پزشکی همدان با غربالگری حدود ۲ هزار خانم بالای ۵۰ سال شروع شده است.

وی اظهار داشت: همچنین با سازمان‌های ارائه دهنده خدمت برای تحت پوشش قرار گرفتن داروی این افراد هماهنگی شده است. اقدامات تشخیصی رایگان برای این افراد نیز تحت حمایت معاونت بهداشت وزارت بهداشت قرار دارد. مداخلات بعدی در برنامه غربالگری پوکی استخوان منجر به کاهش شدت پوکی استخوان و شکستگی‌ها برای این افراد خواهد شد.

اعتماد با اعلام این که نتیجه فاز مقدماتی این برنامه ممکن است دو سال طول بکشد، گفت: بعد از فاز مقدماتی برای چگونگی اجرای کشوری برنامه شناسایی زودرس پوکی استخوان در افراد تصمیم‌گیری خواهد شد.

مدیرکل دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت بیان کرد: نظام سلامت حداکثر تلاش خود را برای افزایش سال‌های عمر افراد و امید به زندگی انجام داده است و اجرای این غربالگری‌ها به افزایش سال‌های عمر با کیفیت افراد کمک خواهد کرد.

برنامه غربالگری ناشنوایی نوزادان

بنابر اعلام وزارت بهداشت، اعتماد برنامه ایران در غربالگری ناشنوایی در نوزادان را در منطقه بی‌نظیر دانست و گفت: این برنامه جزو معدود غربالگری‌ها در حوزه بهداشت است که صفر تا ۱۰۰ زنجیره ارائه خدمت آن که از بهداشت و درمان شروع می‌شود کاملا به هم وصل است و هیچ فاصله‌ای بین آن‌ها نیست و خوشبختانه هیچ کودکی در لیست انتظار پیوند کاشت حلزون شنوایی در کشور وجود ندارد.

مدیرکل دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت در پایان با بیان این که حدود ۲ تا ۳ درصد نوازدان اختلال شنوایی دارند که با تشخیص و مداخله به موقع و اثربخش این مشکل مرتفع می‌شود یا کاهش می‌یابد، گفت: بار بیماری ناشنوایی بسیار بالاست، زیرا علاوه بر معضلات جسمی، کودکان ناشنوا دچار اختلال تکلم و برقراری ارتباط می‌شوند، بنابراین از نظر رفتاری هم دچار مشکل می‌شوند.

منبع: fararu-665087

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد