hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > وضعیت ایران و آمریکا در موقعیت میانجی‌گری قرار ندارد

وضعیت ایران و آمریکا در موقعیت میانجی‌گری قرار ندارد

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان گفت: وضعیت ایران و آمریکا در موقعیت میانجی‌گری قرار ندارد.

سید عباس موسوی در مورد تلاش برخی از کشورها برای میانجیگری میان ایران و آمریکا ازجمله تلاش‌های هند در این زمینه گفت: وضعیت ایران و آمریکا در وضعیتی میانجیگری قرار ندارد. آمریکا دارای رویکرد خصمانه نسبت به ایران است و ابایی از آن ندارد آن‌ها با موجودیت ایران و ملت ایران مشکل‌دارند و به نظر نمی‌رسد که این مشکل و موضوع با این‌گونه سخنان و میانجیگری حل شود. موسوی ادامه داد: البته ما به تلاش کشورها در این زمینه احترام می‌گذاریم حسن نیت آن‌ها را می‌ستاییم ولی آن‌ها را ارجاع می‌دهیم به مقامات آمریکایی. ارجاع می‌دهیم که بررسی کنند که ریشه این مشکلات و تنش‌ها چیست و اگر صحبتی دارند با مقامات آمریکایی مطرح کنند. ما مواضع خود را در مورد آمریکا به‌صورت صریح اعلام کرده‌ایم و تأکید بر آن داریم که آن‌ها باید دست از خصومت خود با ایران بردارند. سخنگوی وزارت خارجه کشورمان همچنین در پاسخ به این سؤال که آیا ایران از ان پی تی خارج خواهد شد در برابر این موضوع که اروپایی‌ها پرونده ایران در مورد برجام را به شورای امنیت ارسال کند؟ اظهار کرد: این تصمیمی است که نظام باید بگیرد و اگر به این جمع‌بندی برسد آن را اعلام می‌کند. موسوی با بیان این‌که ما اعلام کردیم که اگر اروپا بخواهد به‌ناحق و غیرقانونی پرونده ایران در برجام را در شورای امنیت مطرح کند ما اقداماتی که مؤثر باشد را در برابر این موضوع در دستور کار قرار می‌دهیم و از این جمله اقدامات می‌تواند خروج ایران از ان پی تی باشد ولی هنوز در نظام به این جمع‌بندی نرسیده‌ایم ولی به‌عنوان یک گزینه مطرح است.

موسوی همچنین در پاسخ به این سؤال که آیا آقای ظریف و وزارت امور خارجه در جریان این پیام بوده‌اند، اظهار کرد: هماهنگی در سطوح مختلف نظام وجود دارد. یک مأموریت دیپلماتیک با هماهنگی دیپلماتیک و همکاری بخش‌های نظامی و سیاسی انجام می‌شود و هر پیامی که ایشان حاملش بودند از سوی نظام جمهوری اسلامی بوده است. او همچنین در مورد آخرین وضعیت طرح صلح هرمز نیز گفت: این طرح هنوز در مرحله‌ بررسی توسط کشورهای شامل طرح است اکثریت آن‌ها با کلیات طرح موافق و چارچوب‌های طرح را پذیرفته‌اند. به‌صورت شفاف و نهایی نظرات خود را در این زمینه گفته‌اند و ما منتظر این هستیم که اگر آن‌ها واکنش و یا پیشنهاد دیگری دارند آن را دریافت کنیم. سخنگوی وزارت خارجه کشورمان ادامه داد: ابتکارات منطقه‌ای ایران همواره وجود داشته که آخرین آن طرح صلح هرمز بوده است. موسوی در مورد اظهارات برخی از مقامات آمریکایی مبنی بر این‌که ایران به دنبال ضربه زدن به نیروهای آمریکایی در افغانستان است و آیا اقدامات ایران در راستای گرفتن انتقام خون سردار قاسم سلیمانی همچنان ادامه خواهد داشت، گفت: اقدامی که ایران در حمله به پایگاه آمریکایی عین‌الاسد در عراق انجام داد با اطلاع دولت عراق بوده است. جمهوری اسلامی ایران اگر بخواهد اقدامی را انجام دهد با صراحت و شجاعت آن را اعلام می‌کند. سخنگوی وزارت خارجه کشورمان ادامه داد: آن‌ها (آمریکایی‌) حق‌دارند که نگران امنیت خودشان باشند چراکه می‌دانند چه اشتباه بزرگ و خطای نابخشودنی را مرتکب شدند ولی همان‌طور که گفتم اگر قرار باشد ما اقدامی را انجام دهیم اقدام مارسمی و علنی خواهد بود و به‌صراحت مسئولیت آن را می‌پذیریم. او تصریح کرد: برخی از گمانه‌زنی‌ها در مورد برخی اتفاقات که به ایران نسبت داده می‌شود را قویا رد می‌کنیم و همان‌طور که گفتم اگر قرار شد اقدامی انجام دهیم آن اقدام رسمی و علنی خواهد بود. موسوی همچنین در مورد خروج نیروهای آمریکایی از عراق، تصریح کرد: دولت و ملت عراق بر خروج اشغالگران آمریکایی از کشور خود مصر هستند و جمهوری اسلامی ایران نیز از این مطالبه مردم عراق و دیگر ملت‌های منطقه که خواسته به‌جایی است حمایت می‌کند، چراکه ما معتقدیم حضور نیروهای بیگانه در منطقه باعث افزایش بی‌ثباتی در منطقه می‌شود و اگر لازم باشد کمک می‌کنیم که این فرآیند (حضور نیروهای بیگانه از منطقه) سرعت بیشتری بگیرد.

او همچنین در مورد حضور ناوشکن ژاپنی در منطقه و انتشار این خبر مبنی بر این‌که ژاپنی‌ها در قالب طرح آمریکایی‌ها برای ایجاد امنیت در منطقه در خلیج‌فارس حضور پیداکرده‌اند، اظهار کرد: آن‌ها ادعا نکردند که در قالب ائتلاف آمریکا وارد منطقه شده‌اند بلکه گفته‌اند به‌صورت مستقل برای امنیت تجاری خود واردشده‌اند که البته ما به آن‌ها اعلام کردیم این اقدام سازنده نیست و امنیت منطقه را کشورهای منطقه می‌توانند تعیین کنند. ما به آن‌ها گفته‌ایم هرگونه حضور نظامی خارجی می‌تواند بر پیچیدگی‌های امنیتی منطقه بیفزاید و ما اقدام ژاپنی‌ها در این زمینه را قابل‌قبول نمی‌دانیم.


امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد