به گزارش اکوایران؛ وزارت جهاد کشاورزی در مذاکرات مدیریت آفلاتوکسین پسته صادراتی علاوه بر تعهد تشدید کنترل و نظارت بر صادرات پسته ایران به اتحادیه اروپا اطمینان داد برنامه مدونی به منظور کمک به ارتقای سلامت محصول پسته اجرا شود.

محمدمهدی برومندی معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی، پسته ایران را قابل بازدید و رصد دانسته در وبینار مذاکرات مدیریت آفلاتوکسین بر این نکته تاکید کرد که علاوه بر اقداماتی که برای پایش این محصول صورت می‌گیرد، تمامی مراحل نظارتی قبل از صادرات را تشدید خواهیم کرد.

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی بر این نکته نیز تاکید می‌کند که فرآوری، بسته‌بندی و صادرات محصولات کشاورزی کشور در واحدهایی انجام می‌شود که مطابق استانداردهای لازم بوده و از دستگاه‌های مدرن استفاده می‌شود.

بر اساس آخرین آمارهای گمرک در دو ماه‌ ابتدای سال جاری صادرکنندگان ایرانی ۲۳۸۰ تن پسته و مغز پسته به ارزش بالغ بر ۱۵ میلیون و ۵۵ هزار دلار به ۲۴ کشور مختلف کرده‌اند که از نظر وزنی ۲۵۱ درصد و از نظر ارزشی ۲۳۷ درصد کاهش نسبت به اوایل سال گذشته داشته است. در نخستین ماه سال گذشته ۷۱۵۰ تن به ارزشی بیش از ۵۰ میلیون و ۶۹۴ هزار دلار انواع پسته و مغز پسته به کشورهای مختلف صادر شده بود. 

 براساس آمارهای اعلام شده از سوی گمرک ازبکستان، اسپانیا، استرالیا، افغانستان، آلمان، امارات متحده عربی، ایتالیا، پاکستان، تاجیکستان، ترکیه، جمهوری آذربایجان، جمهوری مقدونیه (یوگسلاوی)، چین، ژاپن، سنگاپور، عراق، فدراسیون روسیه، فرانسه، قرقیزستان، قزاقستان، قطر، کانادا، کویت و هند ۲۴ مشتری پسته ایرانی محسوب می‌شوند.