به گزارش اکوایران، از ابتدای سال جاری قیمت مرغ در مدار رشد قرار گرفت تا اینکه بالاخره در هفته‌های اخیر روی قیمت 100 هزار تا 130 هزار تومان در فروشگاه‌های عرضه مرغ تهران متوقف شد. البته به گفته سید فرزادطلاکش دبیرکل کانون سراسری مرغ تخم گذار ایران، درحال حاضر میانگین قیمت مرغ در کل کشور روی 85 هزار تا 90 هزار تومان است. 

حال سوال اینجاست رشد قیمت مرغ در بازار موقتی است یا دائمی ؟ طلاکش در گفتگو با «اکوایران» گفت: باتوجه به اینکه آمار تولید نژادآرین روی کاغذ با حجم تولید گوشت مرغ آن تفاوت فاحش دارد، قیمت مرغ رشد می‌کند. طبق اعلام جهادکشاورزی،  130 میلیون تن جوجه ریزی اتفاق افتاده است. درضمن  30 هزار الی 40 هزار تن مرغ هم  وارد بازار شده است. اما میانگین قیمت در سطح 85 هزار تا 90 هزار تومان در بازار است. درحالی که با این حجم مرغ عرضه شده در بازار باید قیمت بیش از اینها ریزش می‌کرد.

او افزود: الان جوجه ریزی روی کاغذ 15 الی 20 درصد بیش از واقعیت است. برای همین هم بازار به زودی روی آرامش را نخواهد دید. 

طلاکش پیش بینی کرد: در آبان و آذر جهش قیمت را با توجه به میزان نیاز بازار و عدم اطمینان  تولیدکنندگان در مورد تامین کنجاله سویا از سوی دولت، خواهیم داشت. تولیدکننده هیچ گاه بدون تامین نهاده اش این ریسک را نمیکند که جوجه ریزی کند. تولیدکننده با موجود زنده روبرو است و باید از پر بودن انبار نهاده اش مطمئن شود تا جوجه ریزی کند.

چکش واردات بر سر تولید

دبیرکل کانون سراسری مرغ تخم‌گذار ایران در بخش دیگری از این گفتگو  درباره برنامه واردات مرغ از سوی دولت به به «اکوایران» گفت: جهادکشاورزی ابتدا 50 هزار تن مجوز واردات داد. از این میزان بین 30 الی 40 هزار تن وارد شد و پیش‌بینی می‌شود، بزودی مابقی آنها نیز عرضه شود.

او گفت: در آینده هم در صورت بهم ریختگی بازار پیش بینی می‌کنیم، واردات در دستور کار دولت قرار گیرد . در واقع چکش واردات کماکان بر سر تولید باقی خواهد ماند.