hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > تیک تاک از رفع محدودیت در ایران تا شهرت جهانی

تیک تاک از رفع محدودیت در ایران تا شهرت جهانی

تیک‌ تاک (TikTok) شبکه اجتماعی است که برخلاف سایر شبکه‌های اجتماعی بیشترین آمار آن را نسل زد و مخاطبان بین سنین 18 تا 25 سال تشکیل می‌دهند. تیک تاک پرطرفدارترین شبکه اجتماعی در جهان است که شاید باورش سخت باشد اما چینی است.

تیک‌ تاک TikTok پرطرفدارترین شبکه اجتماعی حال حاضر جهان و محبوب‌ترین پلتفرم در میان نسل زد جوانان بین سنین 18 تا 25 سال است. تیک تاک در سپتامبر ۲۰۱۶ در چین عرضه شد و و در سال 2017 به جهان راه یافت. تیک تاک شبکه اجتماعی چالش محور است و در نسخه‌های وب، اندروید و ios عرضه شده است. در اکتبر ۲۰۲۰، دانلود اپ تیک تاک از ۲ میلیارد در جهان عبور کرد و در سال 2021 کلادفلر اعلام کرد که تیک‌تاک محبوب‌ترین وب‌سایت سال ۲۰۲۱ بوده‌است یعنی حتی بالاتر از گوگل.

دانلود اپ تیک تاک از ۲ میلیارد در جهان عبور کرد 

 




تیک تاک چیست؟

تیک‌تاک به کاربران اجازه می‌دهد که ویدئوهایی از ۳ ثانیه تا ۱۰ دقیقه ساخته و بارگذاری کنند و از نمایش آنان درآمدزایی دلاری داشته باشند. ریلز اینستاگرام در راستای رقابت با تیک تاک ساخته شده اما نتوانسته است به محبوبیت این شبکه اجتماعی دست یابد.

سرگرمی، چالش‌های رقص، موسیقی، مد و لباس و طنز از محبوب‌ترین موضوعات تیک تاک هستند. سازندگان ویدئوهای این پلتفرم از انجام حرکات موزون، لب‌زدن با آهنگ‌های شناخته‌شده (Lip-Syncing)، فیلترهای صوتی و … برای جذب مخاطب استفاده می‌کنند و موسیقی‌هایی انتخابی برای پس‌زمینه معمولاً درصورت وایرال‌شدن ویدئو خیلی سریع معروف می‌شوند.

 

 

تعداد کاربران تیک تاک

تیک تاک اگرچه اصالتاً یک شبکه اجتماعی چینی است اما در آمریکا حتی از اینستاگرام و فیس بوک نیز بیشتر طرفدار دارد شاید عجیب به نظر برسد چرا که شبکه‌های اجتماعی شرکت متا آمریکایی هستند اما یک اپ چینی توانسته همه آنها را مغلوب کند. تیک تاک  در آمریکا با بیش از ۱۲۰ میلیون کاربر، بیشترین تعداد کاربران را دارد. اندونزی، برزیل، مکزیک و روسیه به‌ترتیب با ۱۰۹.۹ میلیون، ۸۲.۲ میلیون، ۵۷.۵ میلیون و ۵۴.۹ میلیون کاربر در رتبه‌های بعدی هستند.

براساس نمودار سنی و جنسی منتشرشده در سال ۲۰۲۳، بیشترین تعداد کاربران فعال تیک‌تاک در بازه سنی ۱۸ تا ۲۴ سال هستند که از این تعداد ۲۱.۵ درصد را زنان و ۱۷.۴ درصد را مردان تشکیل می‌دهند. همچنین نمودار تولید محتواکنندگان محبوب در تیک‌تاک نشان می‌دهد ۱۸ تا ۲۴ ساله‌ها با بیش از ۵۰ درصد، این پلتفرم را زمین باز خود می‌دانند.

ویدئوهای کوتاه اعتیادآور و هیجان‌انگیز تیک تاک در بیش از ۱۵۴ کشور جهان دردسترس هستند. این اپلیکیشن به بیش از ۷۵ زبان دنیا ترجمه شده و در بسیاری از کشورها به‌سرعت رشد کرده است در میان کشورهایی که نامشان در هنگام ثبت نام وجود دارد کشور ایران به چشم نمی‌خورد.

  

دانلود تیک تاک

تیک تاک در دو نسخه اندروید و ios  عرض شده است که به راحتی می‌توانید آن‌ها را از لینک‌های زیر دانلود کنید.

تیک تاکر کیست؟

به اینفلوئنسرهای فعال در تیک تاک، تیک تاکر می‌گویند. تیک تاکرها معمولاً در موضوعات سرگرمی، چالش‌های موسیقی و رقص فعال هستند و پست‌هایی کوتاه در تیک تاک منتشر می‌کنند. تیک تاکرهای مشهور جهان کم‌تر از 25 سال سن دارند و به دلیل حضور پررنگ نسل زد در این شبکه اجتماعی، در میان سنین دیگر شناخته شده نیستند.

 

 تیک تاکرهای معروف جهان

تیک تاکرهای مشهور جهان بیشتر آمریکایی‌ها و دختران نوجوان و جوان هستند. در ادامه به معرفی 3 تیک تاکر مشهور جهان می‌پردازیم:

  1. چارلی دی‌آملیو

نام کاربری: charlidamelio

تعداد دنبال‌کنندگان: 148.7 میلیون نفر

چارلی دی‌آمیلو با اختلاف فراوان از تیک تاکرهای مشهور جهان است. این نوجوان 18 ساله آمریکایی، کار خود را در سال 2019 و با آپلود ویدیوهای رقص با آهنگ‌های معروف آغاز کرد و تبدیل به اولین کاربری شد که توانست در این شبکه اجتماعی به 100 میلیون دنبال‌کننده برسد. او بیشتر چالش‌های رقص و آهنگ را در تیک توک خود به اشتراک می‌گذارد.

  

  1. بلا پورچ

نام کاربری: bellapoarch

92.4 میلیون دنبال کننده

بلا پورچ یکی از معدود افرادی است که توانسته ظرف مدت کمتر از 1 سال با سرعت باورنکردنی به شهرت برسد. بلا پورچ حساب تیک‌تاک خود را در سال 2020 ایجاد کرد و حالا بیش از 90 میلیون دنبال کننده دارد. پورچ پیش از حضور در فضای مجازی در نیروی دریایی ارتش آمریکا خدمت می‌کرد اما حالا به لطف ویدیوهای کمدی که در تیک‌تاک منتشر می‌کند به یکی از مشهورترین تیک تاکرهای جهان تبدیل شده است.

  

3.ادیسون ری

نام کاربری: addisonre

تعداد دنبال‌کنندگان: 88.7 میلیون نفر

جایگاه سوم لیست بهترین تیک تارکرهای دنیا متعلق به رقاص دیگری به نام ادیسون ری است. ری، رقص حرفه‌ای را از سن شش سالگی آغاز کرد. او در مسابقات مختلفی در سراسر آمریکا حضور داشته است. ری فعالیت خود در اپلیکیشن تیک تاک را از سال گذشته آغاز کرد. ادیسون ری، همچون دی‌آملیو، ویدئوهایی از رقص با آهنگ‌های معروف روز منتشر می‌کند و به همین دلیل مشهور شده است.

  

  1. زک کینگ

نام کاربری: zachking

تعداد دنبال‌کنندگان: 70.9 میلیون کاربر

شاید بتوان با استعدادترین و جالب‌ترین عضو در فهرست اسامی تیک تاکرهای پسر خارجی را زک کینگ دانست. او که بیش از هر چیز با ویدیوهای شعبده‌بازی خود شناخته می‌شود، کار خود را با شبکه اجتماعی یوتیوب و در سال 2008 آغاز کرد. کینگ در سال 2013 به عضویت وب‌سایت Vine درآمد و به یکی از ستون‌های اصلی آن تبدیل شد. او در سال 2017 حسابی در اپلیکیشن تیک تاک ساخته و تاکنون موفق به جذب 70.9 میلیون فالوور در این پلتفرم جدید شده است. محتوای تولیدی کینگ، بسیار سرگرم‌کننده و جذاب بوده و جوایز فراوانی را برایش به همراه آورده‌اند.

 

رفع محدودیت تیک تاک در ایران

از ۲۱ مهر ۱۳۹۸، تیک تاک به‌صورت یک‌طرفه دسترسی کاربران ایرانی به اپلیکیشن خود را قطع کرد و به‌تازگی نیز کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه در ایران این پلتفرم را فیلتر کرده است.

استفاده از اپلیکیشن تیک تاک برای کاربران ایرانی با استفاده از فیلترشکن امکان‌پذیر شده است؛ هرچند هنوز نام کشور ایران در لیست اسامی که امکان ثبت‌نام با تلفن همراه در این شبکه اجتماعی را دارند، دیده نمی‌شود. کاربران می‌توانند بدون ثبت‌نام و یا ثبت‌نام از طریق ایمیل در این اپلیکیشن به تماشای محتواها بپردازند. در حال حاضر نام ایران در میان فهرست کشورهای تیک تاک نیست و به شماره تلفن نمی توان حساب کاربری تیک تاک راه اندازی کرد. 

 

تا پیش از این کاربران ایرانی از نسخه مود شده این اپلیکیشن استفاده می‌کردند.  بازشدن تحریم‌های تیک تاک حالا آن را در کنار اپلیکیشنی مثل اینستاگرام که در ایران فیلتر است. 

امتیاز: 5 (از 1 رأی )
نویسنده
راضیه چنگیز نائین
راضیه چنگیز نائین
حوالی فرهنگ و هنر
دانش و فناوری و محیط زیست

نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد