hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > علمی > (تصاویر) سریع‌ترین جنگنده‌های تاریخ را بشناسید

(تصاویر) سریع‌ترین جنگنده‌های تاریخ را بشناسید

از میگ-۲۵ فاکس‌بَت گرفته تا لاکهید مارتین اف-۲۲ رپتور، در این مقاله با سریعترین جت های جنگنده جهان که نگاه‌ها را به خود خیره می‌کنند آشنا شوید.

جت‌های جنگنده از جمله پرطرفدارترین انواع هواپیماها هستند. این جنگنده‌ها در نگاه علاقه‌مندان جذاب به نظر می‌رسند، بسیار سریع هستند و تماشای پروازشان فوق‌العاده سرگرم‌کننده است. جت‌های جنگنده در بازی‌های ویدیویی مانند سری «Ace Combat» نیز حضور دارند و چندین جت جنگنده در «Top Gun» به نمایش درآمدند. آنها چابک و سریع هستند و انواع حرکات هیجان‌انگیز را در هوا انجام می‌دهند. علاوه‌براین، جت‌های جنگنده از گران‌ترین وسایل نقلیه در هر ارتشی به‌شمار می‌روند که اغلب میلیاردها دلار برای طراحی، توسعه و حمل آن‌ها خرج می‌شود.

به گزارش گجت نیوز، از معیارهای مهم برای سنجش قدرت یک جت جنگنده می‌توان به چابکی، فناوری و سیستم‌های تسلیحاتی آن‌ اشاره کرد؛ البته مهمترین فاکتور از نظر برخی از متخصصان و علاقه‌مندان این سلاح‌های پرنده سرعت است.

تعداد پرنده‌هایی که می‌توان آن‌ها را در دسته‌ی هواپیماهای سریع طبقه‌بندی کرد بسیار زیاد است؛ از جمله SR-71 که می‌تواند با سرعت 3 ماخ در ارتفاعات فوق‌العاده بالا پرواز کند. طبق گزارش‌ها، هواپیماهای اولیه مانند لاکهید YF-12 نیز با سرعت 3 ماخ حرکت کرده‌اند.

درحال حاضر، جت‌های جنگنده مدرن نمی‌توانند به این سرعت پیش بروند، اما بسیاری از آن‌ها قادرند تا ۲ ماخ سرعت را تجربه کنند. متأسفانه، سرعت جت همیشه مقدار دقیقی نیست که بتوان آن را تشخیص داد. هواپیماها می‌توانند در ارتفاعات با سرعت بیشتری پرواز کنند و مقادیر ماخ بسته به اینکه چقدر از سطح دریا بالاتر هستند، دستخوش تغییر می‌شود.

سرعت ۱ ماخ در سطح دریا تقریباً ۷۶۰ مایل در ساعت است و در ۶۰ هزار فوت به ۶۵۹ مایل در ساعت کاهش می‌یابد. چگالی کمتر هوا در ارتفاعات به هواپیماها امکان می‌دهد سریعتر حرکت کنند، در حالی که هوای سردتر باعث کندی حرکت آن‌ها می‌گردد. بنابراین، غیرعادی نیست که سرعت‌های گزارش شده برای تعدادی از هواپیماها متعدد باشد.

با توجه به معیار سرعت هنگام قیاس هواپیماها، ما در این مقاله به معرفی و بررسی سریعترین جت های جنگنده جهان می‌پردازیم.

1. میکویان-گورویچ میگ-۲۵ فاکس‌بَت – Mikoyan-Gurevich MiG-25 Foxbat

/(تصاویر) سریع‌ترین جنگنده‌های تاریخ را بشناسید/

لاکهید اف-۱۰۴ استارفایتر یک هواپیمای جنگنده رهگیر تک‌موتوره مافوق صوت است که توسط شرکت لاکهید برای انجام مأموریت در نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا طراحی و توسعه یافت.

این جت اولین هواپیمای جنگی محسوب می‌شود که قادر به پرواز با سرعت ۲ ماخ بود و سرعت و عملکرد صعودی آن بیش‌از سی سال پس از اولین پروازش قابل توجه باقی ماند. این مورد از سریعترین جت های جنگنده جهان مجهز به بال‌های مافوق صوت با تیغه نازک لبه که از کابین خلبان فقط در آینه‌ها قابل مشاهده است، برای عملکرد بهینه بالاتر از ۱.۲ ماخ طراحی شده بود.

این جت جنگنده در اوایل دهه 1960 به یک هواپیمای چندمنظوره برای همه شرایط آب و هوایی توسعه یافت و توسط چندین کشور دیگر تولید شد. در حالی که زمان حضورش در نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا کوتاه بود، Starfighter موفقیت بسیار پایدارتری با ناتو و کشورهای متحد پیدا کرد. در اکتبر 1958، آلمان غربی F-104 را به عنوان هواپیمای جنگنده اصلی خود انتخاب کرد و چیزی نگذشت تا کانادا، هلند، بلژیک، ژاپن و ایتالیا نیز این جت را به خدمت درآوردند.

در صورت استفاده مناسب، این جنگنده با حملات غافلگیرکننده با سرعت بالا و بهره‌مندی از نسبت رانش به وزن استثنایی، می‌تواند حریف قدرتمندی در آسمان باشد. این هواپیما در سرعت بالا، یعنی بیش از ۱۱۰۰ کیلومتر در ساعت در سطح بسیار پایین پایدار بود و به یک جنگنده اتمی تاکتیکی قوی تبدیل شد.

با این حال، در یک مسابقه با سرعت کم و در مقابل حریفان معمولی، این جنگنده عملکردی ضعیف از خود نشان داد و آسیب پذیر بود. تا تاریخ ۲۰۱۹ چندین فروند از این جنگنده همچنان در تیم‌های نمایش هوایی یا به‌طور شخصی، در اختیار افراد قرار داشته‌ است.

منبع: fararu-663351

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد