hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > علمی > رشد تولید و کارآفرینی یا مانع بر سر راه آن؟

رشد تولید و کارآفرینی یا مانع بر سر راه آن؟

در حالی که شعار امسال «رشد تولید و مهار تورم» است، پلمب، تعلیق و بازداشت، ماحصل اتفاقاتی است که در شش ماه گذشته در حوزه کسب‌وکارافتاده است.

این روزها اخبار زیادی درباره پلمب یا تعلیق پلتفرم‌ها و کارخانه‌ها می‌شنویم، با این تفاوت که درسال «مهار تورم و رشد اقتصادی» زندگی می‌کنیم. در سال جاری به دلیل تورم و تحریم‌هایی که وجود دارد، شرکت‌ها برای بقا و نگهداری از نیروهای انسانی خود می‌جنگند. باتوجه به شرایط اقتصادی که به وجود آمده، حفظ نیروی انسانی بسیار سخت است، اما با این وجود، شرکت‌ها ‌و کارخانه‌ها به دنبال افزایش نیروهای خود و برخی از فعالان اقتصادی به دنبال کارآفرینی هستند. اما موانعی که بر سرراه وجود دارد باعث دلسردی آن‌ها می‌شود. یکی از این موانع بزرگی که سر راه کارآفرینان و سرمایه‌گذاران وجود دارد، عدم حمایت دولت از آن‌ها با پلمب، تعلیق، دستگیری و... است.

 

نرخ بیکاری در بهار 1402

پایگاه اطلاع‌رسانی دولت در تیرماه1402 ، نرخ بیکاری بهار سال جاری را 8.2 اعلام کرد. این آمار مربوط به افراد بالای 15 سال است که جزو جمعیت فعال به حساب می‌آیند و 8.2 درصد آن‌ها بیکار هستند.

همچنین در این آمار نرخ مشارکت اقتصادی نسبت به افراد متقاضی کار 41.2 درصد اعلام شده است.

طبق آمارها، بهار سال جاری نرخ بیکاری نسبت به سال گذشته کاهش یافته است. این خبری خوبی است اما آیا همینطور باقی می‌ماند؟ باتوجه به خبرهایی که از پلمب پلتفرم‌ها، کارخانه‌ها یا جلوگیری از فعالیت برخی برندها به گوش می‌رسد، آیا می‌توان انتظار داشت که فعالان اقتصادی همچنان امیدی به سرمایه‌گذاری و کارآفرینی داشته باشند؟

 

تعلیق و پلمب شرکت‌های مهم در سال 1402

در تابستان سال جاری شاهد پلمب یا تعلیق برخی کسب‌وکارها به ویژه کسب‌وکارهای برخط بوده‌ایم. این کسب‌وکارها می‌توانستند شرکت‌های بزرگی مانند دیجی‌کالا، ازکی، طاقچه و... کسب‌وکارهای شخصی مانند مغازه، کافه، رستوران و... باشند. این اتفاق‌ها در سال جاری باعث شد تا اکثر فعالان اقتصادی و کارآفرینان با ترس از ضرر و مواجه شدن با مشکلات اقتصادی به کار خود ادامه دهند.  در چنین موقعیتی، بسته شدن کسب‌وکارها،حتی به مدت کوتاه و محدود، وضعیت اقتصادی شرکت‌ها را با مشکل مواجه می‌کند.

10 شهریور سال جاری وزارت صمت در یک مکاتبه با اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی، خواستار تعلیق «دیوار» و «شیپور» شد. این‌ درحالی است که از طریق هر کدام از این شرکت‌ها بیش از 500 نفر به صورت مستقیم و بیش از هزارات نفر به صورت غیرمستقیم ارتزاق می‌کنند.

در این روزهایی که مشکلات اقتصادی و تورم باعث نگرانی افراد می‌شود، پلمب شرکت‌ها و کارخانه‌ها این نگرانی را افزایش داده و بر اقتصاد و معیشت آن‌ها تاثیر می‌گذارد.

سوال این است که یک شرکت با بیش از هزار کارمند مستقیم و ده‌ها هزار شاغل غیرمستقیم به خاطر برخی اتفاقات باید تعطیل و نیروهایش بیکار شوند؟ آیا این راهی است که به تسهیل کسب و کار کمک می‌کند یا مانعی است بر سر راه کارآفرینان؟

ارجاع پرونده‌های تبلیغاتی به دادگاه

در یک هفته گذشته شاهد خبرهای زیادی درباره تبلیغات برند دافی بوده‌ایم که به دلیل «انتشار تبلیغ مغایر با موازین شرعی و قانونی»، پرونده‌اش به مراجع قانونی تحویل داده شد. در کنار تبلیغات این برند، تبلیغات سریال یکی از پلتفرم‌های پخش فیلم و سریال‌های نمایش خانگی هم مطرح شد. اما رویکرد مراجع قانونی با این موضوع بیشتر از حد انتظار بوده است. این کار نه تنها باعث متوقف شدن این تبلیغات نشد، بلکه منجر به بیشتر دیده شدن آن‌ها هم شد. در یک هفته گذشته، بیشتر اخبار حول محور دستگیری‌های مربوط به تبلیغات این برند آرایشی بوده است. این در حالی است که برای کنترل این موضوع یا باید قوانین مشخصی برای تبلیغات تعریف شود تا تولیدکنندگان بدانند چه مواردی باید در تبلیغات رعایت شود یا در صورت وجود مشکلات جلوی انتشار بیشتر آن توسط خود مجموعه تبلیغ کننده گرفته شود؛نه با پلمب، تعلیق و دستگیری باعث به خطر افتادن موقعیت شغلی بیش از هزاران کارمند و کارگر شد. زیرا در چنین مواقعی، مجموعه متضرر در اولین اقدام مجبور به تعدیل نیرو می‌شود. سوالی که در انتها مطرح می‌شود این است که آیا راه توجیه شرکت‌ها، برندها و جلوگیری از تبلیغات خلاف قوانین تبلیغاتی کشوری، بسته شدن آن‌ها و بیکاری هزاران نفر است؟

مهاجرت کار آفرینان و سرمایه گذاران به کشورهای همسایه

در دنیای مدرن امروز کارآفرینی نقش بسیار مهم دارد. زیرا باعث ایجاد اشتغال، توسعه یافتگی و رشد اقتصادی می‌شود. اما در این سال‌ها به دلایل متعددی شاهد مهاجرت فعالان اقتصادی زیادی از کشور بوده‌ایم. کارخانه‌های پررونق و قدیمی که به دلیل مشکلات اقتصادی برای همیشه از کار خارج و هزاران کارگر و کارمند بیکار شدند.

بازار امروز برای کارآفرین و سرمایه‌گذار، یک بازار پر ریسک به حساب می‌آید. زیرا شرایط اقتصادی و تحریم‌ها باعث شده تا سرمایه‌گذاری روی یک کار به دلایل مختلف با مشکل همراه شود. عدم ثبات در بازار باعث خروج علم و سرمایه کارآفرین یا سرمایه‌گذارمی‌شود. متاسفانه دولت هم در این برهه زمانی اقدامی عملی و محکم در راستای نگه‌داشتن و بازگشت این افراد که باعث رونق اقتصادی می‌شوند، انجام نمی‌دهد. درواقع این دولت است که باید از کارآفرینی که تمام تولیدات کشور و رونق اقتصاد از حرکت و استقامت اوست، حمایت کند.

در پایان باید گفت انتظار تولیدکنندگان و کارآفرینان این است که  دولت با حمایت از آن‌ها و عدم تعلیق، پلمب و... به رفع مشکل بیکاری، خروج سرمایه و رونق اقتصادی کمک کند.

 

منبع: sharghdaily-895510

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد