hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > اقتصادی > ظرفیت تولید 1000 مگاوات انرژی‌ تجدیدپذیر در کشور

در آیین بهره‌برداری از نیروگاه خورشیدی ۱۰ مگاواتی جرقویه 2 مطرح شد

ظرفیت تولید 1000 مگاوات انرژی‌ تجدیدپذیر در کشور

در آیین بهره‌برداری از نیروگاه خورشیدی ۱۰ مگاواتی جرقویه دو که با سه هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری و به مناسب هفته دولت برگزار شد، نام شهید دکتر سیدفریدالدین معصومی، مدیرعامل سابق شرکت سرمایه‌گذاری برق و انرژی غدیر که در حادثه تروریستی چهار آبان سال ۱۴۰۱ در حرم شاه‌چراغ به شهادت رسید

 در آیین بهره‌برداری از نیروگاه خورشیدی ۱۰ مگاواتی جرقویه دو که با سه هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری و به مناسب هفته دولت برگزار شد، نام شهید دکتر سیدفریدالدین معصومی، مدیرعامل سابق شرکت سرمایه‌گذاری برق و انرژی غدیر که در حادثه تروریستی چهار آبان سال ۱۴۰۱ در حرم شاه‌چراغ به شهادت رسید، بارها مطرح شد، چراکه این نخبه جوان با کارنامه درخشان علمی و عشق بلند بالایی که به وطن داشت، صرفاً حوزه منطقه شرق اصفهان را بهشت سرمایه‌گذاری برای ساخت نیروگاه خورشیدی می‌دانست. او قبل از شهادتش کار ساخت نیروگاه خورشیدی جرقویه دو را آغاز کرده بود و اکنون ماحصل زحماتش، در غیاب او، اما به نام و یادش به ثمر نشست.

رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق (ساتبا) در این آیین اظهار کرد: پیش‌ازاین وزارت نیرو برنامه‌ریزی کرده بود تا مصرف ۱۰ هزار مگاوات برق در کشور مدیریت شود، اما گرمای بی‌سابقه باعث شد تا به این میزان، سه هزار مگاوات افزوده شود که این مسئله مدیریت مصرف انرژی در شهرک‌های صنعتی را دچار مشکل کرد.

محمود کمانی با بیان اینکه مانع‌زدایی از صنعت برق و جهش دانش‌بنیان سال گذشته توسط مجلس شورای اسلامی تصویب شد، گفت: این دو اقدام قانونی می‌تواند موتور محرکی برای صنایع کشور باشد.

او افزود: به دلیل وجود این‌که گاز فراوانی در کشور وجود دارد، تولید انرژی‌های تجدیدپذیر با تردید مواجه شده است، اما حقیقت اینجاست که در کشور گازی وجود ندارد که بتوان با استفاده از آن نیروگاه سوخت فسیلی ساخت.

معاون وزیر نیرو گفت: ترکیب انرژی خورشیدی و بادی پایدارترین نوع انرژی است و در حال حاضر ظرفیت تولید انرژی‌های تجدیدپذیر کشور به بیش از هزار مگاوات رسیده است که از این میزان ۴۰۰ مگاوات انرژی بادی است.

استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر در رأس سیاست‌های توسعه اقتصاد استان

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان نیز در این مراسم، گفت: به دلیل اهمیت مسائل زیست‌محیطی، آب و ناترازی مصرف انرژی، در استان اصفهان برنامه حرکت به سمت استفاده از انرژی‌های نو و تجدیدپذیر را در دستور کار قرار داده‌ایم و استفاده از این انرژی‌ها رأس سیاست‌های توسعه و پیشران اقتصاد اصفهان است. امیررضا نقش افزود  به دلیل وجود ظرفیت بالای تولید و استفاده از انرژی خورشیدی در استان اصفهان، اکنون تولید هزار مگاوات انرژی در حال انجام بوده و به همین میزان نیز در مرحله مناقصه است. در این استان به‌راحتی توان پوشش چهار هزار مگاوات انرژی خورشیدی به همین منظور یک کارگروه ویژه تشکیل داده‌ایم که با حضور تمام دستگاه‌های اجرایی مربوطه در این مسیر، به تسهیلگری امور می‌پردازد.

او اظهار کرد: در همین راستا بسیاری از واگذاری‌ها با استفاده از ماده سه قانون منابع طبیعی و با حفظ مالکیت انفال دولت و تنها از طریق احاله و واگذاری مدیریتی انجام شده است که بسیاری از استعلام‌های موردنیاز حذف می‌شود.

 

ثبات و آرامش تورم کشور تا پایان سال 1402

همچنین در این مراسم نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی، گفت: پس از فروردین‌ماه 1402 مهار تورم آغاز شد و درصورتی‌که جهش جدیدی در نرخ ارز شاهد نباشیم این حوزه تا پایان سال جاری به آرامش خواهد رسید.

 مهدی طغیانی با بیان اینکه مصرف سالیانه برق به‌طور متوسط ۵ تا ۶ درصد رشد دارد، گفت: امسال این میزان 5.6 درصد رشد پیدا کرد درحالی‌که همیشه میزان تولید کمتر از میزان مصرف بوده و بین سه تا چهار درصد است. او اظهار کرد: در برنامه هفتم توسعه، مجلس تولید ۱۰ تا ۱۲ هزار مگاوات برق را پیشنهاد داده است که رسیدن به این قله نیازمند عزم جدی وزارت نیرو در حوزه سرمایه‌گذاری و مدیریت کلان این وزارتخانه است، البته تاکنون تلاش‌های بسیاری برای سرمایه‌گذاری در حوزه تولید انرژی انرژی‌های تجدیدپذیر و خورشیدی انجام شده است.

تولید 20 میلیون کیلووات ساعت برق تجدیدپذیر با بهره‌برداری از نیروگاه جرقویه 2

در این مراسم مدیرعامل هلدینگ برق و انرژی غدیر، با ارائه گزارشی از روند احداث و بهره‌برداری از نیروگاه خورشیدی 10 مگاواتی جرقویه دو، اظهار کرد: با بهره‌برداری از این نیروگاه، 20 میلیون کیلووات ساعت برق تجدیدپذیر طی یک سال تولید می‌شود، همچنین در این پروژه ۱۸ هزار و ۲۰۰ پنل ۵۰۰ واتی نصب و ۲۱۲ هزارمتر کابل‌کشی انجام شده تا به شبکه برق سراسری متصل شود.

مصطفی نوراللهی افزود: با بهره‌برداری از این نیروگاه برای ۲۷۵ نفر به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم شغل ایجاد شده است.  او خاطرنشان کرد: با احداث و بهره‌برداری از این نیروگاه، سالانه در مصرف آب ۵ میلیون لیتر و در مصرف گاز چهار میلیون مترمکعب صرفه‌جویی می‌شود و ۱۰ هزار تن از حجم تولید گازهای آلاینده‌ کاسته می‌شود. مدیرعامل هلدینگ برق و انرژی غدیر همچنین با تأکید بر همدلی و هم‌افزایی خانواده بزرگ گروه سرمایه‌گذاری غدیر، تأکید کرد: این آمادگی در هلدینگ برق و انرژی غدیر وجود دارد که با حمایت دولت نسبت به توسعه نیروگاه‌ها به‌ویژه واحدهای تجدیدپذیر اقدام کرده و ناترازی انرژی را در کشور رفع کنیم.

 

امکان ساخت هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی در کمتر از سه سال

همچنین مدیرعامل گروه سرمایه‌گذاری غدیر، با گرامیداشت یاد و خاطره شهید دکتر فرید معصومی اظهار کرد: روح شهید شاهد و ناظر است و امروز زحمات او و همکارانش به ثمر نشسته است.

مازیار حسینی با تأکید بر اینکه در گروه سرمایه‌گذاری غدیر و هلدینگ‌های آن، تابع فرامین فرماندهی معظم کل قوا و تدابیر دولت هستیم، تصریح کرد: هیچ کاری جز با همت جمعی و یکی شدن دل‌ها و فکرها، به ثمر نمی‌رسد. حسینی همچنین به تحلیل وضعیت ناترازی انرژی در کشور پرداخت و گفت: این مشکل یک‌شبه حل نمی‌شود، اما قابل‌حل است. اگر شرایط مناسبی فراهم شود و حمایت کافی صورت گیرد، می‌توان در کمتر از سه سال، هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی را ساخت. مدیرعامل گروه سرمایه‌گذاری غدیر با بیان این‌که سهامداران حقیقی گروه غدیر و هلدینگ‌های آن بیش از یک‌میلیون نفر هستند و رسالت ما حفظ منافع آنهاست، تأکید کرد: سازوکار بورس، روش مناسبی برای دستیابی به این هدف است و در این مسیر، باید با تدبیر عمل کنیم و زمان را از دست ندهیم.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نویسنده
مینا عباسپور
مینا عباسپور
خبرنگار

نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد