hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > گلستان > مدیریت آب باران در محدوده شهرها ، یک تیر و چند نشان در مبحث مدیریت یکپارچه منابع آب است

مدیریت آب باران در محدوده شهرها ، یک تیر و چند نشان در مبحث مدیریت یکپارچه منابع آب است

عضو هیئت مشورتی استاندار گلستان در نشست با مدیر کل امور شهری و شوراهای استانداری گلستان گفت: 36 شهر در استان گلستان وجود دارد که نیمی از جمعیت استان را در خود جای داده و از طرفی بالغ بر 70 درصد سطح شهرها عایق هستند و چون از نفوذ اب به زمین جلوگیری می شود ، موجب افزایش رواناب در شهرها شده است و کاهش سطح عایق در شهرها موجب کاهش سیلاب هاب شهری می شود. 

سید محسن حسینی در خصوص مدیریت یکپارچه منابع آب اظهار کرد: در مبحث مدیریت یکپارچه منابع آب، جمع آوری آب باران در سطح شهرها می تواند به شهر و پایین دست شهر کمک نماید. از طرف دیگر هم مدیریت سیلاب شهری نگاهی به بالادست شهر دارد که به چه نحو مدیریت بشود که آسیب پذیری شهرها کاهش یابد.

وی افزود : جمع آوری آب باران سطح منازل مسکونی و تجاری، اصلاح هندسی و نوع مصالح موجود در پیاده روها و اسفنجی کردن آن ها ، اصلاح مهندسی بلوارها در خیابان های جدید الاحداث از جمله مواردی است که می توان با این اقدامات کاهش سیلابها را در شهرها شاهد بود و با یک تیر ، چند نشان را زد از جمله استفاده بهینه از آب در شرف هدر رفتن یا بصورت مستقیم یا تغذیه در ابخوان ها. 

مهندس حسینی بیان کرد: از 36 شهر در استان، 14 شهر در جنوب و 12 شهر در شمال استان است و علاوه بر سیل ، در حال حاضر گرد و غبار هم به برخی شهرهای ما آسیب می زند و گونه ای مانند صنوبر سریع الرشد که سازگار با آب و خاک شور است،  می تواند برای پوشش گیاهی شمال استان مفید باشد و همچنین یک منبع درآمدی خوب برای شهرداری ها با زراعت چوب باشد. 

مدیر کل دفتر امور شهری استانداری گلستان در این جلسه ضمن استقبال از مدیریت یکپارچه منابع آب در شهرها ، اظهار کرد: سرمایه گذاری شهرداری ها در تصفیه پسابهای شهری و بازچرخانی پساب‌های تصفیه شده حاصله در صنایع و فضای سبز ، و نیز جداسازی آب فضای سبز شهری از شبکه آب شرب از مولفه های استفاده بهینه از منابع اب است.

مهندس حسین علیقلی زاده افزود: در خصوص جمع آوری آب باران در خانه ها نیازمند جمعبندی مقرراتی هستیم و باید مقررات موجود را کنار هم بگذاریم و به سمت اجرا برویم که در این زمینه تشکیل کارگروهی متشکل از دستگاه‌های اجرایی مختلف و شهرداری‌ها که موضوع را راهبری کند ، ضروری بنظر می رسد.

 وی بیان کرد: در خصوص موضوع ریزگرد ها در استان که مدتی است استان را تحت تاثیر قرار داده ، ایجاد کمربندهای سبز در شهرهای شمالی استان با استفاده از گونه های سازگار با کم آبی مورد تاکید این دفتر است که پیگیری های لازم توسط شهرداری ها صورت خواهد گرفت.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد