hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > علمی > ویژگی پیشرفته ترین و پرقدرت ترین جنگنده‌های ایران

ویژگی پیشرفته ترین و پرقدرت ترین جنگنده‌های ایران

جنگنده های نسل چهارم نقشی کلیدی و بی بدیل در نیروی هوایی هرکشوری دارند، هرچند جنگنده های نسل پنجم در حال توسعه هستند و جنگنده های نسل ششم به زودی وارد سیستم می شوند.

ایران بسته به نیازهای دفاعی و نظامی خود، در طی زمان، جنگنده های متفاوتی را به ناوگان هوایی خود افزوده است. از مهم ترین این جنگنده های ایران می توان به اف۵، اف۴ فانتوم، اف۱۴ تامکت، اف۷، میگ ۲۹، سوخو ۲۴، سوخو۲۲، میراژ اف۱، صاعقه یک و دو ، آذرخش، کوثر، سوخو ۲۵ اشاره کرد. 

پیشرفته ترین جنگنده های در خدمت ایران

جنگنده های نسل چهارم نقشی کلیدی و بی بدیل در نیروی هوایی هرکشوری دارند، هرچند جنگنده های نسل پنجم در حال توسعه هستند و جنگنده های نسل ششم به زودی وارد سیستم می شوند؛ این دو نسل با وجود تمام مزیت های شان عیبی بزرگ دارند و آن هزینه های سرسام آوری است که هر کشور برای نگهداری و استفاده از این جنگنده ها باید بپردازد.بنابراین جنگنده های نسل چهارم به سبب ارزان تر بودن که امکان خرید تعداد بیشتر را برای کشورها فراهم می کنند و انجام ماموریت های متعدد، همچنان در ناوگان هوایی کشورها مفید و کلیدی به شمار می آیند.

اف۱۴ تامکت و میگ ۲۹ پرقدرت ترین جنگنده های ایران هستند که نقشی انکارناپذیر در دفاع از کشور ایفا کرده اند.

جنگنده اف۱۴ پیش از انقلاب، در زمان محمدرضا پهلوی وارد کشور شد. در واقع، ایران برای برتری یافتن در برابر میگ ۲۵ شوروی این جنگنده پرقدرت را خریداری کرد.

جنگنده ایرانی اف ۱۴ تامکت

در سال ۱۳۸۷ ایران، برنامه ارتقاهای جنگنده های اف۱۴ را آغاز کرد که طی این این پروژه، تعدادی از جنگنده ها دارای رادار بومی شدند. علاوه بر رادار، حمل بمب نیز از دیگر قابلیت هایی است که به این جنگنده اضافه شده است و سیستم کنترل اتش، بهینه شده است. این جنگنده دارای رادار ۲۰۰ کیلومتری است

اف ۱۴ تامکت توانایی انجام حملات هوا به زمین دقیقی دارد و دارای سامانه هدف­گیری فروسرخ در شب و هم چنین سیستم پرواز سطح پایین است. این هواپیما به­ عنوان یک جنگنده مافوق صوت در رهگیری و مناسب برای دفاع هوایی طراحی شده است و در جنگ تحمیلی از سوی ایران به طور موفقیت آمیزی مورد استفاده قرا گرفت

جنگنده میگ ۲۹، هواپیمای رهگیر ساخت روسیه است. این جنگنده در اوایل دهه ۷۰ شمسی از شوروی خریداری و وارد نیروی هوایی ارتش ایران شد.

میگ ۲۹ جنگنده ای خوب با مانور پذیری بالا است و سیستم دوربین نشانه‌گیری سلاح میگ ۲۹ بر روی کلاه خلبان نصب شده و موشک را در امتداد خط دید خلبان هدایت می‌کند یعنی موشک به جایی که خلبان به سوی آن نگاه می‌کند می‌رود.

جنگنده ایرانی میگ ۲۹

با وجود تمامی مزایای بی نظیر جنگنده های ایران، به دلیل فرسودگی و نبود برخی از قطعات این جنگنده ها و همچنین توسعه و گسترش جنگنده های نسل پنج و شش در جهان، این جنگنده های قدیمی بهتر است با جنگنده های جدید و سیستم های بروز جایگزین شوند.

گفتنی است اپتیک و رادار گریزی، مانورپذیری، جنگ الکترونیک و سیستم های بروز شده جنگنده های رقیب منطقه ای ایران مثل اف۱۵، اف۱۶، اف۱۸، رافائل و اف۳۵ برتری هایی در مقابل این جنگنده های ایرانی دارند

منبع: پارسینه

منبع: faradeed-149339

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد