اکوایران: معامله‌گران می‌گویند قیمت دلار هرات در معاملات شنبه کندل چکش سبز زد و این الگو نشان می‌داد که قیمت دلار نمی‌تواند از کف پایین برود و افزایشی می‌شود. الگوی چکش سبز در چارت بیانگر غلبه قدرت خریداران بر فروشندگان است و به طور واضح‌تر معنای افزایش تقاضا و کاهش عرضه را می‌دهد.

قیمت دلار هرات در روز یکشنبه 48 هزار و 800 تومان شروع به کار کرد و در نیمه اول برای شکستن مرز 49 هزار تومان تلاش کرد. بازار ارز هرات در معاملات عصر یکشنبه وارد کانال 49 هزار تومان شد. معامله‌گران می‌گفتند همچنان شاهد پاسکاری قیمت دلار بین کانال 48 و 49 هزار هستیم.

قیمت سکه هم با افزایش به مرز کانال 28 میلیون رسید و بازارش وضعیت اجاره داشت. وضعیت اجاره برای زمانی است که نرخ نقدی امروزی بالاتر از فردایی باشد. معامله‌گران بر اساس این وضعیت معتقد بودند که اجاره بازار یکشنبه نشان می‌دهد که نقدی را بالاتر می‌خرند.

افزایش یکشنبه در حالی بود که داوود منظور، سازمان برنامه و بودجه گفته پول‌های ما در چهار کشور ترکیه، کره، عراق و امارات آزاد شده است. همچنین اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی هم گفته معاون گروسی در روزهای آینده به ایران می‌آید.

سوژه داغ بازار نرخ تورم مرداد ماه بود. در وهله اول معامله‌گران می‌گفتند جدا از اینکه تورم چه روندی داشته، به جای بانک مرکزی و مرکز آمار، خبرگزاری تسنیم این آمار را به صورت اختصاصی منتشر کرده است. در وهله دوم معتقدند وضعیت تورم در ماه مرداد حالت افزایشی داشته است. در وهله سوم گروهی از معامله‌گران معتقدند پایان سال 1401 قیمت دلار در کانال 49 هزار تومان بوده و اکنون به طور متوسط قیمت دلار 10 درصد زیر نرخ تورم است. البته این ادعای گروهی از معامله‌گران بود و در مقابل کاهشی‌ها معتقدند قیمت دلار با تمام تفاسیر جان افزایش ندارد.

در معاملات یکشنبه گروهی از متقاضیان ارز سهمیه‌ای معتقد بودند کمتر صرافی وجود دارد که یورو بدهد. آن‌ها می‌گفتند اگر هم یک جا پیدا شود که یورو بدهد سامانه بام قاطی می‌کند، در مواقعی که سامانه بام هم درست می‌شود همه شرایط هم درست پیش می‌رود وقتی می‌روی ارز را دریافت کنی با صف طویل دینار اربعین مواجه می‌شوی.

معاون بانک مرکزی در روز یکشنبه گفته در بازار غیررسمی قیمت دینار قبل از شروع توزیع ارز اربعین 36 هزار تومان بود که بعد از آن کاهش 4 هزار تومانی داشته است. معامله‌گران معتقد بودند که قیمت دینار عراق در بازار 36 هزار تومان نبوده و الان هم قیمتش در بازار بین 32 هزار تا 33 هزار و 500 تومان است. همچنین معاون بانک مرکزی گفته تا الان 670 هزار نفر ارز اربعین دریافت کرده‌اند. طبق محاسبه معامله‌گران تا الان بیش از 4 همت برای فروش ارز اربعین جمع شده است.