به گزارش اکوایران؛ براساس دستورالعمل وزارت جهاد کشاورزی واردکنندگان برای واردات چای مورد نیاز تنظیم بازار باید بخشی از چای تولید داخل را خریداری کنند تا نگاه تامین بازار بیشتر به سمت تامین از منابع داخلی باشد. این دستور در شرایطی صادر شده که حدود یک‌ماه پیش نیز این وزارتخانه در راستای جلوگیری از رسوب برنج ایرانی در شمال کشور، اعلام کرد که براساس شرط این وزارتخانه وارد کنندگان برنج باید به همان نسبت که برنج وارد می‌کنند، برنج شمال کشور را خریداری و در فروشگاه‌های سراسر کشور توزیع کنند.

ظاهرا تمایل زیاد واردکنندگان به واردات برنج و چای خارجی موجب شده تا وزارت جهاد کشاورزی متولی این بخش چنین دستوالعملی را صادر کند. هرچند برخی از فعالان این بخش معتقدند این اقدام به نفع تولیدکنندگان داخلی تمام خواهد شد، اما نکته‌ای که شاید نادیده گرفته شده افزایش قیمت چای در بازار داخلی است، در حال‌حاضر قیمت هرکیلو چای سرگل ایرانی در برخی از فروشگاه‌ها سطح شهر، به 550 هزار تومان رسیده است و در برخی از فروشگاه‌ها هم قیمت سرگل چای کیلویی‌ 300 هزار تومان معامله می شود، قیمت‌های که سهم ناچیزی از آن به کشاورزان می‌رسد.

حبیب جهانساز رییس سازمان چای کشور معتقد است دستور وزیر جهاد کشاورزی به رونق صنعت چای و گردش مالی سریع‌تر کارخانجات فرآوری کمک خواهد کرد و از سوی دیگر چای داخلی بیشتری در سبد خانوارها قرار می‌گیرد.

براساس آمار اعلام شده نیاز سالانه کشور به چای خشک با احتساب ذخایر و رسوبات انباری حداکثر 100 هزار تن است و نزدیک به 30 درصد آن از طریق تولید داخل و مابقی با واردات تامین می‌شود.

به گفته جهانساز، تمایل تجار ایرانی به واردات چای خارجی است در حالی که مردم و تولیدکنندگان تمایل به بازار و مصرف چای داخلی دارند و از این رو رویکرد تجار باید تغییر کند و اولویت تجار در مورد چای یا سایر محصولات، تولید داخلی باشد، با مشکلات کمتری روبرو خواهیم شد.

این اظهار نظر در حالی مطرح شده که دولت و کارخانه‌های چای تاکنون از کشاورزان چایکار 126 هزار تن چای خریداری کرده‌اند. اما هنوز نیمی از پول آن را هم پرداخت نکرده‌اند و این امر می‌تواند این نگرانی را به وجود آورد که چایکاران عطای این بازار را به لقایش ببخشند، براساس اخرین گزارشی که وزارت جهاد کشاورزی منتشر کرده درحال حاضر چایکاران 100 میلیارد تومان از دولت و کارخانه‌های چای طلب دارند.

براساس گزارش سازمان چای کشور، میزان برگ سبز چای خریداری شده تاکنون نزدیک به 126 هزار تن و به ارزش 1600 میلیارد تومان بوده است. از این میزان برگ سبز چای خریداری شده، نزدیک به 47 درصد برگ سبز چای درجه یک و 53 درصد برگ سبز چای درجه 2 بوده است. تاکنون نزدیک به 28 هزار و 600 تن چای خشک از برگ سبز داخلی در کشور تولید شده است.