hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > روش های خانگی تاثیر گذار برای رفع استرس

روش های خانگی تاثیر گذار برای رفع استرس

استرس یک بخش اجتناب ناپذیر زندگی است، ولی راههای بسیار آسانی برای مبارزه با آن وجود دارد. برای داشتن آينده ای روشن شما باید استرس های خویش را مدیریت کنید و تغيير در روش زندگی، یک رژیم غذایی سالم و استفاده از بعضی داروهای خانگی ساده به خوبی میتواند در مدیریت اضطراب و استرس کارساز باشد.
سنبل الطیب یا سنبل کوهی
برخی از مکمل های گیاهی بدون این که شما را خواب‌الود کنند( مانند اِل – تنانین)، از استرس تان کم می کنند، در حالیکه برخی از آن ها خواب آلودتان می کنند. سنبل کوهی در دسته ی دوم قرار می گیرد، یعنی دارای ترکیبات آرام بخشی است که برای درمان بیخوابی موثر است. درصورتی که میخواهید سنبل کوهی را امتحان کنید، عصر این کار را بکنید، نه پیش از رفتن به سرِ کار!
 
سنبل کوهی بوی ناخوشایندی دارد و به همین دلیل بیشتر اشخاص آنرا بصورت کپسول استفاده می کنند تا بصورت چای و دمنوش.
 
سنبل کوهی معمولاً با دیگر گیاهان ارام بخش مثل رازک، بابونه و بادرنجبویه ترکیب می شود.
 
چای سبز
چای سبز دارای ترکیبات ال –تیانین است که یک آمینو اسید است و میتواند به شما کمک کند تا اضطراب خویش را کاهش دهید، ارامش و ارامش ذهنی خویش را بهبود بخشید و با افزایش امواج مغزی آلفا بهتر تمرکز کنید. علاوه‌براین ، این آمینو اسید نقش مهمی در رشد اسید گاما – آمینوبوتیریک دارد که یک انتقال دهنده عصبی است که ارامش را در ذهن رواج می کند. شما میتوانید استرس خویش را با یک فنجان چای سبز کاهش دهید.
 
مواد مورد نیاز :
برگ های چای سبز- دو قاشق چایخوری
آب جوش- یک فنجان
آب لیمو ترش و عسل برای بهبود طعم این دمنوش
نخست، یک فنجان آب جوش بردارید و برگ های چای سبز را به آن اضافه کنید.
آنگاه درب آنرا بپوشانید و به آن اجازه دهید تا حدود ۵ دقیقه بماند.
 
بعد از آن، آنرا فشار دهید میتوانید چند قطره آبلیمو تازه و عسل خام را بعنوان طعم دهنده به آن اضافه کنید.
 
در پایان، میتوانید به آرامی آنرا بنوشید.شما باید این چای سبز را ۲ تا ۳ بار در روز بنوشید تا استرس و اضطراب خویش را کاهش دهید.
 

 
منیزیم سولفات( نمک اپسمی)
نمک اپسمی یکی ديگر از داروهای مفید و مؤثر برای درمان استرس میباشد ، استرس سبب کاهش سطح منیزیم در بدن و افزایش سطح آدرنالین می شود.
 
نمک اپسوم دارای منیزیم زیاد است که به افزایش مواد مغذی افزایش دهنده سرتونین در مغز کمک می کند. انی به نوبه خمود کمک می کند تا مشکل اضطراب، استرس، تحریک پذیری، بیخوابی و ریتم های غیر طبیعی قلب کاهش یابد.
 
2 فنجان منبزیم سولفات به وان حمام آب گرم خویش اضافه کنید
آنگاه این نمک را در آب مخلوط کنید.
برای 50 دقیقه داخل این آب قرار بگیرید و لذت ببرید.
از این شیوه برای درمان اضطراب 2 یا 3 بار در هفته استفاده کنید.
 
بابونه
چنانچه دچار دلهره و استرس هستید، دمنوش بابونه میتواند سبب آرام گرفتن شما بشود. بعضی از مواد تشکیل دهنده بابونه دقیقا همان کاری را با مغز می کنند که داروهای ارام بخش مانند والیوم انجام می دهند. تحقيقات نشان داده است، اشخاص مضطربی که 8 هفته پشت سر هم چای بانونه استفاده می کردند، بسیار بیشتر از بیمارانی که دارو می خوردند، اضطرابشان کاهش پیدا کرده است.
 
یکی ديگر از داروهای گیاهی مفید در کاهش استرس، گل ساعتی می باشد. گل ساعت میتواند مقدار گاما آمینوبوتیریک اسید( GABA) را در مغز افزایش دهد و در نتیجه به کاهش اضطراب و استرس کمک کند.
 
گل ساعتی
یک فنجان چای گل ساعتی را برای کاهش اضطراب بنوشید. برای درست کردن این چای، 1 قاشق غذا خوری پودر گل ساعتی را به 1 فنجان آب داغ اضافه کنید و اجازه دهید تا دمنوش به مدت 10 دقیقه دم بکشد. دمنوش را صاف کرده و بصورت گرم میل نمایید. گل ساعت به صورت عصاره مایع و قرص( مکمل) هم موجود است.
 
همیشه پیش از استفاده یک مکمل با دکتر خویش مشورت کنید، زیرا امکان دارد که این مکمل ها با داروهای دیگری که استفاده می کنید، سازگار نباشد.
 
بچه های کوچک و زنان باردار و شیرده نباید از این گیاه استفاده نمایند.
 
مصرف شیرین بیان
تصور می شود که شیرین بیان دارویی باستانی بوده و هزاران سال است که از آن استفاده می شود. تحقيقات گذشته نشان داده اند که شیرین بیان دارویی مفید در ازبین بردن استرس است. اشخاص بر این باورند که این گیاه در درمان بیماری هایی مثل آسم، قارچ انگشتان، خستگی، سرماخوردگی و آنفولانزا، ورم لثه، عفونت های قارچی، پسوریازیس و زخم بسیار مؤثر باشد.
 

 
حمام جنگل
ژاپنی ها به حمام جنگل،« شیرین- یوکو» می گویند. حمام جنگل در واقع راه رفتن در بین درختان است. پژوهشگران ژاپنی واکنش های بدن افرادی که به مدت 20 دقیقه در بین جنگل و بوی عالی چوب و چمن و صدای جریان آب، پیاده روی کرده بودند را مورد بررسی قرار دادند. معلوم گردید این اشخاص استرس کمتری دارند و آرام تر هستند.
 
حمام آب گرم
هرچقدر هم حس استرس داشته باشید، بعد از استراحت در سونای خشک یا بخار، حس ارامش خواهید داشت. با گرم کردن بدن خویش، گرفتگی عضلات و استرس خویش را کاهش می دهید. حس گرما به عصب ها دستور کنترل وضعیت می دهد که روی سروتونین فرارسان های عصبی تأثير می گذارد. گرم کردن بدن را میتوان نوعی ورزش هم دانست.
 
تمرین نفس کشیدن و سوال کردن برای هشیاری کامل هنگام تنفس، از خویش سؤال های ساده ای بپرسید. در یک جای آرام بنشینید، چشمان خویش را ببندید و به نحوه نفس کشیدن خویش و دم و بازدم هایتان توجه کنید. هم زمان از خویش سؤال های ساده ای سوال کنید و روی تنفس خویش تمرکز کنید. به عنوان مثال، دمای هوایی که وارد بینی شما میشوند چند است؟ هنگامی که نفستان بیرون می آید چه تغییری در بدن شما ایجاد می کند؟ زمانی که هوا وارد ریه های شما می شود چه حسی دارد؟
 
ورزش کردن از راهکارهایی برای درمان استرس شدید
در کنار تمام موارد گفته شده ورزش مانند یک معجزه برای شما عمل می کند. درصورتی که از آن دست انسان هایی هستید که هیچگاه از جایتان برای ورزش کردن تکان نخورده اید اکنون زمان آن فرا رسیده است. میتوانید از یک پیاده روی ساده آغاز کنید. از روزی ده دقیقه به روزی یک ساعت پیاده روی کنید. ورزش کردن انرژی شما را دو چندان می کند و استرستان را از بین می برد. میتوانید از ورزش هایی مانند یوگا هم برای رفع استرس استفاده کنید.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد