hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > فرهنگی > ابراهیم گلستان درگذشت

ابراهیم گلستان درگذشت

ابراهیم گلستان؛ فیلمساز، مترجم و داستان نویس شهیر ایرانی درگذشت.

ابراهیم گلستان؛ نویسنده، مترجم و فیلمساز مشهور ایرانی روز سه شنبه 1 شهریورماه 1402، در انگلستان با زندگی وداع کرد. بنا بر اعلام خانواده گلستان، مراسم خاکسپاری او خصوصی و محدود برگزار خواهد شد.

سید ابراهیم تقوی شیرازی مشهور به ابراهیم گلستان، که مهرماه 1301 در شیراز متولد شده بود تنها ایرانی موفق به کسب جایزه بین المللی جشنواره فیلم کوتاه ونیز بود. او به دلیل مواضع صریح درباره برخی از چهره های ادبی و مترجم معاصر و البته نحوه ارتباط عاطفی اش با فروغ فرخزاد همیشه منتقدانی داشت و درگیر حواشی می شد. اگرچه جدای از زندگی شخصی چهره ای تأثیرگذار در داستان نویسی معاصر و کارگردانی به شمار می رفت. 

او که از سال ۱۳۵۷ و پس از انقلاب اسلامی در ساسکس انگلستان اقامت گزیده بود و زندگی می‌کرد، دو فرزند با نام‌های کاوه و لیلی دارد؛ کاوه گلستان عکاس خبری ایرانی، در مأموریتی در سال ۲۰۰۳ به همراه گروه خبری در عراق بر اثر انفجار مین کشته شد؛ لیلی گلستان نیز به‌عنوان مترجم، نویسنده و مسئول گالری گلستان در ایران فعالیت می‌کند. مانی حقیقی؛ کارگردان، مهرک گلستان؛ خواننده رپ، صنم حقیقی؛ کارشناس نفت و محمود حقیقی نوه‌های او هستند.

نثر داستان نویسی گلستان اما سبکی ویژه است و بسیاری آن را تحت تأثیر ارنست همینگوی می‌دانند. از ویژگی‌های داستان‌نویسی او، خلق مجموعه داستان‌های به هم مرتبط است. در حالی که چنین سبکی در غرب سابقه ای طولانی‌ دارد اما این نوع روایت در ایران با گلستان آغاز می‌شود. نکته مهم در آثار گلستان، خلق نوعی جدید از داستان‌نویسی است که در ادبیات کلاسیک ایران، مانند منطق الطیر، ریشه دارد. این نوع داستان‌ها نه براساس درون‌ مایه یا شخصیت‌های داستانی، بلکه براساس ساختارهای مشابه به یکدیگر مرتبط می‌شوند.

در ادامه می توانید زندگینامه ابراهیم گلستان را مطالعه کنید:



امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نویسنده
گروه تحریریه
گروه تحریریه
گروه تحریریه پایگاه خبری رویداد ایران

نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد