hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > سیاسی > قطع ارتباط ایران و عربستان به خاطر ماجرای سفارت نبود، خودشان رابطه را از بین بردند

قطع ارتباط ایران و عربستان به خاطر ماجرای سفارت نبود، خودشان رابطه را از بین بردند

یک نماینده مجلس اعتقاد دارد موضوع حمله به سفارت عربستان خیلی موضوع فرعی بود و قطع ارتباط بین دو کشور ربطی به این موضوع نداشت.

علیرضا عباسی نماینده اصولگرای مجلس در توضیح عادی‌سازی روابط ایران با عربستان در دولت رئیسی و هزینه‌هایی که پیش از آن ایجاد شده بود، توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش رویداد24، مهم‌ترین بخش‌های گفتگوی علیرضا عباسی را می‌خوانید:

  • برخی می‌گویند افراد نزدیک به تفکر دولت فعلی در دهه ۹۰ به سفارت عربستان حمله کردند و باعث شدند روابط ایران با عربستان تیره شود، که اصلاً این نظریه را قبول ندارم.
  • سیاست جمهوری اسلامی ایران از روزی که کار را به دست گرفت این بود که نگاه مثبتی به همسایگان، کشور‌های اسلامی و کشور‌های همسو در سراسر جهان داشته باشد.
  • در دهه گذشته، عربستان مسیری را دنبال کردند که از دایره همسایگی و حسن همجواری خارج شدند. حال باید پرسید قطع رابطه ایران و عربستان که اتفاق افتاد، تنها به خاطر جریان‌های سفارت بود؟ جواب نه است.
  • عربستان با کار‌هایی که کرده بود، روابط دوستانه خود با ایران را از حالت عادی خارج کرد که اعدام شیعیان عربستان هم جزو آن بود و یا حرکت عربستان به سمت آمریکا و اسراییل و خارج شدن از مقاومت اسلامی هم از دیگر دلایلی است که می‌توان به خدشه‌دار شدن روابطه دو کشور اشاره کرد.
  • وقتی عربستان آن رویه‌ها را در پیش گرفت، خودش هم خیلی تمایلی به ارتباط با ایران نداشت، پس اتفاقات سفارت عربستان، موضوع اصلی نیست و با این دست فرمانی که عربستان جلو می‌رفت، قطع رابطه به وقوع می‌پیوست.
  • موضوع حمله به سفارت عربستان خیلی موضوع فرعی است و اصلاً قبول ندارم که این قطع ارتباط را گردن آن اتفاق بیندازیم.
  • بعد از قطع رابطه ایران و عربستان و اتفاقات پس از آن، عربستان به سمت اصلاح رویه‌های در پیش گرفته خود رفت و این موضوع باعث عادی‌سازی روابط دو کشور شد.
  • مثلاً عربستان در جنگ با یمن به این نتیجه رسید که اهدافی که می‌خواسته محقق نشده و باید چرخشی داشته باشد یا اینکه آمدند و جای فروش نفت ایران را در جهان گرفتند یا قرارداد ۱۰۰ میلیارد دلاری با آمریکا برای خرید تسلیحات نظامی بستند، به مرور به آن‌ها نشان داد، به خواسته‌شان نمی‌رسند و تغییر مسیر جدی را در سیاست‌گذاری‌های خود باید داشته باشند، مخصوصاً که فهمیدند آمریکا هم سر بزنگاه، پشت‌شان را خالی خواهد کرد.
  • عربستان متوجه شد که اگر می‌خواهد در منطقه و دنیا جایگاهی داشته باشد، باید بیایند به سمت کشور‌های همسایه و همسو تا مشکلات‌شان را رفع کنند.
  • امروز اگر روابط ایران و عربستان به سمت عادی‌سازی حرکت می‌کند، فرکانس اولیه آن، از سمت عربستان بوده است.
  • در عادی‌سازی روابط ایران با عربستان، ایران هیچ امتیازی به طرف مقابل نداده است و به هیچ وجه حرف عده‌ای که می‌گویند ایران به عربستان برای عادی‌سازی روابط باج داد را قبول ندارم. به هر حال این رابطه دوطرفه می‌تواند برای منطقه، مثمرثمر باشد.

 

منبع: etemadonline-628710

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد