hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > اجتماعی > سه هزار تُن ذرت آلوده برگشت خورد

سه هزار تُن ذرت آلوده برگشت خورد

​دامپزشکی مازندران از تخلیه ۳۰۰۰ تن ذرت آلوده در بندر امیرآباد جلوگیری کرد.

به گزارش شبکه شرق، دکتر حمزه آقا پور کاظمی سرپرست اداره کل دامپزشکی مازندران گفت: حدود سه هزار تن ذرت جهت استفاده در صنعت خوراک دام و طیور شب گذشته وارد اسکله بندر امیرآباد شده بود که طی بازدید شبانه به دلیل آلودگی اجازه تخلیه و ترخیص صادر نشده است. 

او در بازدید از کشتی حامل این محموله افزود: این محموله از مبدا دچار سوختگی، کپک زده و بوی نامساعد بود که با هوشیاری کارشناسان دامپزشکی شهرستان و هماهنگی با اداره کل دامپزشکی مازندران جلوی تخلیه این کشتی گرفته شد.

سرپرست اداره کل دامپزشکی مازندران با بیان اینکه محموله مذکور فاقد شرایط ارگانولپتیکی است، گفت: در بررسی‌ها صورت گرفته این محموله فاقد مقررات و استاندارد‌های تعریف شده بوده و بنابراین اجازه تخلیه و ترخیص داده نشد

دکتر حمزه آقا پور کاظمی افزود: موضوع طی صورتجلسه‌ای به شرکت وارد کننده ابلاغ و کشتی با محموله ذرت به کشور مبدا عودت داده شد.

او ساماندهی و نظارت کیفی و بهداشتی برای تولید خوراک دام و طیور و صدور مجوز ترخیص محموله‌های وارداتی نهاده‌های دامی جهت مصرف در مراکز پرورش و صدور مجوز برای ترانزیت فرآورده‌های خام دامی و نهاده‌های دامی از وظایف مهم سازمان دامپزشکی عنوان کرد و گفت:نظارت بر روند بهداشت و سلامت محموله‌های وارداتی نهاده‌های دامی در بنادر سه گانه استان به صورت شبانه روزی صورت می‌گیرد

سرپرست اداره کل دامپزشکی مازندران گفت: طبق حساسیت‌های بالای سازمان دامپزشکی و ضوابط تعریف شده این محموله‌ها در بدو ورود به لحاظ ظاهری بررسی می‌گردند در صورت تایید اولیه نمونه برداری خواهند شد و در صورت تایید آزمایشات اجازه تخلیه و ترخیص صادر می‌شود.

او همچنبن از ادامه فرآیند نظارت تا زمان ترخیص کامل نهاده‌ها در انبار‌های بنادر خبر داد و افزود: در صورتی که محموله‌ها پس از تخلیه از کشتی‌ها به دلایل مختلف از بنادر ترخیص نشوند همکاران مستقر با نظارت و آزمایش‌های دوره‌ای ۴۵ روزه این نهاده‌ها را در حجم‌های مختلف بررسی می‌کنند و در صورتی که این آزمایش‌ها مشکلی به لحاظ سلامتی برای این نهاده‌ها رخ دهد از ترخیص جلوگیری خواهد شد و جهت طی کردند روند‌های قانونی به مراجع ذی صلاح ارجاع خواهد شد. 

آقاپور کاظمی به اهمیت توجه ویژه به سلامت بهداشتی محموله‌های وارداتی به خصوص نهاده‌های دامی اشاره کرد و گفت: در صورتیکه نظارت‌های لازم این قبیل محموله‌ها صورت نگیرد و وارد صنعت خوراک دام شوند به دلیل قارچ و سم‌های آفلاتوکسین که در آن وجود دارد می‌تواند بهداشت و فرآورده‌های خام دامی نظیر گوشت قرمز و شیر و ... تحت تاثیر قرار دهد و در نهایت با استفاده انسان از این فرآورده‌ها دچار بیماری‌های شدید گوارشی، کبدی و سرطان‌های متعدد گردد و به همین دلیل سلامت خوراک دام تضمین کننده سلامت انسان محسوب می‌شود

 

منبع: sharghdaily-892821

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد