به گزارش اکوایران؛ با توجه به داد‌ه‌های اعلام شده از سوی گمرک می‌توان گفت 18 درصد از ارزش دلاری کالاهای وارداتی در بازه زمانی مورد بررسی به کشورهای اروپایی اختصاص داشته است، که این امر نشان می‌دهد هرچند نیمی از کالای وارداتی از اروپا وارد کشور شده است، اما این کشورها به لحاظ ارزشی سهم اندکی را به خود اختصاص داده‌اند.

داده‌های اعلام شده نشان دهنده آن است که در مدت زمان مورد بررسی کشورهای «امارات متحدده عربی»، «چین»، «ترکیه»، «هند»، «آلمان»، «فدارسیون روسیه»، «عمان»، «سوییس»، « «انگلستان»، «ایتالیا» جزء 10 واردکننده اصلی کالا به ایران قرار بوده اند.  براساس آمار گمرک حجم واردات کالا در چهار ماه نخست سال جاری ۱۱ میلیون و ۸۴۲ هزار تن کالا به ارزش ۱۹ میلیارد و ۵۳۹  میلیون دلار بوده است که به لحاظ وزنی 6 درصد و از حیث ارزش 10.8 درصد افزایش نشان می‌دهد.

براساس این گزارش می‌توان گفت مبادلات بازرگانی کشور در ۴ ماهه نخست سال جاری به 4۵ میلیون و 758 هزار تن به ارزش 15 میلیارد و 906 میلیون دلار رسیده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، افزایشی 28.56 درصدی در وزن و کاهشی 7.97 درصدی در ارزش دلاری داشته است.

کشورهای صادرکننده کالا به ایران

اما در مدت زمان مورد بررسی بزرگترین مبادی وارداتی کالاهای غیرنفتی ایران چه کشورهای بوده‌اند؟  براساس آمار اعلام شده در این مدت بیشترین واردات از «امارات متحده عربی» صورت گرفت بطوریکه 5 میلیارد و 818 میلیون دلار ارزش واردات از این کشور بوده است. به گفته فعالان این بخش امارات یکی از پایگاه‌های صادراتی محسوب می شود و شاهراه تجاری به بسیاری از کشورها است در این میان ایران هم در مدت زمان مورد بررسی بیشترین کالای وارداتی خود را از این کشور وارد کرده است. امارات یکی از کشورهای پایلوت صادراتی محسوب می شود و به همین دلیل بخش اعظمی از کالاهای وارداتی ایران از این طریق وارد کشور می شود، روندی که هزینه‌های واردکنندگان را افزایش می دهد با این حال با توجه به شرایط موجود واردکنندگان ناچار به استفاده از این روش هستند. سهم واردات کالا از این کشور به ایران برابر با 29.78 درصد بوده است.

با توجه به آمار اعلام شده می توان گفت طی بازه زمانی مورد بررسی پس از امارات، «چین» با 5 میلیارد و 558 میلیون دلار در جایگاه دوم قرار داشته است، سهم این کشور از واردات ایران 28.45 درصد بوده است. اما در جایگاه سوم «ترکیه» با 2 میلیارد و سهم 10.7 درصدی قرار دارد، «هند» هم با 700 میلیون دلار  قرار دارد، سهم صادرات این کشور به ایران برابر با 3.67 درصد بوده است.

داده های اعلام شده همچنین نشان دهنده آن است که «آلمان» هم با صادرات 700 میلیون دلار کالا به ایران در جایگاه پنجم قرار گرفته و سهمی 3.6 درصدی از کل ارزش واردات به کشور را به خود اختصاص داده است. حضور آلمان در میان 5 کشور اول صادرکننده کالا به ایران در بازه زمانی مورد بررسی در حالی است که این کشور دی ماه سال جاری وزارت اقتصاد آلمان (وزارت اقتصاد و محافظت از اقلیم جمهوری فدرال) اعلام کرد که این کشور «فرمت‌های اقتصادی» با ایران را تعلیق کرد و با این شرایط مناسبات تجاری دو کشور در هاله‌ای از ابهام قرار گرفت، اما با وجود این اقدام این کشور همچنان در میان کشورهای اول صادرکننده به ایران قرار داشته است؛ هرچند در آمار اعلام شده از سوی گمرک، ایران در اولین ماه صادراتی به این کشور نداشته است.

براساس داده‌های اعلام شده در جایگاه بعدی «روسیه» با 680 میلیون دلار قرار دارد. ارزیابی‌ها نشان می‌دهد در مدت زمان مورد بررسی «عمان» در جایگاه هفتم کشورهای صادرکننده کالا به ایران قرار دارد، براساس داده‌های اعلام شده ارزش صادرات این کشور برابر با 393 میلیون دلار بوده است.

اما براساس داده‌های گمرک «سوییس» هشتمین کشوری که بیشترین واردات به ایران در مدت زمان مورد بررسی را داشته است. ارزش صادرات «سوییس» در این مدت 292 میلیون دلار بوده است.

اما سهم انگستان از واردات کالا به ایران در مدت زمان مورد بررسی 273 میلیون دلار بوده است و ایتالیا هم 255 میلیون کالا به ایران صادر کرده است.  از نکات جالب توجه در میان کشورهای واردکننده کالا به حضور 5 کشور اروپایی در میان 10 کشور اول صادرکننده کالا به کشور می توان اشاره کرد.

 

4 ماهه