به گزارش اکوایران،  طبق اعلام مرکز پژوهش‌های اتاق ایران، نتایج پایش ملی محیط کسب‌وکار کشور در فصل بهار از اندکی بهبود در این شاخص حکایت دارد؛ اما باوجود این اتفاق، ظرفیت فعالیت واقعی بنگاه‌های اقتصادی حاضر در این پایش نسبت به فصل قبل 3.1 واحد درصد کاهش نشان می‌دهد.

طبق یافته‌های طرح پایش ملی محیط کسب و کار، میانگین ظرفیت فعالیت (واقعی) بنگاه‌های اقتصادی شرکت‌کننده در فصل بهار 1402  که 2 هزار و 642 بنگاه بودند، معادل 41.12 درصد بوده است. این رقم نسبت به زمستان سال گذشته 44.22 درصدکاهش داشته است و بر همین اساس به عدد 3.1 واحد درصدی رسیده است.

طبق اظهارنظر  فعالان اقتصادی  28 مانع بر سر محیط کسب و کار بهار سال جاری وجود داشته که بخشی از آن مشکلات از فصل گذشته به بهار منتقل شده است.

آنها همچنین از 3 عاملی که منجر به تخریب بیش از پیش محیط کسب و کار شده هم سخن گفتند. موضوعی که پیشتر «اکوایران» به آن پرداخته بود.

طبق گفته آنها درحالی که پایش ملی محیط کسب و کار کشور در فصل بهار نشان از اندکی بهبود در این شاخص را می‌دهد؛ اما عواملی همچون «غیرقابل پیش بینی بودن قیمت‌ها»، «تامین مالی از بانک‌ها» و «بی‌ثباتی سیاست‌ها» محیط کسب وکار را در بهار زمین زد.