hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > جای خالی تجدیدپذیرها

جای خالی تجدیدپذیرها

تامین برق در سراسر جهان تبدیل به یک چالش عظیم شده است که ایران نیز از این دایره خارج نیست. استفاده از تجدیدپذیرها به عنوان یک جایگزین برای تامین برق در کشور گزینه‌ای است که از سوی بسیاری از کشورها شناسایی و اجرایی شده است؛ چرا که تامین برق از این طریق علاوه بر تامین برق مورد نیاز خود به یک الگوی معرفی شده زیست محیطی در سراسر جهان معرفی شده است.

به گزارش آرمان ملی آنلاین، حمید رضا صالحی، عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران نوشت: اما ایران با وجود برخورداری از منابع غنی انرژی پاک در سواحل دریا، روزهای آفتابی، باد فقط سهمی حدود یک درصد در تامین انرژی از طریق انرژی‌های تجدیدپذیر را داراست و هر سال تابستان در اندیشه تعیین روزهای خاموش صنایع و یا تراز برق در روزهای گرم سال مانند این روزهای داغ کشور را دارد.

اما ایران در مقایسه با کشورهای دیگر با پتانسیل کمتری از ظرفیت‌های موجود بهره‌مند می‌شود و قطعی‌های برق بسیاری را تحمل می کند، قطع برق صنایع و گاهی برق خانگی کشور را با چالش‌هایی مواجه ساخته است که این روزها با تشدید گرمای هوا این امر افزایش یافته است. از سوی دیگر تعطیلی بنگاه‌های خرد و کلان اقتصادی به دلیل قطعی‌های برق تحقق شعار رونق تولید و مهار تورم را دشوار ساخته است. وجود ذخایر گاز و نفت در کشور و در دسترس بودن این منابع تا مدت‌های مدید، برنامه ریزی‌های کشور در خصوص تجدیدپذیرها را کند و حتی متوقف کرد، این درحالی است که بنا بر قوانین حاکم بر جهان در حوزه مسائل زیست محیطی، به زودی جرایم سنگینی برای کشورهایی که از طرق مختلف اقدام به آلودگی هوا یا محیط زیست می کنند در نظر گرفته می‌شود و استفاده از انرژی‌های فسیلی از جمله این موارد محسوب می‌شود که باعث رونق تجدیدپذیرها در سراسر دنیا شده است.

طرح جایگزینی تجدیدپذیرها با نیروگاه‌های با عمر بالا ، از بسیاری هزینه‌های تولید انرژی در کشور کاسته و علاوه بر آن از میزان آلایندگی نیروگاه‌های بزرگ نیز کمتر شده است. استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی و همچنین واگذاری تسهیلات با درصد سود کم ازجمله راهکارهایی به شمار می‌آید که تاکنون در حد و اندازه کم توسط دولت به آن پرداخته شده است، اما به هیچ وجه متناسب با نیاز و ظرفیت‌های موجود در کشور نیست چراکه بر اساس برنامه ریزی‌های صورت گرفته ظرفیت تولید برق از محل پشت‌بام‌های منازل بالغ بر 110 واحد کیلووات است که هیچ راه گریزی هم از آن نیست و باید با سیاست‌های تشویقی مردم به حضور در طرح نصب پانل‌های تجدیدپذیرهای تولید برق دعوت کنند که از جمله آنها می‌توان به ارائه تسهیلات کم بهره به مردم اشاره کرد تا متقاضیان بتوانند حدود 80 تا 90 درصد از مبلغ کل پنل‌های پشت بامی تجدیذیرها به قیمت مناسبی را خریداری کنند و سپس از محل خرید برق تولید شده آنها توسط دولت توانایی پرداخت اقساط تجهیزات خریداری شده را بیابند.

منبع: armanmeli-1064553

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد