hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > اجتماعی > وزیر میراث فرهنگی در پاکستان/کشف کاشی های کاخ گلستان درجریان مرمت

وزیر میراث فرهنگی در پاکستان/کشف کاشی های کاخ گلستان درجریان مرمت

کشف کاشی‌های پنهان در کاخ گلستان،سفر وزیر میراث به پاکستان،اعلام اولویت‌های پژوهشگاه میراث فرهنگی و نشستی درباره اصالت نقش برجسته از جمله خبرهای حوزه میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته بود.

خبرگزاری مهر _ گروه جامعه؛ در این هفته از کاخ گلستان خبر رسید که در جریان مرمت تالار برلیان، بخشی از کاشی‌هایی که در معماری اولیه این بنا به کار رفته بود، کشف شد.

در این باره آفرین امامی مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان گفت: دو کمد در ضلع شمالی تالار قرار دارد که با توجه به عکس‌هایی که از تغییرات تالار برلیان در دوران پهلوی موجود است، به نظر می‌رسد آنها در زمان قاجار درهایی بودند که احتمالاً به بخش اندرونی کاخ راه داشتند و بعد در جریان تعمیرات به کمد تبدیل شدند.

امامی تصریح کرد: زمانی که مرمت تالار را آغاز کردیم، با بررسی کمدها متوجه وجود یک صفحه تخته‌ای در کف کمدها شدیم که مشخص بود در جریان تعمیرات و تغییرات دوران پهلوی این کفه‌ها اضافه شده است. بخشی از این کفه‌ها شکسته بود و چون برای چیدمان اشیا استحکام نداشت، باید تعمیر می‌شد. زمانی که قصد داشتیم آنها را ترمیم کنیم، با برداشتن کفه‌ها، بخش گمشده‌ای از معماری تالار برلیان پیدا شد.

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان بیان کرد: درون این کمدها تعدادی از کاشی‌های کف تالار برلیان، مربوط به دوره قاجار وجود داشت که در جریان تعمیرات دوران پهلوی به طور کامل از کف تالار جمع‌آوری شده و به جای آن، تزئینات مدرن آن دوران که پارکت بوده جایگزین شده بود.

وی اظهار کرد: نکته جالب توجه این است که این کاشی‌ها دقیقاً مشابه آن چیزی هستند که ابوالحسن خان ثالث در نقاشی خود از تالار برلیان کلیت و شمه‌ای از آن را کشیده است. از آنجایی که نقاشی، منظر کلی تالار برلیان را نشان می‌دهد و با رنگ روغن کشیده شده به جزئیات نپرداخته است، با این حال کاملاً با یکدیگر تطابق دارند.

رونمایی از آثار نقاشی قهوه‌خانه‌ای با موضوع عاشورا

خبر دیگر از کاخ سعد آباد هم اینکه نمایشگاهی از استادان نقاشی قهوه‌خانه‌ای با موضوع «واقعه کربلا»، در موزه هنرهای زیبا، واقع در مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد برگزار شد.

در این نمایشگاه که با همکاری بنیاد فردوسی برگزار شد ،۱۷ اثر از هنرمندان و استادان این حوزه از جمله: «محمد مدبر»، «حسین قوللر آقاسی»، «میرزا مهدی نقاش شیرازی»، «امیرحسین مقامی» و «عبداله رحیمی» به نمایش گذاشته شده است.

در افتتاحیه این نمایشگاه که با حضور سید حسین علوی مدیر مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد و یاسر موحد فرد، دبیرکل بنیاد فردوسی، مدیران مجموعه سعدآباد و اساتید هنرمندان این حوزه برگزار شد، یاسر موحد در مورد پیشینه هنر نقاشی قهوه‌خانه‌ای به ایراد سخنانی پرداخت.

حسین علوی مدیر مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد تصریح کرد: استقبال از نمایشگاه هنر نقاشی قهوه خانه‌ای در موزه هنرهای زیبا برای چندمین بار نشان می‌دهد، چه گنجینه بزرگی در سعدآباد نهفته است و وقتی آثار مخازن را به مناسبت‌های مختلف در معرض دید عموم قرار می‌دهیم، بسیار مورد استقبال مردم قرار می‌گیرد؛ که نمایانگر این است چه آثار زیبنده و ارزنده‌ای را در اختیار داریم.

سفر ضرغامی به پاکستان به منظور شرکت در اجلاس گردشگری D۸

سفر ضرغامی به پاکستان

سید عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی که برای حضور در نشست گردشگری سازمان هشت کشور اسلامی در حال توسعه (دی هشت) به اسلام‌آباد سفر کرده بود با عارف علوی رئیس‌جمهوری پاکستان دیدار کرد.

علوی و ضرغامی در این دیدار خواستار تقویت پیوندهای مردمی و فرهنگی میان دو کشور شده و همچنین بر لزوم اتخاذ تدابیری برای ارتقای همکاری‌ها در حوزه گردشگری تاکید کردند.

رئیس‌جمهوری پاکستان با ابراز خرسندی از دیدار با هیأت ایران گفت: پاکستان برای روابط خود با ایران که مبتنی بر پیوندهای تاریخی، فرهنگی و دینی است، ارزش زیادی قائل است.

اعلام ۲۰ اولویت رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی در ۷۲۰ روز

اعلام ۲۰ اولویت رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی در ۷۲۰ روز

موضوع دیگر در حوزه میراث فرهنگی اینکه اولین نشست خبری برنامه‌های پژوهشگاه میراث فرهنگی برای دو سال آینده در ساختمان این پژوهشگاه برگزار شد.

در این نشست مصطفی ده پهلوان رئیس جدید پژوهشگاه ۲۰ اولویت پژوهشگاه میراث فرهنگی را تشریح کرد و گفت: خوشبینانه ترین حالت ممکن این است که ۵۰ درصد از برنامه‌هایی که پیش بینی کرده ایم را اجرا کنیم.

ده پهلوان گفت: امسال ۴ و نیم میلیارد تومان بودجه پژوهشی برای ۸۸ عضو هیأت علمی و ۱۴۰ پژوهشکده پژوهشی داریم که بسیار ناچیز است. این خوب نیست که ما کارشناس را با ده میلیون تومان عازم میادین پژوهشی کنیم.

وی گفت: راه اندازی پژوهشکده هنرهای ملی، راه اندازی پژوهشکده صنایع دستی، راه اندازی پژوهشکده موزه شناسی با همکاری ایکوم ایران، ساماندهی مواد مطالعاتی کاوش‌ها با همکاری اداره کل موزه‌ها، فعالیت در زمینه میراث دیجیتال، فناورانه و گردشگری، میراث فرهنگی، میراث مردمی در خدمت گردشگری و صنایع دستی، تهیه و تکمیل و بهره‌برداری از اطلس‌ها و بانک‌های اطلاعات میراث‌فرهنگی، بهره برداری از توان تخصصی پژوهشگاه در جذب درآمد در حوزه گردشگری با همکاری معاونت گردشگری و بخش خصوصی بخشی از این برنامه هاست.

۷۰ درصد از هتل‌های کشور استانداردسازی شده اند

۷۰ درصد از هتل‌های کشور استانداردسازی شده اند

در این هفته نشست اعضای جامعه هتلداران کشور در حالی برگزار شد که در این برنامه جمشید حمزه زاده رئیس جامعه هتلداران کشور نسبت به پلمب هتل‌ها گلایه کرد و گفت: این موضوع یکی از چالش‌های هتلداران شده است و متأسفانه شرایط گردشگری و هتلداری در ایران خوب نیست و هتلداران به شدت آسیب دیده‌اند.

حمزه زاده در ادامه گفت: بیشتر هتل‌های کشور ایمن هستند و به همین دلیل توانستند گواهی استاندارد بگیرند. تعدادی از هتل‌ها فرسوده بوده و به تغییر کاربری نیاز دارند اما از لحاظ قوانین و مقررات اجازه ندارند این کار را انجام دهند. ما به مسئولان وزارت میراث فرهنگی گفته‌ایم که به جای این کار، اجازه دهند هتل‌های فرسوده تغییر کاربری داشته و سرمایه گذار در جای دیگری مرکز اقامتی جدید بسازد.

وی گفت: ۷۰ درصد از هتل‌های کشور استانداردسازی شده‌اند. مابقی نیز در چرخه استانداردسازی قرار دارند. گواهی کیفیت هتل‌ها سه ساله است و باید هر چند سال یک بار بازنگری شوند. در حال حاضر مطالعات نیازسنجی در حوزه گردشگری انجام نمی‌شود و سرمایه گذار نمی‌داند کجا باید هتل بسازد و کجا اشباع شده است.

در ادامه این نشست سید حسن سیادتیان عضو هیأت مدیره هتلداران کشور گفت: اگر مشکلی در یکی از بخش‌های هتل نظیر کافی شاپ یا رستوران بوجود آمده است باید آن بخش از هتل پلمب شود اما امروز شاهد پلمب کل هتل هستیم.

برگزاری نشست تخصصی اصالت نقش ساسانی/در پژوهش خست نداشته باشید

برگزاری نشست تخصصی اصالت نقش ساسانی

این هفته نشست «نقش برجسته ساسانی استردادی از لندن در موزه ایران» برگزار شد و پژوهشگران پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، دانشگاهیان و پژوهشگران آزاد در ۳ پنل تخصصی به بیان نظرات کارشناسی و علمی خود در این حوزه پرداختند.

این نشست در پی آن برگزار شد که برخی از افراد در فضای مجازی اصالت این نقش برجسته را زیر سوال بردند.

مصطفی ده‌پهلوان رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی با بیان اینکه در این نشست زمینه‌ای فراهم شد که تعدادی پژوهشگر و استاد دانشگاه با نگاه خودشان این اثر هنری را مورد بررسی قرار دادند اظهار کرد: امکان دارد همگان بر روی یک اثر، کار علمی انجام دهند و این طور نباشد که در موزه‌ها و فضاهای پژوهشی یک اثری را پنهان کنیم نباید خساست پژوهشی به خرج دهیم.

وی افزود: تمامی موارد مطرح شده در این نشست ضبط، مستندنگاری و در قالب یک تولید محتوای علمی و درجه یک در فضای مجازی اطلاع‌رسانی می‌شود تا مردم خود قضاوت کرده و تفاوت بین کارهای خوب علمی و شایعاتی که پژوهشگر نماها منتشر می‌کنند را دریابند.

 از گردشگری درست استفاده نمی‌کنیم

از گردشگری درست استفاده نمی‌کنیم‌

در این هفته یک استاد دانشگاه با بیان اینکه شکل امروزی سفرها چیزی جز خستگی برای مسافر ایرانی در پی ندارد گفت: ما از گردشگری نه تنها به خوبی استفاده نمی‌کنیم بلکه از آن بد استفاده می‌کنیم.

محمد حسین ایمانی خوشخو گفت: در ایام پیک گردشگری ایران مثل نوروز یا تابستان افراد فقط جابه جا می‌شوند آنها سفر نمی‌کنند. این جابه جایی ها با اصولی که برای گردشگری قائل هستیم انجام نمی‌شود یکی از این اصول آن است که باید در قالب یک سفر برنامه ریزی شده شکل بگیرد.

ایمانی خوشخو گفت: ما باید در کشورمان، فرهنگ برنامه ریزی گردشگری را ترویج دهیم و زمان اوج سفر را در طول سال توزیع کنیم تا محدود به ایام نوروز و تعطیلی‌های چند روزه آخر هفته نشود. ضمن اینکه باید مقاصد گردشگری برای پذیرایی آماده شوند.

منبع: mehrnews-5858139

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد