hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > اجتماعی > لزوم استانداردسازی پایگاه‌های میراث ملی و جهانی

لزوم استانداردسازی پایگاه‌های میراث ملی و جهانی

معاون میراث فرهنگی کشور با تأکید بر رفع مشکلات پایگاه‌های میراث ملی و جهانی و افزودن بر غنای آموزشی و پژوهشی آن‌ها، بر لزوم استانداردسازی و ارتقا تراز این پایگاه‌ها تأکید کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، نشست بررسی نظام مسائل مرتبط با پایگاه‌های میراث ملی و جهانی استان کرمان با حضور علی دارابی قائم‌مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی، در سالن فجر وزارتخانه برگزار شد.

در این نشست، مدیران ستادی وزارتخانه و مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان، معاون میراث فرهنگی استان و مدیران پایگاه‌های ملی و جهانی این استان حضور داشتند.

در ابتدای این نشست ۳ ساعته، فریدون فعالی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کرمان یادآور شد: این استان ۷ پایگاه میراث جهانی و ۲ پایگاه میراث ملی دارد.

سپس مدیران پایگاه‌های میراث جهانی بم و منظر فرهنگی آن، میمند، باغ شاهزاده ماهان، بیابان لوت، قنات‌های قاسم‌آباد و اکبرآباد، قنات گوهرریز و پایگاه ملی بافت تاریخی کرمان درباره مسائل خود نکاتی را مطرح کردند.

سپس، قائم‌مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی کشور به بیان نکات و راهکارهایی برای رفع مسائل پایگاه‌های کرمان پرداخت و پیشنهاد کرد شورای راهبردی به صورت ماهانه در پایگاه‌ها تشکیل شود.

علی دارابی گفت: امروز چهارمین نشست بررسی نظام مسائل مرتبط با پایگاه‌های میراث ملی و جهانی است و باید برای تقویت زیرساخت‌ها، تجهیزات و بایسته‌های پایگاه‌ها تلاش کنیم.

وی ادامه داد: ماهیت پایگاه‌ها فقط پژوهشی و مرمتی نیست. امروز پایگاه‌های ملی و جهانی نقش مهمی در روایتگری و برگزاری رویداد در کنار مباحث آموزشی، پژوهشی و مرمت دارند.

معاون میراث‌فرهنگی کشور افزود: باید روایتگری در پایگاه‌ها به معنای واقعی انجام شود. پایگاه‌ها باید با جوامع محلی ارتباط برقرار کنند و سواد میراثی جامعه را بالا ببرند. همچنین سهم موزه‌ها را باید در سبد فرهنگی مردم افزایش دهیم.

دارابی تأکید کرد: باید در پایگاه‌های میراث فرهنگی، کارگاه‌های آموزشی در زمینه حفاظت و مرمت برگزار شود و انتقال تجربه از اساتید به جوانان انجام گیرد.

او با اشاره به انجمن‌های میراث‌فرهنگی و خیرین در استان‌ها گفت: استان‌ها باید از ظرفیت خیرین این انجمن‌ها و مسئولیت اجتماعی سایر دستگاه‌ها در راستای حفاظت از میراث فرهنگی کشور استفاده کنند.

تخصیص اعتبار به موزه منطقه‌ای جیرفت و بازار رفسنجان و توسعه باغ‌موزه هرندی با همکاری سایر دستگاه‌ها، از جمله مصوبات این نشست بود.

منبع: mehrnews-5857678

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد