hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > علمی > سبد غذایی با پروژه فناورانه جهادی بهبود می‌یابد

سبد غذایی با پروژه فناورانه جهادی بهبود می‌یابد

رئیس جهاددانشگاهی از پروژه‌ای در این نهاد خبر داد که موجب افزایش بهره‌وری در بخش تولید و بهبود سبد غذایی خانوار از نظر گوشت قرمز و فرآورده‌های لبنی می‌شود.

خبرگزاری مهر - دانش و فناوری؛ زهرا سیفی: ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ چهل و سومین سالگرد تشکیل جهاددانشگاهی است، جهاددانشگاهی نهادی انقلابی است که از دل انقلاب فرهنگی در سال ۱۳۵۹ بیرون آمد تا تحولی اساسی در نظام دانشگاهی و آموزش عالی کشور ایجاد کند و همچنین ارتباط ضروری دانشگاه با جامعه و مسائل آن را که از بدو پیدایش دانشگاه مورد غفلت قرار گرفته بود، برقرار و مستدام بدارد و در صورت امکان الگو و نمونه‌ای از ارتباط وثیق و سازنده میان نهادهای علمی و تخصصی دانشگاهی با مسائل و مشکلات جامعه باشد.

گسترش تحقیقات و شکوفایی روحیه پژوهش، گسترش طرح‌های کاربردی و نیمه صنعتی از طریق پیوند با مراکز علمی و تحقیقاتی به‌منظور به‌کارگیری وظایف و توسعه امور فرهنگی در سطح جامعه از طریق همکاری با حوزه و دانشگاه و سایر مراجع و نهادهای فرهنگی به‌ویژه برای نسل جوان، از اهداف مهم جهاد دانشگاهی است.

این نهاد اکنون به گونه‌ای توسعه و تکامل یافته که مأموریت‌های ملی و حیاتی کشور را عهده‌دار شده است. طراحی و ساخت سیستم رانش یک رام قطار ۷ واگنه، توسعه فناوری شکافت هیدرولیکی برای بهبود برداشت از چاه‌های نفت و گاز، طراحی و ساخت سامانه کمک ناوبری بصری روشنایی باند فرودگاه، درمان بیماری پارکینسون و استفاده از سلول‌های کشنده طبیعی برای درمان بیماران مبتلا به تومورهای بدخیم برخی از این مأموریت‌ها است.

همزمان با بزرگداشت سالروز تشکیل جهاددانشگاهی گفتگویی با دکترحسن مسلمی نائینی، رئیس جهاد دانشگاهی داشته‌ایم وی در این گفتگو ضمن تشریح طرح‌های جهاد در حوزه‌های فرهنگی و فناوری، ۴ مأموریت مهم در حوزه‌های آب‌شیرین‌کن‌ها، مولدسازی معادن، قطارهای برقی و سلول درمانی را به عنوان مأموریت‌های جهاد در برنامه هفتم توسعه عنوان کرد.

مشروح گفتگوی مهر با رئیس جهاد دانشگاهی در زیر آمده است:

*در دوره جدید فعالیت جهاد دانشگاهی و با ورود شما به این نهاد آنچه در ابتدا به نظر می‌رسد این است که فعالیت جهاد در حوزه فناوری کمرنگ‌تر شده و بیشتر برنامه‌هایی با رویکرد فرهنگی، در محوریت فعالیت‌ها قرار دارد. آیا این موضوع را تأیید می‌کنید؟ مهم‌ترین محور فعالیت جهاد در حوزه‌های علمی و فناوری در این دوره چیست؟

این بحثی است که همیشه مطرح شده و تعجب می‌کنم که از کجا به چنین نتیجه‌ای رسیده‌اند، در اساسنامه جهاد دانشگاهی هم مباحث فرهنگی و هم مباحث فناورانه آمده است. همچنین در نقشه جامع علمی کشور، مأموریتی که برای جهاد دانشگاهی در نظر گرفته شده، هم فرهنگی و هم فناوری است. بحث فناورانه اگر فرهنگی نباشد روح ندارد و درنهایت می‌شود مانند کشورهایی که استفاده سو از فناوری می‌کنند و لذا ما باید از فناوری استفاده مثبت داشته باشیم و فناوری نیازمند این است که پیوست فرهنگی داشته باشد.

اگر موفقیت‌هایی در یک زمان و دوره‌ای داشته‌ایم از برکت یکی بودن علم، ایمان و فرهنگ بوده است. در حال حاضر ما هر دو را محور فعالیت‌هایمان قرار داده‌ایم و فعالیت‌های فناورانه را حتی از قبل بیشتر مورد توجه قرار داده‌ایم و پیگیری می‌کنیم.

البته علوم انسانی مشکل‌گشای ما است، فناوری اصلی ما در علوم انسانی است، اگر علوم انسانی ما درست حرکت کرده و بستر را آماده کند، فناوری مهندسی ما نیز دقیق‌تر انجام می‌شود.

*اولویت جهاد برای پیشبرد طرح‌های فناورانه چیست؟

ابتدا، طرح‌های فناورانه‌ای که وجود داشت را سامان‌دهی کرده‌ایم، این طرح‌ها قبلاً منظم نبود. از سوی دیگر قبل از این، نظارت بر طرح‌ها داخلی بود و این در حالی است که ما باید از افراد خارج از جهاد که هیچ تعارض منافعی نداشته باشند، استفاده کنیم. دوم اینکه اگر کاری انجام می‌دهیم با توجه به بودجه جهاد و درخواست کارفرما و متقاضی باید باشد. ما نمی‌توانیم کاری انجام دهیم و بعد به دنبال مشتری باشیم، از همین رو بودجه زیادی از جهاد صرف چنین اموری شده و بسیاری از طرح‌ها رها شده است.

*آمار این طرح‌های ناتمام را دارید؟

بیش از ۷۰ طرح بوده است که به نظر می‌رسد، ۶ طرح به طور کامل به اتمام رسیده، دو طرح به فروش رفته، تعدادی از طرح‌ها نیز هستند که بعد از چند سال زیر ۳۰ الی ۲۰ درصد پیشرفت داشته‌اند که باید کنار گذاشته شوند، چون هم زمان آن گذشته و هم خیلی مؤثر نیست که بودجه بیشتری صرف آن شود. از این‌رو به مجریان طرح‌ها اعلام کرده‌ایم اگر بودجه می‌خواهید به دنبال کارفرما و متقاضی برای طرح‌ها باشید.

*برای تحقق شعار سال و افزایش تولید مبتنی بر فناوری چه برنامه‌ای داشته و چه اقداماتی انجام داده‌اید؟

شعار سال «مهار تورم و رشد تولید» بود و ما معتقدیم این شعار نباید فقط شعار باشد، باید آن را به «شعور» تبدیل کنیم و برای تبدیل شدن آن به «شعور» نیاز به پشتیبانی علمی داریم که خوشبختانه یک پژوهشگاه علوم انسانی داریم که می‌تواند این کار را انجام دهد.

اولین کاری که از پژوهشگاه علوم انسانی درخواست کردیم این بود که در این زمینه اقدام کند. حتی قبل از سال نیز بر روی کنترل تورم کار کردیم، تعدادی از متخصصان و اساتید در رشته‌های اقتصادی را جمع کرده‌ایم که راجع به این مسائل بحث می‌کنند و ما امیدواریم بتوانیم این بحث‌ها را به یک نتیجه برسانیم و دانش لازم را تأمین کنیم. دانش لازم که بر اساس نظرات متخصصین به نتیجه رسید به یک سری از پیشنهاداتی خواهیم رسید که می‌توان دستگاه‌های اجرایی را از آن مطلع کرد.

اگر ما با پتانسیلی که داریم به خوبی روی این موضوع کار کنیم و با توجه به اینکه بودجه‌ای هم برای شعار سال اختصاص داده‌ایم تا روی این موضوع به‌صورت علمی کار شود، نتایج آن را به صورت پیشنهادهای اجرایی به سازمان‌های دولتی و غیردولتی ارسال خواهیم کرد.

سبد غذایی با پروژه فناورانه جهادی بهبود می‌یابد

*درست است. اما از آنجا که جهاد همواره مبدع و مجری بسیاری از پروژه‌های علمی بوده است انتظاری که از جهاد دانشگاهی می‌رود حل مسائل و مشکلات کشور از طریق همکاری با صنایع و افزایش تولید و محصول از این طریق است. برای پر رنگ‌تر کردن این بخش برنامه‌ای را در دستور کار دارید؟

باید به دنبال پروژه‌ها و طرح‌هایی باشیم که متقاضی داشته باشد. برای همین با جاهای مختلف مذاکره و صحبت کرده‌ایم. یک سری مأموریت‌هایی به ما داده‌شده است مثلاً در حوزه آب شیرین‌کن‌ها به ما مأموریت داده شده اما ناتمام مانده است چون دستگاه مربوطه خیلی حمایت لازم را نکرده است. ما باید با دستگاه‌های مربوطه مذاکره کنیم. در همین زمینه از حوزه نفت شروع کرده‌ایم و جلساتی با معاون وزیر نفت در حوزه پروژه‌های نفتی داشته‌ایم. هم درباره پروژه‌های جدیدی که می‌خواهیم انجام دهیم و هم پروژه‌های قبلی که ناقص مانده و نیاز به بودجه بیشتری داشته. همچنین درباره پروژه‌هایی که به تمدید قرارداد نیاز داشته است صحبت کردیم و در جلسات بعدی کلیه مدیران بخش مذکور در جهاد حضور پیدا کردند و تعداد زیادی از پروژه‌هایی که از قبل داشتیم و ناتمام مانده بود و مشکل داشت و پیش نمی‌رفت، الحمدلله با توصیه‌هایی که وزیر نفت انجام دادند توانستیم به جریان بیندازیم تا کار ادامه پیدا کند.

از پروژه‌ها با وزارت نفت می‌توان به «توسعه فناوری شکافت هیدرولیکی برای بهبود برداشت از چاه‌های نفت و گاز» اشاره کرد. این فناوری بسیار پیچیده بود و علیرغم گذشت بیش از صد سال از شروع فعالیت‌های نفتی در ایران، تاکنون این فناوری در ایران اجرا نشده است.

شرکت‌های خارجی حاضر به انتقال این فناوری به ایران نیستند. در حالی که این فناوری معادلات انرژی جهانی را تعیین می‌کند. جهاددانشگاهی با اجرای یک طرح فناورانه، دانش فنی طراحی و اجرای عملیات شکافت هیدرولیکی را بومی کرده و امید است با اعتماد شرکت نفت به زودی در یکی از میادین کشور به اجرا در بیاید.

برای صنایع دیگر نیز به همین صورت است در حوزه آب‌شیرین‌کن‌ها حتماً باید با وزارت نیرو جلساتی داشته و صحبت‌هایی کنیم. در برنامه ششم یکی از مأموریت‌های ما توسعه آب‌شیرین‌کن‌ها است. حتماً باید برویم با وزارت نیرو نشست‌هایی را داشته باشیم تا اجرای این پروژه‌ها توسعه یابد.

در عین حال ما از بخش خصوصی نیز غافل نیستیم و باید سرمایه‌گذاری در پروژه‌ها و کارهای مشترک فناورانه با بخش خصوصی داشته باشیم.

*در برنامه هفتم توسعه چه تعداد مأموریت فناورانه برعهده جهاد دانشگاهی قرار داده شده است؟

در برنامه هفتم توسعه ۴ مأموریت فناورانه برعهده جهاددانشگاهی گذاشته شده است که می‌توان به مأموریت فناورانه در حوزه‌های آب‌شیرین‌کن‌ها، مولدسازی معادن، قطارهای برقی و سلول درمانی اشاره کرد.

در برنامه ششم توسعه هم مأموریت آب‌شیرین‌کن‌ها به جهاد دانشگاهی واگذار شده بود که به‌نظر می‌رسد دو طرف خیلی فعال نبودند و این طرح مانده و اجرایی نشده است. درصورتی‌که یکی از نیازهای حیاتی ما آب‌شیرین کن‌ها هستند، ما باید حتماً جلسات متعددی با وزارت نیرو برگزار کرده و آن را فعال کنیم، جهاد دانشگاهی با سابقه خوب و درخشانی که دارد می‌تواند کار بزرگی در این زمینه انجام دهد. فقط این‌که حتماً حتماً حتماً باید دستگاه‌های مربوطه به ما کمک کنند.

*قبلا درباره آمادگی همکاری جهاد با سپاه و نیروهای مسلح گفته بودید. همکاری شما با مجموعه‌های دفاعی شامل چه حوزه‌هایی می‌شود؟

اکنون در حال همکاری آموزشی با آنها هستیم. در زمینه «سرباز ماهر» سال گذشته بیش از ۱۰۰ هزار سرباز توسط معاونت آموزشی جهاد دانشگاهی، آموزش دیده‌اند تا وقتی سربازی آن‌ها تمام و ترخیص شدند، در زمینه‌هایی که آموزش دیده‌اند، فعالیت کنند. در حوزه‌های دیگر نیز به همین صورت است. جهاد دانشگاهی یکی از مراکز و نهادهایی است که از اول تأسیس خود در حوزه‌های دفاعی خیلی کمک کرده و در دفاع مقدس خیلی کارکرد داشته است. تجهیزات نظامی مختلفی را ساخته است و کارهای فرهنگی متعددی در این زمینه انجام داده و همین‌طور می‌تواند ادامه دهد و در حوزه‌های مختلفی که وزارت دفاع نیاز دارد به این مجموعه کمک کند.

*مدتی است که جهاد دانشگاهی در یک همکاری با شهرداری پروژه قطار ملی را پیش می‌برد. هم اکنون این پروژه در کدام ایستگاه اجرایی قرار دارد؟

طرح فناورانه طراحی و ساخت سیستم رانش یک رام قطار ۷ واگنه مترویی در راستای اجرای ماده ۵۴ قانون توسعه ششم و مأموریت واگذار شده به معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مبنی بر بومی‌سازی حدقل ۸۵ درصد دانش فنی طراحی و تولید قطارهای مترویی با همکاری جهاد دانشگاهی و سایر شرکت‌های دانش بنیان انجام گرفته است.

در این خصوص «ساخت سیستم رانش یک دستگاه قطار هفت واگنه مترو» در قالب قراردادی بین شهرداری تهران، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، جهاددانشگاهی و چندین شرکت دانش‌بنیان اجرا و توسط رئیس‌جمهور وقت در تاریخ ۱۹/‏۰۱/‏۱۴۰۰‬ رونمایی شد.

بعد از طراحی و ساخت سیستم رانش اولین قطار مترو توسط این نهاد، هم اکنون این قطار تمام استانداردهای روز و رایج دنیا را گذرانده و در آستانه ورود به خطوط متروی تهران است که امیدوارم با تشکیل شرکت مشترک با مشارکت شهرداری تهران، معاونت علمی ریاست‌جمهوری و جهاد دانشگاهی هرچه سریع‌تر زمینه تولید انبوه این قطار فراهم شود.

همچنین طراحی و ساخت یک رام قطار ۳ واگنِ پرسرعت در دستور کار جهاددانشگاهی قرارگرفته است، زیرا تجربه جهانی نشان داده است که سیستم حمل‌ونقل ریلی در مقایسه با دیگر سیستم‌های حمل‌ونقل از مزایای بیشتری برخوردار است. قطارهای سریع‌السیر که برای سرعت، کارایی، صرفه‌جویی در انرژی، امنیت و راحتی طراحی شده‌اند از نظر صرفه‌جویی اقتصادی و برآیند کارایی چند برابر سیستم‌های دیگر اهمیت و کارایی دارند و به یک امر مهم، ضروری و اجتناب‌ناپذیر برای جابجایی مسافران تبدیل‌شده‌اند.

*از آنجا که یکی از مشکلاتی که کشور ما و حتی بسیاری از کشورهای دیگر با آن دست به گریبان هستند، موضوع امنیت غذایی و کاهش منابع غذایی است آیا در این زمینه برنامه همکاری با جهاد کشاورزی دارید. جزئیات این برنامه‌ها به چه صورت است؟

پروژه‌های زیادی هم در زمینه کشاورزی و هم دامداری در جهاد دانشگاهی انجام شده است که می‌توان به تولید جنین منجمد برای اصلاح نژاد گاوهای شیری و گوشتی اشاره کرد. در این طرح به جای تولید یک گوساله در سال از هر گاو ممتاز، امکان تولید ۵۰ گوساله در سال با استفاده از فناوری‌های نوین تولید مثلی فراهم می‌شود. کسب این دانش فنی موجب افزایش بهره‌وری در بخش تولید و بهبود سبد غذایی خانوار از نظر گوشت قرمز و فرآورده‌های لبنی می‌شود. همچنین این طرح با کاهش واردات گوشت قرمز و کاهش واردات کره تأثیر بسزایی در اقتصاد دانش بنیان کشور خواهد داشت.

در این طرح به جای تولید یک گوساله در سال از هر گاو ممتاز، امکان تولید ۵۰ گوساله در سال با استفاده از فناوری‌های نوین تولید مثلی فراهم می‌شود. کسب این دانش فنی موجب افزایش بهره وری در بخش تولید و بهبود سبد غذایی خانوار از نظر گوشت قرمز و فرآورده‌های لبنی می‌شود. همچنین این طرح با کاهش واردات گوشت قرمز و کاهش واردات کره تأثیر بسزایی در اقتصاد دانش بنیان کشور خواهد داشت

کسب دانش فنی و تولید ۵ میلیون قطعه بچه ماهی «سی‌بس» برای پرورش در قفس جهاد دانشگاهی واحد استان بوشهر دیگر طرحی است که اجرا شده است، برخورداری کشور از وجود دریا در شمال و جنوب زمینه مناسبی برای توسعه پرورش ماهی در قفس در دریا را فراهم کرده است و ماهی سی‌بس یکی از بهترین گونه‌های ماهی برای پرورش در قفس در دریا است. کشور ما در حال حاضر وارد کننده بچه ماهی سی‌بس است. در این طرح تلاش می‌شود با کسب دانش فنی تولید بچه ماهی سی‌بس از واردات این نهاده مهم بی‌نیاز شویم تا با توسعه صنعت پرورش ماهی در قفس کمک بزرگی به اقتصاد دریا پایه شود.

همچنین کسب فناوری تولید چهار نوع بذر هیبرید سبزی و صیفی طرح دیگری است که اجرا می‌شود. کشور ما در بحث بذور هیبرید محصولات سبزی و صیفی تا حد زیادی وارد کننده است. کسب دانش فنی تولید بذر هیبرید ۴ گونه خیار، گوجه فرنگی، فلفل و کاهو علاوه بر بی‌نیاز کردن کشور از واردات این بذور، موجب افزایش عملکرد در واحد سطح، افزایش میزان تولید کشور و همچنین افزایش بهره‌وری مصرف آب شده و زمینه توسعه صادرات این محصولات را فراهم می‌کند.

دستیابی به دانش فنی و تولید نیمه صنعتی چهار مکمل ورزشی پرمصرف از دیگر طرح‌ها در این زمینه است. یکی از نیازهای اساسی در حوزه ورزش بدنسازی استفاده از مکمل‌های با کیفیت و با قیمت مناسب است. در سال‌های گذشته با وجود شرایط تحریم، بازار واردات این مکمل‌ها به سمت محصولات تقلبی و بی کیفیت سوق پیدا کرد.

با توجه به ضرورت تأمین مکمل‌های با کیفیت و با قیمت مناسب در کشور، جهاد دانشگاهی با دستیابی به دانش فنی و تولید نیمه صنعتی چهار مکمل ورزشی پرمصرف کمک شایانی به ورزش بندسازی کرده است. ۶ محصول تولیدی در این طرح در مرحله اخذ مجوزهای لازم از سازمان غذا و دارو است.

*جهاد دانشگاهی با وجود مراکز مهمی مانند رویان و ابن‌سینا قطب درمان ناباروری است از این‌رو برای تحقق قانون جمعیت جوانی چه اولویت‌هایی را برای این مراکز لحاظ کرده‌اید؟

هرچند فعالیت در زمینه تحقق قانون جمعیت جوانی کارهای وسیعی را می‌خواهد اما اگر از لحاظ ناباروری بخواهیم ببینیم، واقعاً مراکز ناباروری جهاد دانشگاهی سعی دارند موفقیت‌های آن را بالا ببرند. امروز شاهد هستیم که نشریه‌ای معتبر در کشور آمریکا حاصل تلاش دو دهه مرکز خدمات تخصصی و پژوهشی این علوم را بررسی و پژوهشگاه رویان را به عنوان ۱۰ مرکز برتر معرفی می‌کند. هم اکنون فرایند تولید ۱۰ محصول در حیطه سلول درمانی، ژن‌درمانی و مهندسی بافت در پژوهشگاه رویان جهاددانشگاهی آغاز شده است که امیدواریم اولین سری محصولات تا دو سال آینده کارآزمایی را به اتمام برسانند و به بازار تجاری برسند.

در حال حاضر تحقیقاتی برای استفاده از سلول‌های بنیادی در درمان بیماری‌های دیابت، آلزایمر، پارکینسون، سکته قلبی و مغزی انجام شده است و این امور در رویان نیز دنبال می‌شود. پس از سه دهه کار پژوهشی در حال حاضر هدف رویان رساندن نتایج پژوهشی به بالین بیمار و استفاده برای درمان است.

در این رابطه اخیراً این پژوهشگاه به دنبال ابداع روش‌هایی برای زندگی بهتر افراد دیابتی است و تلاش دارد با تولید شبه اندام‌های پانکراسی ترشح‌کننده انسولین با سلول درمانی در زمینه درمان دیابت قدم بردارد.

همچنین پژوهشگاه رویان موفقیت‌هایی در درمان بیماری پارکینسون و استفاده از سلول‌های کشنده طبیعی برای درمان بیماران مبتلا به تومورهای بدخیم داشته است.

هم اکنون موفقیت درمان‌های ناباروری در سایر مراکز به‌طور متوسط ۲۳ درصد است که این آمار در رویان به بیش از ۳۰ درصد می‌رسد. در کشور بیش از ۱۰۰ مرکز درمان ناباروری فعالیت دارند که ۱۰ مرکز متعلق به جهاددانشگاهی است، در حالی است که بالغ بر ۵۰ درصد بیماران به این ۱۰ مرکز جهاددانشگاهی مراجعه می‌کنند. بسیاری از بیماران خارج از کشور نیز برای مداوای خود به پژوهشگاه رویان مراجعه می‌کنند و اخیراً رویان به‌عنوان مرکز درمانی برتر ارائه خدمات گردشگری سلامت بیماران خارجی انتخاب شد.

پژوهشگاه رویان در حوزه خون بند ناف نیز بسیار موفق عمل کرده و موفق به درمان امراض صعب‌العلاج شده است. از خون بند ناف نوزادان در درمان ۸۰ نوع بیماری استفاده می‌شود. این در حالی است که درگذشته یک زباله بیولوژیکی بوده است. ایران بزرگ‌ترین بانک ذخیره‌سازی بند ناف در خاورمیانه را دارد و در تلاشیم پالایشگاه محصولات زایمانی در کشور را راه‌اندازی کنیم.

پژوهشگاه رویان جهاددانشگاهی در دورنمای خود در یک دهه آینده برنامه‌ریزی کرده است تا در بخش ژن درمانی و هوش مصنوعی با تلفیق بیولوژی و تعامل با این رشته‌ها و گرایش‌ها بتواند بسیاری از فعالیت‌های جدید را در قالب بیو دیسکاوری‌ها و هوش مصنوعی دنبال کند.

سبد غذایی با پروژه فناورانه جهادی بهبود می‌یابد

*آماری دارید که چه تعداد از مردم کشورهای خارجی به مراکز ناباروری جهاد دانشگاهی مراجعه می‌کنند؟

آماری نداریم ولی تا کنون بیش‌از ۴۰ هزار کودک در مراکز ناباروری جهاد دانشگاهی متولد شده‌اند.

*در زمینه تولید محصولاتی که از خارج تأمین می‌شوند چه پروژه‌هایی را در دست اجرا دارید؟

طراحی و ساخت سامانه کمک ناوبری بصری روشنایی باند فرودگاه، یکی از این پروژه‌ها است. سامانه بصری کمک ناوبری فرودگاهی هم از جهت تنوع چراغ‌های مورد نیاز باند فرودگاه برای باند، تاکسی وی، پارکینگ، مسیر هدایت و.... تعداد قابل توجهی هستند، هم از جهت فناوری که بایستی بتوانند با استفاده از منشورهای خاص در زاویه مشخص نور را به رنگ تعریف شده‌ای به رؤیت خلبان برسانند، هم به لحاظ زیر ساخت که بتوانند در مقابل ضربه ناشی از فرود هواپیمای سنگین وزن، کارکرد خود را از دست ندهند و از جهت توزیع یکسان شدت جریان برق در طول مسیر که شدت نور را در طول مسیر باند ثابت نگه دارد، از فناوری بالایی برخوردار باشند.

قبل از این اقدام جهاد دانشگاهی، نه تنها این سامانه‌ها از خارج تأمین می‌شدند، بلکه حتی استانداردهای داخلی برای تأیید کیفیت و ممیزی آنها وجود نداشت. این نهاد ضمن طراحی سامانه با همکاری اداره استاندارد و معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری موفق شد استانداردهای داخلی برای این محصول دارای فناوری بالا را منطبق با استانداردهای ایکائو تعریف کند.

پروژه دیگری که می‌توان به آن اشاره کرد طراحی و ساخت آنتن BTS شانزده باندی ۵G است. آنتن‌های مخابراتی مربوط به تلفن همراه BTS از آخرین دستاوردهای جهاددانشگاهی است. نمونه آنتن‌های ۴G و ۵G با طراحی داخلی توسط کارشناسان این جهاد طراحی و ساخته شده است که در تمامی آزمون‌های عملکردی موفق بوده است. این دستاورد مورد استقبال اپراتورهای همراه در کشور قرار گرفته و پیش‌بینی می‌شود با راه اندازی خط تولید آن بتواند سفارش تعداد قابل توجهی آنتن برای تولید را به خود اختصاص دهد. تاکنون همواره آنتن‌های نسل جدید فناوری توسط شرکت‌های چینی تأمین شده است.

*یکی دیگر از موضوعاتی که جهاد دانشگاهی در آن پیشقدم بوده برگزاری مناظرات دانشجویی است. در همین زمینه اکنون شورای عالی انقلاب فرهنگی مأموریت جدیدی را برعهده جهاد گذاشته و آن هم برگزاری مناظرات در سطح اساتید دانشگاه است؛ برای این منظور چه اقداماتی را انجام داده‌اید؟

در نقشه جامع علمی کشور یکی از مسئولیت‌هایی که جهاد دانشگاهی دارد، مشارکت در ترویج و تعمیق و ارتقای کرسی‌های نظریه‌پردازی و نقد و مناظره در حوزه‌های منتخب است. سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی در پاسخ به مطالبه مقام معظم رهبری مبنی بر «نیاز جامعه به ترویج کرسی‏‌های آزاداندیشی و برگزاری مناظره‌های قانون‌مند توأم با امکان داوری» از سال ۱۳۹۰ اقدام به طراحی و اجرای «مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران» کرده که تاکنون دوازده دوره از این مسابقات با مشارکت دانشجویان و اساتید برگزار شده است‬ ومناظره اساتید و نخبگان گام بعدی سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی است.

همچنین جهاددانشگاهی تاکنون ۲۹ دوره انتخاب کتاب سال دانشجویی، ۲۱ دوره انتخاب پایان نامه سال دانشجویی، ۱۲ دوره آئین اعطای تندیس ملی فداکاری دانشجویان ایران، ۹ دوره جشنواره سراسری نقش تن‌پوش در حوزه هنر و ۱۱ دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران را در سطح ملی و سراسری برگزار کرده است.

*از آنجا که فرصت مطالعاتی بیرون از دانشگاه اکنون در حال تبدیل شدن به یک روال جاری است، آیا جهاد دانشگاهی می‌تواند محلی برای گذراندن فرصت مطالعاتی اساتید جوان باشد؟

همان‌طور که مستحضر هستید جهاد دانشگاهی مراکز تخصصی متعددی دارد. اساتید جوان و تازه استخدام شده نیز برای ارتقا، ترفیع و تبدیل وضعیت باید شش ماه تا یک‌سال فرصت مطالعاتی داخلی انجام دهند. زمانی که رئیس دانشکده مکانیک بودم اساتید جوان ما مجبور بودند در فاصله‌های دور شرکتی را پیدا و شش ماه فرصت مطالعاتی خود در صنعت را بگذرانند. ولی مراکز تخصصی ما چسبیده به دانشگاه است و کنار هر دانشگاهی جهاد دانشگاهی مراکز تخصصی و کارگاه‌هایی دارد که این اساتید جوان می‌توانند در این مراکز حضور پیدا کرده و این فرصت شش ماهه را طی کنند. بنابراین جهاد دانشگاهی آمادگی خود را در این زمینه به وزیر علوم اعلام کرده است و در حال تدوین آئین‌نامه آن هستیم تا برای وزارت علوم و حتی وزارت بهداشت ارسال کنیم.

*و سخن پایانی؟

ما باید مدیریت و حکمرانی را تغییر دهیم، ما باید نقاط ضعف‌مان را شناسایی کرده و به نقاط قوت تبدیل و سعی کنیم از تجارب افراد ذی‌نفع بیشتر استفاده کنیم و به وضعیت مطلوب برسیم. در جهاد دانشگاهی به یک برنامه تحولی نیاز داریم. در این جهت از یکسری اساتید و کارشناسان در حوزه‌های برنامه‌نویسی و مدیریت و مدیران و کارشناسان جهاد درخواست کرده‌ایم برنامه تحولی برای جهاد دانشگاهی تدوین کنند که تا ۴ الی ۵ ماه آینده نهایی می‌شود و ما می‌توانیم براساس آن گام‌های آینده را برداریم.

منبع: mehrnews-5854120

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد