hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > گلستان > از احداث باغ موزه مفاخر تا میزبانی از همایش های بین المللی

در جلسه انجمن آثار و مفاخر فرهنگی استان گلستان عنوان شد:

از احداث باغ موزه مفاخر تا میزبانی از همایش های بین المللی

با حضور رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور، نخستین جلسه رسمی این انجمن در استان گلستان در دولت سیزدهم همراه با اعطای احکام اعضای جدید برپا شد.

نخستین جلسه انجمن آثار و مفاخر فرهنگی استان گلستان در فصل خدمت دولت مردمی سیزدهم، با حضور محمود شالویی، رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور، غلامرضا منتظری وامان قلیچ شادمهر، 2 تن از نمایندگان مردم گلستان در مجلس شورای اسلامی، علیمحمد زنگانه استاندار گلستان، محمد رعیت مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان و جمع دیگری از مسئولان استانی و اساتید و اهالی فرهنگ و ادب، در پیش از ظهر امروز برگزار شد.

در ابتدای این جلسه محمد رعیت مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان، ضمن خوش آمدگویی، گزارشی مبسوط از فعالیت های انجام شده در حوزه آثار ومفاخر فرهنگی و نیز رویدادهای مرتبط با این حوزه را ارائه کرد.

وی همچنین به برخی از طرح های پیشنهادی برای برپایی همایش های علمی در استان و میزبانی از برخی از رویدادهای ملی در گلستان اشاره کرد.

رعیت سپس درباره برخی حمایت های اعلام شده از سوی انجمن آثار و مفاخر کشور در خصوص المان میرشریف جرجانی و محمدرضا لطفی، آمادگی از میزبانی از همایش علمی پژوهشی معماری ایران با توجه به وجود چهره هایی چون ایرج اعتصام، ساخت فیلم مختومقلی فراغی با اعلام حمایت وزیر محترم  وانجمن آثارو مفاخر و کتاب پژوهشی استاد لطفی مسائلی را مطرح کرد.

سپس ابوذر خسروی سلیمان محقق و پژوهشگر تاریخ و فرهنگ استان، دکتر سعیدمهری عضو هیات علمی دانشگاه جامعه المصطفی، دکتر محمد درزی عضو هیات علمی دانشگاه جامعه المصطفی هر یک به نوبت درباره نسخ خطی استان، مفاخر ادبی، فرهنگی، تاریخی و فلسفی مواردی را مطرح کردند.

در ادامه جلسه، حمیدرضا مطیع مدیرکل ثبت احوال استان گلستان، به طور اجمالی درباره «پروژه گنجینه مفاخر استان گلستان» همراه با ارائه نمونه هایی تصویری مطالبی را به سمع و نظر حاضران رساند.

سپس غلامرضا منتظری، نماینده مردم گرگان و آق قلا و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به اینکه مفاخر، پشتوانه فرهنگی هر سرزمینی به شمار می روند، گفت: کشورهای زیادی به دنبال ساختن تاریخ و مفاخر برای خود هستند، در حالی که ما مفاخر بسیاری داریم و جا دارد به این گنجینه ارزشمند توجه ویژه ای نشان دهیم.

وی سپس، برپایی و میزبانی همایش های بین المللی مرتبط  با مشاهیر و نمایشگاه نسخ خطی، برپایی ماهیانه مفاخر در گوشه  وکنار استان با هدف موج آفرینی و فرهنگ سازی به خصوص برای نسل جوان را پیشنهاد داد.

غلامرضا منتظری ، سپس گفت : در راستای راه اندازی طرح چهار باغ(محل ساختمان اداره دخانیات)، پیشنهاد می کنم این محل تبدیل به باغ موزه مفاخر و مشاهیر استان گلستان شود.

امان قلیچ، شادمهر نماینده مردم گنبدکاووس در مجلس شورای اسلامی و اعضای حقوقی انجمن مفاخر استان گلستان نیز توجه به فرهنگ و اعتبارات این حوزه را مهم قلمداد کرد و گفت: متاسفانه کم برخوردارترین بخش در اعتبارات کشوری، حوزه فرهنگ است و انتظار می رود در گام دوم انقلاب اسلامی به این حوزه بیشتر توجه شود.

وی سپس به برخی از مفاخر استان گلستان که نیازمند توجه ویژه و معرفی به نسل جوان دارند اشاره کردو  گفت: با نگاهی ملی باید به مفاخر کشورمان توجه نشان دهیم زیرا متاسفانه شاهدیم برخی کشور ها  فرهنگ و مفاخر ایران اسلامی را در حال مصادره کردن هستند.

در بخش بعدی نشست، محمود شالویی، رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور نیز ضمن قدرانی از موارد مطرح شده،گفت: در دولت سیزدهم و با دستور و تاکید رییس جمهور، توجه ویژه ای به مفاخر داریم و در سال جاری به دنبال برپایی بین المللی همایش ابن سینا و حافظ هستیم.

وی با تاکید بر اینکه به دنبال این هستیم که این همایش ها و نیز دیگر مفاخر ایران زمین را به گونه ای متناسب با ظرفیت های نسل نوجوان و جوان امروزی معرفی نماییم، افزود: نسل امروز دچار یک از هم گسیختگی فرهنگی شده است و امیدوارم بتوانیم در کنار یکدیگر برای این مهم کارهای موثری را انجام دهیم.

شالویی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب نیز به این مهم همواره تاکید نشان داده اند و معتقدیم در بحران ها بدون شک فرهنگ یاری رسان است.

وی افتتاح دفتر انجمن مفاخر گلستان و انعقاد قرار داد در دولت سیزدهم را موثر و مهم برشمرد و گفت: امیدوارم در میدان عمل و به طور اساسی برای هویت و اصالت نسل جوان در مقابل هجمه دشمنان کاری کنیم.

 

استاندار گلستان در ادامه نیز ضمن قدردانی از برپایی این نشست توسعه بخش و نیز ارائه گزارش عملکرد فرهنگ و ارشاد اسلامی و خدمت رسانی اش، گفت: برای جلوگیری از بحران ارزشی و هویتی در نسل جوان به خصوص درباره هجمه زیاد رسانه ای دشمنان و جنگ روایت ها، باید توجه ویژه ای به مفاخر و فرهنگ نشان دهیم.

علی محمدزنگانه افزود: هم چنان در حال جنگ در برابر دشمنان هستیم . جنگ امروز ما جنگ شناختی و  جنگ مطهر است و وظیفه داریم با تمام توان برای ارزش های نظام از هیچ کوششی فروگذار نباشیم.

وی سپس ضمن استقبال از کلیه پیشنهادهای مطرح شده در جلسه، گفت: باید در طی یک برنامه عملیاتی، نسبت به اجرایی شدن طرح ها با توجه به زیست بوم فرهنگی استان، جهاد تبیین و توجه خاصه به نسل نوجوان و جوان، اهتمام ویژه ای نشان دهیم.

استاندار گلستان در پایان برای برپایی نمایشگاه نسخ خطی، برپایی ماهیانه نشست معرفی مفاخر، همایش های ملی و بین المللی، پروژه چهارباغ و گنجینه مفاخر استان  اعلام آمادگی کرد.

وی همچنین ضمن تشریح پروژه ساخت فیلم مختومقلی فراغی، گفت: با بهره مندی از ظرفیت های بخش خصوصی هم می توانیم قدم های موثری را برای اجرایی شدن این پروژه و نیز مفاخر استان برداریم.

گفتنی است، اهدای احکام اعضای جدید انجمن مفاخر استان گلستان، امضای تفاهم نامه همکاری  و افتتاح دفتر انجمن مفاخر استان از دیگر برنامه های مرتبط با این نشست بود.

 

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد