hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > فرهنگی > 10 پاسپورت ارزشمند جهان در سال 2023 + رتبه ایران

سنگاپور ارزشمندترین پاسپورت جهان

10 پاسپورت ارزشمند جهان در سال 2023 + رتبه ایران

قوی ترین پاسپورت های جهان در تابستان 2023 به روزرسانی شد و سنگاپور عنوان ارزشمندترین پاسپورت در میان کشورهای جهان را از ژاپن ربود.

شرکت مشاوره جهانی شهروندی و اقامت Henley & Partners در هر فصل ارزشمندترین پاسپورت های جهان را ارزیابی و اعلام می کند.  تابستان 2023 سنگاپور با امکان سفر به ۱۹۳ مقصد از ۲۲۷ مقصد جهان، عنوان قوی ترین پاسپورت جهان را از آن خود کرده است. 

عنوان باارزش ترین پاسپورت های جهان به مدت پنج سال متعلق به ژاپن بود اما سنگاپور توانست این عنوان را در غیاب کشورهای مهمی همچون آمریکا و روسیه از دیگر کشور آسیایی برباید.آلمان،ایتالیا و اسپانیا مشترکا بعد از سنگاپور در رتبه دوم و ژاپن،کره جنوبی،اتریش،فرانسه،سوئد،فنلاند در رتبه سومین پاسپورت های ارزشمند و قوی جهان هستند. 

 

ایران در جایگاه 92

ایران در کنار اریتره و سودان جایگاه 92 امین پاسپورت قدرتمند جهان را از آن خود کرده جایگاهی که در آن شهروندان ایرانی می توانند 44 کشور بدون ویزا بازدید کنند که رتبه ناامیدکننده ای است. کشورهای سودان و اریتره در قاره آفریقا و با جنگ داخلی درگیر هستند. 

گزارش پاسپورت «هنلی» بر اساس اطلاعات دریافتی از انجمن بین‌المللی حمل‌ونقل هوایی(IATA) منتشر می‌شود و ۱۹۹ پاسپورت در سراسر جهان را طبقه‌بندی می‌کند. این فهرست در طول سال و با ایجاد تغییرات در سیاست‌های صدور ویزا به‌روزرسانی می‌شود.

شرکت «Henley & Partners» همزمان با انتشار فهرست جدید به این نکته اشاره کرد که در طول تاریخچه هجده‌ساله طبقه‌بندی پاسپورت‌های جهان، تعداد متوسط مقاصدی که مسافران می‌توانند بدون دریافت ویزا به آن‌ها سفر کنند تقریبا دوبرابر شده و از ۵۸ مورد در سال ۲۰۰۶ به ۱۰۹ مورد رسیده است.

 

افغانستان ضعیف ترین پاسپورت جهان 

شهروندان افغانستان فقط می‌توانند از ۲۷ مقصد بدون دریافت ویزا بازدید کنند. عراق با دسترسی به ۲۹ مقصد و سوریه با دسترسی به ۳۰ مقصد نیز در جایگاه‌های پایین فهرست به چشم می‌خورند.

فهرست «‌Henley & Partners» فقط یکی از چندین گزارش مربوط به طبقه‌بندی پاسپورت‌های جهان بر اساس دسترسی شهروندان کشورها را منتشر می‌کند.

قوی‌ترین پاسپورت‌های سال ۲۰۲۳ بر اساس گزارش Henley:

۱. سنگاپور (۱۹۲ مقصد)

۲. آلمان، ایتالیا و اسپانیا (۱۹۰ مقصد)

۳. اتریش، فنلاند، ‌ فرانسه، ‌ ژاپن، ‌ لوکزامبورگ، کره جنوبی و سوئد (۱۸۹ مقصد)

۴. دانمارک، ایرلند، هلند و بریتانیا (۱۸۸ مقصد)

۵. بلژیک، جمهوری چک، مالت، نیوزیلند، ‌ نروژ، ‌ پرتغال و سوئیس (۱۸۷ مقصد)

۶. استرالیا، مجارستان و لهستان (۱۸۶ مقصد)

۷. کانادا و یونان (۱۸۵ مقصد)

۸. لیتوانی و ایالات متحده آمریکا (۱۸۴ مقصد)

۹. لتونی، ‌ اسلواکی و اسلوونی (۱۸۳ مقصد)

۱۰. استونی و ایسلند (۱۸۲ مقصد)

 

ضعیف‌ترین پاسپورت‌های سال ۲۰۲۳ بر اساس گزارش Henley : (سه کشور در جهان به ۳۰ کشور یا کمتر دسترسی بدون ویزا یا ویزا پس از ورود دارند)

۱۰۱. سوریه (۳۰ مقصد)

۱۰۲. عراق (۲۹ مقصد)

۱۰۳. افغانستان (۲۷ مقصد) ‌

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نویسنده
راضیه چنگیز نائین
راضیه چنگیز نائین
حوالی فرهنگ و هنر
دانش و فناوری و محیط زیست

نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد