hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > سیاسی > علی اکبر رائفی پور از حاشیه تا ممنوع الخروجی در عربستان

علی اکبر رائفی پور از حاشیه تا ممنوع الخروجی در عربستان

نام علی اکبر رائفی پور با حاشیه بیشتر از متن گره خورده و این بار با ممنوع الخروجی اش از عربستان به صدر اخبار بازگشته . اما دلیل ممنوع الخروجی  رائفی پور در عربستان چیست و چه حواشی دارد؟

نام علی اکبر رائفی پور با حاشیه بیشتر از متن گره خورده و این بار با ممنوع الخروجی اش از عربستان به صدر اخبار بازگشته. اما دلیل ممنوع الخروجی  رائفی پور در عربستان چیست و چه حواشی دارد؟

رائفی پور کیست؟

علی اکبر رائفی پور که هواداران و دنبال کنندگانش او را «استاد رائفی پور» می‌نامند فعال رسانه ای نزدیک به جریان اصولگراست و به دلیل سخنرانی‌های جنجالی خود در دانشگاه‌ها درباره ادیان و فرقه‌گرایی، آخرالزمان، مهدویت، شیطان‌پرستی، فراماسونری و توطئه مشهور شده است و بنیان‌گذار مؤسسه مصاف است که مخفف «مبارزه با صهیونیسم، اومانیسم و فراماسونری» است.

علی اکبر رائفی پور را هواداران و دنبال کنندگانش او را «استاد رائفی پور» می‌نامند 

 

سخنرانی‌های جنجالی رائفی پور

اظهارنظرها و سخنرانی‌های رائفی‌پور معمولاً در شبکه‌های اجتماعی با واکنش‌های بسیاری روبه رو می‌شود و حضور او در برنامه‌های تلویزیونی زیادی حاشیه برانگیز شده است.

از جمله سخنرانی‌های جنجالی رائفی پور می‌توان به سخنرانی جنجالی درباره هنرمندان صحبت کرده بود که با واکنش بسیاری روبه رو شده بود.

نامه رائفی پور به تتلو
نامه رائفی پور به امیرحسین مقصودلو معروف به تتلو در روزنامه همشهری جوان

  

رائفی پور در صداوسیما

از دیگر جنجال‌های او حضور در برنامه «ثریا» رائفی پور در این برنامه با ادبیات خاص خود از ریشه اعتراضات جوانان و نوجوانان صحبت کرد. او ریشه این اعتراضات را به «هیجانات» نسبت داد و با قاطعیت گفت که این جوانان فقط می‌خواهند که هیجانات خود را تخلیه کنند. او حتی برای اثبات سخنان خود پا را از تحلیل دنیای امروز فراتر گذشت و به مبانی اعتقادی ارجاع داد و گفت که «جهاد برای همین است.» رائفی‌پور تأکید دارد که جوانان و نوجوانان هیجانات کنترل ناشده‌ای دارند که اگر به سمت کارهای مثبت و اعتقادی هدایت نشود به رفتارهای دیگر می‌انجامد. او در سخنان خود مدعی شد: «ورزش‌هایی که توصیه شده است ورزش‌های هوازی است که شما را تخلیه می‌کند.»

او در برنامه ثریا مدعی شد که به تازگی به سه هواپیمای ایرانی از جمله هواپیمایی وارش و ماهان شلیک شده تا با توجه به سابقه شلیک به هوایپمای اوکراینی، نظام یک بار دیگر متهم شود. در واکنش به این ادعا سازمان هواپیمایی کشور توضیحاتی ارائه کرد.

  
 

اظهارات رائفی پور دور از واقعیت و حاشیه برانگیز بود که  رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در نشست خبری آن‌ها را صریحاً تکذیب کرد.


ممنوع الخروجی رائفی پور در عربستان

در حالی که روابط ایران و عربستان به سمت روابط پایدار و بدون تنش می‌رود در پایان حج امسال یکی از چهره‌های مهم منسوب به جریان انقلابی از خروج علی اکبر رائفی پور در فرودگاه جده و سوارشدن او به هواپیما ممانعت به عمل آمد. گفته می‌شود او از عربستان ممنوع الخروج شده است و برخی نیز اعلام کرده که او بازداشت شده است اما سخنگوی وزارت خارجه روز گذشته رسماً، مشکل پیش آمده برای رائفی‌پور در عربستان را تایید کرد اما اعلام کرد که او بازداشت نشده است.


ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه خبر بازداشت علی‌اکبر رائفی‌پور را تکذیب کرده و اعلام کرده که او به عنوان یک شهروند حج‌گزار ایرانی در پایان مناسک حج و به هنگام خروج از فرودگاه جده به دلیلی که هنوز برای ما به درستی مشخص نشده، با مشکل خروج مواجه می‌شود. سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در جده و سفارت ایران در ریاض در تماس و گفتگو با مقامات و بخش‌های ذیربط دولت عربستان، موضوع را پیگیری و اقدامات حمایتی خود را به منظور رفع مشکل انجام دادند.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه خبر بازداشت علی‌اکبر رائفی‌پور را تکذیب کرده

 

مسئول دفتر علی‌اکبر رائفی‌پور جزئیاتی درباره ممنوع‌الخروجی رائفی‌پور در عربستان مطرح کرده و اعلام کرده پاسپورت علی‌اکبر رائفی پور با همین نام و بصورت عادی بوده است. رائفی پور همراه با شخصیت‌های مهم و نمایندگان مجلس به عربستان رفته و هنگام سوار شدن به هواپیما، طرف عربستانی مانع سوار شدن او به هواپیما شده و گفته تصویر او استعلام نمی‌شود.»

علی اکبر رائفی‌پور پس از ممنوع‌الخروجی در کنسول‌گری ایران در جده ساکن است.

برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی ویدئوی زیر و توهین رائفی پور به مقدسات اهل سنت را دلیل ممنوع الخروجی او عنوان کرده اند.

 فایل صوتی از وضعیت علی اکبر رائفی پور در عربستان

روز گذشته فایل صوتی از علی اکبر رائفی‌پور منتشر شده که در باره حواشی سفرش به عربستان سعودی توضیحاتی داده: من تمام قوانین عربستان را رعایت کردم. خیلی امر و نهی می‌کنند. این مسئله باید حل بشود که هر ایرانی که وارد عربستان بشود، تن و بدنش بلرزد. چنین مسائلی در عراق حل شد. نوبت عربستان است. در عربستان تغییراتی آغاز شده و برخی در برابر این تغییرات دارند شیطنت و مقاومت می‌کنند.

 
 

 

جمع بندی

رائفی پور به عنوان یکی از شهروندان ایرانی به حج عازم شده است و مشخص نیست به چه دلیل علیرغم روابط مثبت ایران و عربستان، دولت عربستان مانع از بازگشت او شده است. وزارت خارجه ایران هنوز اطلاعات بیشتری درباره این موضوع منتشر نشده است و مشخص نیست ممنوع الخروجی رائفی پور تا چه زمانی ادامه دارد و به تنش میان عربستان و ایران منجر می‌شود؟

 

 

 

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نویسنده
راضیه چنگیز نائین
راضیه چنگیز نائین
حوالی فرهنگ و هنر
دانش و فناوری و محیط زیست

نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
  1. 21 تیر 1402 15:30
    انشاله که همونجا نگهش دارن و حتما ببرنش تو فرودگاه جده تو اتاق مخصوص نگهبانان گیت پرواز