hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > افسردگی بعد از زایمان را جدی بگیرید

افسردگی بعد از زایمان را جدی بگیرید

کارشناس گروه سلامت روان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، نسبت به واکنش موثر با افسردگی پس از زایمان و اقدام به موقع درمان، با مراجعه به روانپزشک هشدار داد.

شهین لنگری با بیان اینکه افسردگی پس از زایمان بسیار شایع است، اظهار کرد: از هر شش زنی که نوزادی را به دنیا می آورند، یک زن مبتلا به این مشکل می شود.

وی علامت اصلی افسردگی پس از زایمان را احساس غمگینی مداوم و عدم علاقه به انجام دادن اموری دانست که تا قبل از آن فرد به راحتی انجام می داده است.
لنگری اضافه کرد: در صورتی که این علائم تا بیش از دو هفته ادامه یافته و در عملکرد روزانه فرد اختلال ایجاد کند، به آن بیماری افسردگی اساسی گفته می شود.
وی کاهش سطح انرژی، کاهش توان تمرکز، اضطراب و بی قراری، کاهش یا افزایش میزان خواب، احساس بی ارزشی یا پوچی، احساس ناامیدی، احساس گناه و افکار خودکشی، آسیب به خود، تحریک پذیری و زود از کوره در رفتن، کاهش یا افزایش اشتها و غیره را از علائم افسرگی بعد از زایمان عنوان کرد.
وی خاطرنشان کرد: علائم این بیماری می تواند به شکل احساس درماندگی، گریه های طولانی و بی دلیل، احساس عدم دلبستگی به نوزاد و احساس ناتوانی در مراقبت و حمایت از نوزاد نیز ظاهر شود.
این روانشناس با تاکید بر اینکه افسردگی پس از زایمان قابل درمان است، اضافه کرد: این درمان ممکن است از طریق تجویز دارو توسط روانپزشک، درمان های روانشناختی و یا ترکیبی از دو روش صورت پذیرد.
لنگری یادآور شد: بسیاری از داروهای ضد افسردگی را نیز می توان در دوره شیردهی با تجویز روانپزشک مصرف کرد.
وی با بیان اینکه اگر افسردگی بعد از زایمان درمان نشود، ممکن است ماه ها و یا سال ها همراه فرد باقی بماند که بر رشد و تربیت فرزند نیز تاثیرگذار است، تصریح کرد: در صورت امکان افراد مبتلا باید با مادران دیگری که در شرایط مشابهی بوده اند صحبت کرده و از توصیه و تجربه های آن ها بهره گیرند.
کارشناس گروه سلامت روان معاونت بهداشتی دانشگاه اظهار کرد: مادرانی که افکار خودکشی و یا آسیب به خود یا نوزادشان را دارند، باید فوری به روانپزشک مراجعه کنند.
انتهای پیام
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد