hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > اقتصاد > مالیات و قوانین > مالیات شاخ های اینستاگرامی

مالیات شاخ های اینستاگرامی

در روزهای اخیر اظهارنظر سخنگوی سازمان امور مالیاتی درباره دریافت مالیات از اینفلوئنسرهای اینستاگرامی حاشیه ساز شده است.

 در روزهای اخیر اظهارنظر سخنگوی سازمان امور مالیاتی درباره دریافت مالیات از اینفلوئنسرهای اینستاگرامی بحث‌برانگیز شده است. موحدی سخنگوی سازمان امور مالیاتی گفته مجموع تراکنش‌های واریزی برای 123 اینفلوئنسر در سال 1400 بیش از 2.3 هزار میلیارد تومان بوده است و برای این افراد حدود 17 میلیارد تومان مالیات تشخیص‌داده‌شده و آن‌ها در پلتفرم‌های خارجی همچون اینستاگرام فعال بوده‌اند.

طرح از محمد احتشامی

 

 

سخنگوی سازمان امور مالیاتی اعلام کرد مجموع تراکنش‌های واریزی برای 123 اینفلوئنسر در سال 1400 بیش از 2.3 هزار میلیارد تومان بوده است. به گفته موحدی، برای این افراد حدود 17 میلیارد تومان مالیات تشخیص‌داده‌شده و آن‌ها در پلتفرم‌های خارجی همچون اینستاگرام فعال بوده‌اند.  «مهدی موحدی بک‌نظر»، سخنگوی سازمان امور مالیاتی، در گفت‌وگو با ایلنا به آمارهای جالبی درباره روند مالیات ستانی از اینفلوئنسرها اشاره کرده است. به گفته او، اداره کل امور مالیات مؤدیان متوسط در تهران مأمور شناسایی اینفلوئنسرهای مشمول مالیات دهی بوده و این اداره وضعیت اظهارنامه‌های سال 1399 و 1400 این اینفلوئنسرها با دنبال‌کننده بالای 500 هزار را مورد بررسی قرار داده است. درنهایت 551 کاربر و فعال مجازی دارای بیش از 500 هزار دنبال‌کننده شناسایی بودند که مشمول مالیات‌بردرآمد می‌شدند: تعداد قابل‌توجهی از این افراد تا به امروز شناسایی شده‌اند و برای 123 اینفلوئنسر که درآمد قابل‌توجهی داشتند، درآمد تشخیصی صادر شده است. تراکنش‌ها و حساب‌های این افراد شناسایی شدند و تقریباً مجموع تراکنش‌های واریزی برای این 123 اینفلوئنسر در سال 1400 بیش از 2.3 هزار میلیارد تومان بوده است.


درآمد 3/2 هزارمیلیاردی اینفلوئنسرها

سخنگوی سازمان امور مالیاتی درباره میزان وصول مالیات از 123 اینفلوئنسر شناسایی‌شده اظهار داشت صرفاً برای تعداد 123 اینفلوئنسر شناسایی‌شده حدود 17 میلیارد تومان مالیات تشخیص داده شده است که 23 نفر از اینفلوئنسرها این مالیات را پذیرفته‌اند و در قالب توافق ماده 238، مالیات را می‌پردازند.

او در پاسخ به این سؤال که آیا فعالان در پلتفرم‌های داخلی هم مشمول مالیات خواهند شد، گفت: «تعداد دنبال‌کننده‌ها در این پلتفرم به 500 هزار نفر نمی‌رسد و افرادی که درآمد آن‌ها شناسایی شده است، در پلتفرم‌های خارجی مانند اینستاگرام فعالیت داشتند.»

تراکنش‌های واریزی برای 123 اینفلوئنسر در سال 1400 بیش از 2.3 هزار میلیارد تومان بوده

 

آن‌طور که موحدی اعلام کرده است، معیار تشخیص درآمد اینفلوئنسرها لزوماً واریزی به‌حساب بانکی آن‌ها نیست: برخی از این افراد در فضای مجازی شناسه هویتی تعریف‌شده‌ای نداشتند با اسامی مستعار و متفاوت از شناسه هویتی و مشخصات سجلی خودشان در رسانه‌های کاربرمحور فعالیت می‌کردند. طبیعتاً برای شناسایی هویت این افراد و میزان درآمد آن‌ها، لازم به شناسایی هویت اصلی این افراد بود؛ بنابراین شرکت‌های واسطی که تبلیغاتی برای این افراد جذب می‌کردند، باید شناسایی می‌شدند تا به هویت اصلی و شماره‌حساب بانکی این افراد دسترسی پیدا کنیم. ما توانستیم از طریق شرکت‌های واسط تبلیغاتی این افراد را شناسایی کنیم.

سخنگوی سازمان امور مالیاتی همچنین اعلام کرد دراین‌بین 628 بلاگر و اینفلوئنسر مورد شناسایی قرار گرفتند، اما هنوز اظهارنامه‌ای ندارند: «برای آن‌ها باید اظهارنامه برآوردی تولید شود و تا امروز برای حدود 300 نفر از این افراد اظهارنامه برآوردی تولید شده و قرار بر این است که اطلاع‌رسانی‌های لازم انجام شود تا مالیات به‌حق این افراد شناسایی گردد.»

قانون درباره مالیات اینفلوئنسرها چه می‌گوید؟

بر اساس قوانین مالیاتی جمهوری اسلامی ایران، هر کجا افراد به کسب درآمد مشغول هستند، باید مالیات نیز پرداخت نمایند. مطابق ماده 1 قانون مالیات‌های مستقیم، هر شخصی که به هر نحو به کسب درآمد در ایران و یا کسب درآمد از منابعی در ایران مشغول است، مشمول پرداخت مالیات است. ازاین‌رو سازمان مالیاتی در دستورالعمل مالیات اینفلوئنسرها به شماره 200/1400/515 مورخ 1400/5/23، درآمدهای کسب شده فعالان مجازی از محل تبلیغات را مشمول مالیات اعلام نمود.

براین‌اساس کلیه اینفلوئنسرهایی که دارای دو شرط: بیش از 500,000 نفر دنبال‌کننده داشته باشند و از محل تبلیغات به کسب درآمد مشغول باشند، مشمول اخذ مالیات می‌شوند. مالیات اینفلوئنسرها تنها محدود به مالیات اینستاگرام یا مالیات بلاگرها نیست؛ بلکه کلیه فعالان در رسانه‌های اجتماعی کاربرمحور، مشمول پرداخت مالیات اینفلوئنسرها هستند.

طبق اعلام سازمان امور مالیاتی سه دسته افراد شامل سلبریتی‌ها، بلاگرها و واینرها شامل پرداخت مالیات می‌شوند.

 

مخالفان و موافقان چه می‌گویند؟

 مخالفان دریافت مالیات از اینفلوئنسرها اینستاگرامی می‌گویند که دولت نباید از شبکه اجتماعی که خودش فیلتر و محدود کرده مالیات بگیرد درحالی‌که در کشورهای دیگر در ازای دریافت مالیات از اینفلوئنسرها خدماتی به آنها ارائه می‌شود نه محدودیت. یکی از مخالفان این موضوع محمدجواد آذری جهرمی وزیر پیشین ارتباطات است او در شبکه‌های اجتماعی خود به سخنان سخنگوی سازمان امور مالیاتی واکنش نشان داده و نوشته است: سخنگوی سازمان امور مالیاتی، روز گذشته از دریافت مالیات قابل‌توجهی از بیش از صد اینفلوئنسر اینستاگرامی سخن گفته‌اند. فارغ از اینکه برخی از فعالان خبری از سخنان ایشان برداشتی اشتباه درباره تعداد اعضای یک شبکه اجتماعی داخلی داشتند؛ اما نکته قابل‌توجه این بود که چگونه یک دولت از فعالیت در یک شبکه اجتماعی که خودش آن‌را بدون طی شدن رویه معمول قانونی مسدود کرده است، مالیات‌ستانی می‌کند؟تصورم این است که در دنیای موازی، دولت‌ها برای کسب و کاری که از آن مالیات می‌گیرند، تسهیلات ایجاد می‌کند نه مانع.

 اما آن طرف ماجرا موافقان دریافت مالیات از اینفلوئنسرها می‌گویند دریافت مالیات از اینفلوئنسرها در تمام دنیا مرسوم است و این قشر تفاوتی با اقشاری مانند کارگران و کارمندان در پرداخت مالیات ندارند.

 

 

پرمخاطب‌ترین اینفلوئنسرهای اینستاگرامی به تفکیک موضوع فعالیت:

اینفلوئنسرهای طنز ایرانی

 حسن ریوندی (۱۹.۳ میلیون فالوور)





سرنا امینی سرنا امینی (۱۰ میلیون فالوور)




سرنا امینیمیلاد قاسمی‌خواه میلاد قاسمی‌خواه (۶.۵ میلیون فالوور)





سرنا امینیمیلاد قاسمی‌خواه عرفان علیرضایی ( ۶.۱ میلیون فالوور)





کامیار۶۹۶ (۵.۲ میلیون فالوور)

سرنا امینیمیلاد قاسمی‌خواه محمد امین کریم پور (۵میلیون فالوور)

 

 




اینفلوئنسرهای آشپزی و غذا

نواب ابراهیمی (۲.۸ میلیون فالوور)

امیر فود (۱.۹میلیون فالوور)

میلاد تستر (۱.۶ میلیون فالوور)

فرهادپز (۲ میلیون فالوور)

عمو روحی (۱.۴ میلیون فالوور)

برترین اینفلوئنسرهای تیکتاکر در اینستاگرام

نیکا فلاحی (۴.۲ میلیون فالوور)

نگین فضلی (۲.۳ میلیون فالوور)

دیانا رحیمی (۱.۶ میلیون فالوور)

متین امینی (۲.۴ میلیون فالوور)

برترین اینفلوئنسرهای اینستاگرام فعال در یوتیوب

پوتک (۲.۱ میلیون فالوور)

سوگنگ (۱.۸میلیون فالوور)

فرشاد سایلنت (۱.۷ میلیون فالوور)

میا ( ۱.۲ میلیون فالوور)

کئوکسر (۱.۱ میلیون فالوور)

 

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نویسنده
راضیه چنگیز نائین
راضیه چنگیز نائین
حوالی فرهنگ و هنر
دانش و فناوری و محیط زیست

نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد