hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > بازداشت نا«نجیب»

بازداشت نا«نجیب»

کمیته مبارزه با فساد مالزی 408 حساب مربوط به نخست وزیر سابق را مسدود کرد
حتی اگر کبک باشد نمی تواند در این شرایط سر خود را در برف کند. نخست وزیر پیشین مالزی گفته است که «من نباید به خاطر رسوایی مالی صندوق سرمایه گذاری دولتی مورد سرزنش واقع شوم. من هیچ چیزی درباره انتقال پول از صندوق سرمایه گذاری دولتی به حساب شخصی ام نمی دانم و هیچ اطلاعی در این خصوص ندارم» اما نیروهای کمیسیون مقابله با فساد در مالزی دیروز «نجیب رزاق» 65 ساله را در خانه اش بازداشت کردند تا به اتهامات وی رسیدگی شود. ادعاهای پوچ «نجیب رزاق» در حالی است که بر اساس کشفیات پلیس این کشور می شد منزل شخصی وی را به «غار مخفی چهل دزد بغداد» تشبیه کرد. به گزارش خبرگزاری فرانسه، «عمار سینگ»، رئیس اداره تحقیقات جرایم تجاری مالزی، درباره یورش‌های پلیس به خانه مجلل «نجیب» در تاریخ ۱۸ مه (28 اردیبهشت) که تحت قانون مبارزه با پول شویی انجام شد، آمارهای خیره کننده ای را اعلام کرد. براساس این گزارش، تنها مبلغ ۱۱۴ میلیون «رینگیت» به صورت نقد (معادل ۲۹ میلیون دلار آمریکا) در ۳۵ کیف جا داده شده بود. پلیس ویژه مالزی اذعان کرده است که ۲۲ مامور بانک با کمک ۱۱ ماشین شمارش پول، از تاریخ ۲۱ تا ۲۳ مه مشغول شمارش این مبالغ یافت شده بودند و این پول پس از شمارش به بانک «نگارا» ی مالزی فرستاده شد. در این یورش پلیس همچنین، ۳۷ کیف دیگر محتوی جواهرات و ساعت پیدا شده‌اند که هنوز ارزش آن مشخص نیست.
408 حساب بانکی در مالزی مسدود شد
نخست وزیر سابق مالزی در حالی دیشب را در بازداشت گذراند که قرار است امروز به اتهام وی مبنی بر فساد مالی و پول شویی از صندوق دولتی پروژه توسعه مالزی واحد (1MDB) رسیدگی شود. او در سال 2009 به عنوان ششمین نخست وزیر مالزی، برای طرح‌های عمرانی کشور، «شرکت توسعه مالزی واحد» را به ریاست خود بنیان گذاری کرد که از سال 2015 اخباری مرتبط با فساد مالی درباره آن منتشر شد. رسوایی مالی (1MDB) از آن زمان تاکنون دست کم توسط شش کشور جهان مورد بررسی و پیگرد قرار دارد و دیوان عدالت آمریکا اتهام 4.5 میلیارد دلار فساد مالی را در این پرونده مطرح کرده است. حالا به دستور کمیسیون مقابله با فساد مالزی، مسدود شدن حساب های متعلق به نجیب رزاق نخست وزیر پیشین و رهبر حزب «آمنو» آغاز شده است. به گزارش الجزیره، بر مبنای این فرمان 408 شماره حساب به حالت تعلیق در آمده اند و جلوی آن ها گرفته شده است. مجموع موجودی این حساب‌ها به 1.1 میلیارد رینگیت (272 میلیون دلار) می‌رسد. به گفته منابعی در دولت مالزی تصور می‌شود، صاحبان این شماره حساب‌ها با اقدامات مشکوک نجیب رزاق در زمینه های اقتصادی در ارتباط بوده باشند.
از «گرگ وال استریت» تا ردپای سعودی
در همین حال، «رویترز» گزارش دادکه آژانس مبارزه با فساد مالزی دیروز از «رضا عزیز»، پسرخوانده «نجیب رزاق» که تهیه کننده فیلم در هالیوود است، بازجویی کرده‌ است. بازرسان آمریکایی می‌گویند، شرکت «رضا عزیز» موسوم به شرکت «رد گرانیت پیکچرز» از پولی که از صندوق «شرکت توسعه مالزی واحد» دزدیده شده برای پشتیبانی مالی از فیلم‌های هالیوود استفاده کرده که یکی از مشهورترین فیلم‌هایی که با این پول تولید شده فیلم «گرگ وال‌استریت» به کارگردانی «مارتین اسکورسیزی» است. هرچند شرکت «رد گرانیت پیکچرز» در ماه مارس قبول کرد ۶۰ میلیون دلار به دولت آمریکا پرداخت کند تا شکایت‌های مربوط به ذی‌نفع بودنش از شرکت توسعه مالزی واحد» را حل و فصل کند. از طرفی، نخست وزیر سابق باید درباره مبلغ هنگفتی که پنج سال پیش از عربستان سعودی دریافت کرد، توضیح دهد. او متهم به دریافت رشوه از عربستان سعودی برای تبلیغات در انتخابات پیشین است. دادستانی مالزی پیشتر اعلام کرده بود که رزاق مبلغ ۶۸۱ میلیون دلار، پیش از انتخابات سال ۲۰۱۳ از عربستان سعودی دریافت کرده است. بررسی پرونده فساد نخست وزیر سابق مالزی بعد از روی کار آمدن دولت «ماهاتیر محمد» 92 ساله، سیاستمدار کهنه کار مالزی آغاز شده است.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد