hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > فرهنگی > 5 کتاب برتر اروین یالوم از نگاه منتقدین و خوانندگان

5 کتاب برتر اروین یالوم از نگاه منتقدین و خوانندگان

5 کتاب برتر اروین یالوم بر اساس نگاه منتقدین و خوانندگان از وقتی نیچه گریست تا درمان شوپنهاور را بررسی کرده ایم تا بیشتر با این روانشانس هستی گرا آشنا شوید.

وقتی نیچه گریست اگرچه معروفترین کتاب روانشناسی اروین یالوم () است و اکثر خوانندگان مبتدی هم یالوم را با این کتاب می شناسند اما او آثار ارزشمند دیگری هم تالیف کرده که در اینجا به معرفی 5 کتاب روانشناسی برتر او می پردازیم.

اروین یالوم کیست؟

یالوم در ایران با کتاب «وقتی نیچه گریست» شناخته شد.اروین یالوم؛ پایه‌گذار الگوی روانشناسی هستی‌گرا یا اگزیستانسیال است. او نخستین روان‌شناسی است که توانسته با دانش گسترده در حوزه‌ی روان‌شناسی و مطالعه‌ی فلسفه‌ی افرادی مانند ارسطو و سقراط، نگاه تازه‌ای به علم روان‌شناسی و روان‌کاوی ایجاد کند.

او موفق شد در سال 2002 جایزه‌ی انجمن روان‌پزشکی آمریکا را دریافت کند. اروین یالوم پدر روان‌شناسی وجودی یا اگزیستانسیال است که به طور خلاصه می توان گفت در این رویکرد دغدغه‌ها یا دلواپسی‌های غایی انسان ناشی از چهار موضوع می باشد. این مفروضات، همان‌گونه که توسط اروین یالوم اشاره شده، عبارت‌اند از: غیرقابل اجتناب بودن مرگ، آزادی و مسئولیت همراه با آن، انزوای وجودی (که اشاره به پدیدارشناسی دارد)، و در نهایت بی‌معنایی که یالوم سعی کرده در کتاب های خود به آنها بپردازد.

تا کنون مصاحبه جذابی از اروین یالوم منتشر شده است که در زیر یکی از آنها را می بینید. یالوم در این ویدیو خلاصه همه تجربیات و دانشش را در یک جمله به عنوان نصیحت به مخاطبان معرفی می کند:

 

در ادامه به معرفی 5 کتاب معروف و محبوب اروین یالوم پرداخته ایم که با هم می خوانیم:

اروین یالوم
اروین یالوم روانشناس سرشناس هستی گرا

 

1. کتاب وقتی نیچه گریست

معروف‌ترین کتاب اروین یالوم همین کتاب است. داستانی که با پیچ و خم‌هایش، سعی در به تصویر کشیدن بخشی از تاریخ معاصر فلسفه و روان‌درمانی دارد. در این اثر، در فضایی حاضر تخیل نویسنده، ژوزف برورر، استاد زیگموند فروید و فردریش نیچه، فیلسوف آلمانی، با یکدیگر ملاقات می‌کنند. شرح این ملاقات نکات فراوانی را در خود نهفته دارد. این کتاب پر است از بریده‌هایی که حتی به صورت مجزا از کتاب و به خودی خود نیز می‌توانند در روزمره کاربرد داشته باشند. مثلا یالوم در بخشی از این کتاب می‌گوید: «جست و جو به دنبال واقعیت خود، تقدس دارد. کدام رفتار مقدس‌تر از پژوهش در مورد خود است؟ بعضی می‌گویند کار فلسفی من روی شن بنا شده است؛ دیدگاه‌های من مانند تپه‌های شنی حرکت می‌کنند. اما یکی از سنگ‌های مرزی ثابت من این است: آن شو که هستی.

کتاب وقتی نیچه گریست
کتاب وقتی نیچه گریست مشهور ترین کتاب یالوم برای فارسی زبانان

 


نویسنده اروین دی یالوم
مترجم سپیده حبیب
شابک ۹۷۸۶۰۰۱۱۹۲۰۲۹
ناشر قطره
موضوع رمان خارجی
قطع

رقعی

2. کتاب مامان و معنی زندگی

کتاب مامان و معنی زندگی، مجموعه ای از داستان های کوتاه روانشناسانه و فلسفی نوشته ی اروین دی. یالوم است که در سال 1999 وارد بازار نشر شد. اروین یالوم در شش داستان جذاب این کتاب مباحث روانشناسی را مطرح می کند. این شش داستان به زبان ساده نوشته شده‌اند و هر مخاطبی با هر سطح سوادی می‌تواند آن را درک کند.

اگر بخواهیم از دید تخصصی نگاه کنیم می‌توان گفت موضوع این کتاب، و یا کتاب‌های دیگر یالوم، روش‌های مختلف و تکنیک‌های روان درمانی، با درونمایه‌ی سنگینِ فلسفی است. ولی یالوم انقدر ماهرانه تمام این‌ها را به شکل داستان بازگو می‌کند که تو متوجه بارِ سنگینِ کتاب نمی‌شوید. و در حالی که از خواندن رمانِ جذابی که در دست دارید لذت می‌برید، ناخوداگاه مفاهیمِ روانشناسی و فلسفیِ عمیقی ذره ذره در ذهنت تزریق می‌شوند.

 

کتاب مامان و معنی زندگی
کتاب مامان و معنی زندگی حاوی شش داستان کوتاه اما تامل برانگیز

 

3. کتاب دروغگویی روی مبل

کتاب دروغگویی روی مبل نوشته اروین د. یالوم، مجموعه‌ای از ۲۹ داستان است که به مبحث پیچیده رابطه روانکاو با بیمار می‌پردازد. این کتاب مانند سایر رمان‌های این نویسنده دارای درون مایه روانشناسی، فلسفی است که شاید تا حدی نشات گرفته از تجریبات شخصی این نویسنده و روانشناس توانا باشد.

کتاب با داستان روان‌ درمانی به نام دکتر تراتر شروع می‌شود که با یکی از بیماران خانم خود که ۴۰ سال از اون جوان‌تر است، روابطی خارج از محدود معمول پزشک و بیمار پیدا می‌کند. کمیته اخلاق متوجه مسئله می‌شود و پزشکی به نام ارنست لش را مسئول پیگیری قضیه می‌کند. اما چندی بعد، خود این پزشک با توطئه همسر یکی از بیماران خود روبرو می‌شود، زنی که می‌خواهد با اغوا کردن این پزشک، او را به دردسر بیندازد. اما ارنست پزشکی بسیار مقید به کار حرفه‌ای است. پزشکی سومی که داستان او در این کتاب روایت می‌شود، پزشکی است از تیپ پزشکان پول‌ پرست!

این کتاب هم مانند سایر کتابهای داستانی یالوم با نثر ساده نوشته شده و هم برای مخاطبان عام و هم برای روانشناسان بسیار مفید است.

کتاب دروغگویی روی مبل
کتاب دروغگویی روی مبل با نثر داستانی و شیوا نوشته شده است

 

4. کتاب درمان شوپنهاور

شوپنهاور فیلسوفی است که به بدخلقی و بدبینی مشهور است. در این کتاب اروین یالوم هم به دنبال همین ایکون از شخصیت شوپنهاور رفته و با داستانی تمثیلی به دنبال کم کردن بدبینی‌های انسان است.داستان درمان شوپنهاور داستان فیلسوف معاصری به نام فیلیپ است. فیلیپ که فردی منزوی و به‌نوعی رونوشت شوپنهاور است، به یکی از گروه‌های درمانی روان‌درمانگر مشهوری به نام ژولیوس وارد می‌شود. فیلیپ آرزو دارد با بکارگیری اندیشه‌های شوپنهاور، به یک مشاور فلسفی بدل شود و برای این منظور نیازمند سرپرستی ژولیوس است. ولی ژولیوس می‌خواهد به کمک اعضای گروه به فیلیپ بقبولاند که این ارتباط انسانی است که به زندگی معنا می‌بخشد، کاری که هیچ‌کس برای شوپنهاور تاریخی نکرد.

کتاب درمان شوپنهاور
کتاب درمان شوپنهاور از آثار پرفروش اروین یالوم

 

5. کتاب مسئله اسپینوزا

 این رمان دارای جنبه‌های مختلفی مانند روانشناسی، فلسفی و تاریخی است که جنبه روانشناسی آن قوی‌تر از جنبه فلسفی است و جنبه تاریخی کتاب از همه ضعیف‌تر است. نحوه روایت یالوم به گونه‌ای است که همه این موارد را به خوبی در کنار هم قرار داده است و در نهایت کتابی نوشته است که مخاطب را غرق در خود می‌کند. پیشنهاد می‌کنم اگر به کتاب‌های روانشناسی علاقه دارید حتما این کتاب را بخوانید. همچنین این کتاب برای افرادی که بخواهند با فلسفه اسپینوزا در مورد دین و خدا آشنا شوند یک کتاب بسیار خوب است که مطالب آن به سادگی بیان شده است.

حرفی که اسپینوزا در این کتاب و در مقابل جامعه خودش دارد این است که به او اجازه بدهند خدا را به شیوه‌ای که خودش درک می‌کند ستایش کند. او خرافات دین یهود را قبول ندارد و تلاش می‌کند از خرد خود پیروی کند. اسپینوزا اعتقاد دارد باید موضوع دین را از موارد دیگر مانند سیاست جدا کرد و به شکل ویژه‌ای به آن نگاه کرد. خدایی که اسپینوزا قبول دارد با طبیعت برابر است و شامل همه‌چیز می‌شود که در همه‌جا حضور دارد. اینشتین هم که می‌گوید من به خدای اسپینوزا اعتقاد دارم نیز همین موضوع را به شیوه دیگری بیان می‌کند. اینشتین می‌گوید: «به اعتقاد من خدا با کائنات نردبازی نمی‌کند.» در واقع اسپینوزا همه این دنیا را براساس قاعده و قانون می‌بیند و از طریق ریاضیات درک می‌کند و خدا را در گوشه و کنار این نظم می‌بیند. ولی این موارد و بسیاری از موارد دیگر که اسپینوزا در مورد دین آن‌ها را نقد می‌کند نزد خاخام‌های زمان اسپینوزا قابل قبول نیست و او را طرد می‌کنند.

 

مسئله اسپینوزا
کتاب مسئله اسپینوزا اثر داستانی اورین یالوم است

 

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد