hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > سیاسی > طرح اردوغان چگونه امنیت غذایی در دشت مغان را به خطر می‌اندازد؟

طرح اردوغان چگونه امنیت غذایی در دشت مغان را به خطر می‌اندازد؟

یک کارشناس مسائل بین الملل در گفتگو با خبرآنلاین به بررسی پیامدهای سدسازی ترکیه در طرح داپ پرداخت.

به گزارش خبرآنلاین احمد کاظمی در گفتگو با خبرآنلاین، در مورد پیامدهای مخرب سدسازی های ترکیه و تاثیر آن بر رود ارس گفت: این اقدام می تواند به مراتب ده ها برابر از فاجعه زیست محیطی در سیستان و بلوچستان بدتر باشد. ترکیه در قالب طرح «داپ» تعداد قابل توجهی سد بر روی ارس احداث می کند. بعضی از این سدها مانند سد کاراکورت سال گذشته افتتاح شده و حدود ۳۰ الی ۴۰ درصد از آب ورودی ارس به سمت ایران، ارمنستان و جمهوری آذربایجان را کاهش داده است. سدهای دیگری مانند «سویله مز ، مرت و نارین قلعه و قارص» در حال احداث هستند.

وی افزود: در موضوع سدسازی بر روی ارس هر چهار حقابه، یعنی زیست محیطی، حقابه شرب یا شهری، حقابه کشاورزی و همچنین حقابه صنعتی آسیب می بینند. احداث سدهایی که متاسفانه تعداد آنها مشخص نیست و کشور ترکیه در سانسور خبری برای عدم پاسخگویی به افکار و مطالبات عمومی، پروژه را به پیش می برد.

این کارشناس در پاسخ به این سوال که سد سازی های ترکیه چه تبعاتی در آینده نه چندان دور متوجه ایران و مناطق آذری نشین ایران خواهد داشت گفت: باید توجه داشته باشیم که اقدام ترکیه علاوه بر کاهش آب رود ارس مشکلاتی را برای سد خداآفرین نیز پدید خواهد آورد. در ایران میزان وابستگی به آب های فرامرزی حدود ۱۰درصد است اما در مناطقی مانند دشت مغان به ۸۰درصد می رسد. همانطور که می دانیم دشت مغان حدود ۱۵ درصد در تکمیل زنجیره امنیت غذایی ایران نقش دارد و هنگامی که سد خداآفرین دچار آسیب شود و آب کاهش پیدا کند موضوع کشت در دشت مغان به شدت لطمه خواهد خورد و به سرمایه گذاری های کلان در آن منطقه خسارت هنگفتی خواهد زد. بحث انتقال آب رودخانه ارس نیز ( از تبریز به دریاچه ارومیه) که از سال ۹۲ به صورت جدی شروع شده با مشکل مواجه خواهد شد. بنابراین مشکلات اقتصادی از جمله کاهش امنیت غذایی، بحث مهاجرت از شمال غرب، بیکاری، مسائل زیست محیطی و گردو غبار از جمله مسائل تهدیدآمیز در این زمینه محسوب می شوند.

مشروح این گفتگو را اینجــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــا بخوانید.

311311

منبع: khabaronline-1782185

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد