hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > گلستان > شناسایی دو هزار حلقه چاه آب کشاورزی در حریم چاه آب شرب

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان:

شناسایی دو هزار حلقه چاه آب کشاورزی در حریم چاه آب شرب

 مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان با اشاره به این که نیاز اساسی تامین آب شرب است، گفت: اکنون دو هزار حلقه آب کشاورزی شناسایی شده در حریم چاه آب شرب در استان وجود دارد.

ایرج حیدریان در نشست خبری با رویکرد مدیریت صرفه‌جویی در آب، اظهارکرد: اعتقاد ما بر این است که برداشت غیرمجاز از چاه‌های مجاز به مراتب بیش از چاه‌های غیرمجاز بوده و با بی‌انضباطی خارج از سهمیه بهره‌برداری می‌شود و آبخوان‌ها دچار مشکل می‌شود.

وی افزود: در نشست شورای حفاظت استان از همه دستگاه‌ها و حتی رهنمودهای مراجع قضایی و امنیتی توجه به این موضوع بوده تا چاه‌ها شناسایی و نصب شمارشگر انجام شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان گفت: اثرگذاری خشکسالی را در حوضه آورد رودخانه از جمله گرگانرود ۷۰ درصد و اترک ۹۷ درصد کاهش داریم.

لزوم مشارکت بهره‌برداران کشاورزی در مصرف آب

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان با اشاره به رهنمودهای رهبر معظم انقلاب در موضوع مدیریت مصرف آب، گفت: بهره‌برداران بخش کشاورزی را باید در صرفه جویی آب در تولیدات محصولات کشاورزی به مشارکت گرفته شود تا رهنمودهای رهبری و صرفه جویی ۱۰ درصد صورت گیرد، مشکل آب شرب در کشور و استان حل خواهد شد.

به گفته وی اجرای الگوی صرفه‌جویی در استان همجوار گلستان با هماهنگی و مشارکت خانه کشاورز و نظام صنفی آن اجرا شده و می‌توان از ابن موفقیت در گلستان هم استفاده کرد.

حیدریان بر همراهی پررنگ حوزه ترویج و مشارکت‌های جهادکشاورزی استان در این حوزه تاکید کرد و گفت: اجرای درست الگوی کشت راهکاری برای موفقیت در صرفه‌جویی آب کشاورزی است.

آبگیری ۷.۷ درصد از مخازن سدها در گلستان

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان گفت: اکنون ۷.۷ درصد از ظرفیت مخزن سدهای قابل بهره‌برداری در این استان ( ۲۴۵ میلیون متر مکعب) دارای آب است.

وی ادامه داد: این میزان کاهش آبگیری در مخازن سدهای استان بیانگر این است که نزولات جوی پایین آمده و باید به سمت سازگاری با تغییر اقلیم در منطقه باشیم.

وی گفت: ۹۲ درصد منابع آب در کشور و حتی گلستان در بخش کشاورزی مصرف می‌شود که ۶۹ درصد آن هدر رفت دارد و باید در این حوزه برنامه‌ریزی درست در افزایش راندمان صورت گیرد.

به گفته وی استفاده از منابع آبی سطحی در گلستان با اجرایی طرح‌ها آغاز شده و برنامه‌ریزی فشرده ای در دست اجرا است.

حیدریان ساخت سد نرماب مینودشت از جمله برنامه‌های مهم استفاده از منایع آبی سطحی در استان است، افزود: این سد در دست اجرا در ساخت پیشرفت فیزیکی خوبی برخوردار بوده ولی باید اسکان روستاهای واقع در کاسه، ایجاد تونل انتقال رودخانه خرمارود آزادشهر به سد، برداشت درختان از کاسه، شتاب بیشتری به خود گیرد.


وی یادآور شد: اکنون برای ایجاد تونل از رودخانه خرمارود به محل سد نرماب مینودشت، از قرارگاه خاتم الانبیا درخواست اجرای طرح شده است.

به گفته وی یک چهارم از جمعیت  گلستان از تامین آب شرب سد «نرماب» مینودشت در شرق استان برخوردار خواهند شد.

این سد که از نوع خاکی همگن به ارتفاع ۶۰ متر، عرض تاج سد ۱۰ متر و طول تاج ۸۰۷ متر یکی از طرح‌های مهم عمرانی و زیربنایی گلستان به شمار می‌رود، ظرفیت ذخیره ۱۲۵ میلیون مترمکعب آب و قابلیت تنظیم حدود ۱۸۰ میلیون مترمکعب آب را در سال دارد، علاوه بر تامین آب آشامیدنی پایدار افزون بر ۵۵۰ هزار نفر جمعیت شرق استان، تامین بخشی از آب صنایع و آب ۱۸ هزار هکتار اراضی زراعی منطقه، کنترل و ذخیره سیلاب‌های فصلی، تقویت سفره‌های آب زیرزمینی، تولید برق آبی و توسعه گردشگری را برعهده خواهد داشت.

شیرین‌سازی آب از خزر

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان گفت: طرح شیرین‌سازی آب از دریای خزر برای تامین آب شرب مرکز و غرب استان با جدیت پیگیری می‌شود که اکنون در مرحله دریافت مجوز است.

حیدریان افزود: امیدواریم سازمان برنامه و بودجه به زودی مجوز لازم را برای عملیاتی شدن طرح مزبور صادر کند تا از ظرفیت بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در اجرای آن استفاده شود.

به گفته وی محل استقرار تاسیسات شیرین‌سازی آب خزر در منطقه «چارقلی» گمیشان جانمایی شده است.

وی شیرین‌سازی آب لب‌شور دیگر راهکار تامین آب شرب ساکنان به ویژه مناطق شمالی استان برشمرد و گفت: اکنون الگوی اجرا شده در روستای «نیازآباد» بندرترکمن را داریم که از این طرح بهره‌برداری می‌کند و باید از این ظرفیت بیشتر استفاده شود.

وی ادامه داد: چهار نقطه استان برای شیرین آب لب شور شناسایی شده که «کرند» بخش داشلی‌برون گنبدکاووس و آق‌قلا از جمله مناطقی هستند که پیگیر عملیاتی شدن آن با فراخوان و جذب سرمایه‌گذاران انجام خواهد شد.

مصرف آب شرب روستای «سقرتپه» گمیشان بیش از الگوی مصرف

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان گفت: اکنون با توجه به وجود خشکسالی، مصرف آب شرب در روستای «سقرتپه» در شهرستان مرزی گمیشان ، ۴۰۰ لیتر در شبانه‌روز به ازای هر نفر بوده در حالی که میانگین مصرف آب شرب در روستا باید ۱۷۱ لیتر تامین شود.

حیدریان افزود: علت افزایش مصرف آب شرب در این روستا، تامین آب شرب دام است.

وی ادامه داد: کشت توتون و استفاده از آب شرب در این زراعت در شرق استان از دیگر دلایل افزایش مصرف آب در مناطق روستایی است.

 وی بر مشارکت روستاییان استان در مدیریت مصرف آب شرب در شرایط مواجه با خشکسالی تاکید کرد.

در استان گلستان بیش از هزار روستا و آبادی با جای دادن ۴۶.۶ درصد از جمعیت یک میلیون و ۸۶۹ هزار نفری، وجود دارد که اقتصاد اصلی ساکنان آن بر پایه کشاورزی استوار است.

حیدریان بر اجرای سند آمایش آب استان در بخش صنعت، مدیریت طرح جامع سیلاب برای ممانعت از پسروی آب در آق‌قلا با همکاری قرارگاه خاتم‌الانبیا، لایروبی رودخانه‌ها در قالب قرارگاه شهید «لولایی» با بهره‌گیری از ماشین‌های راهسازی استان‌های همجوار و سرمایه‌گذاری در اجرای طرح‌های آبخیزداری و جمع‌آوری آب‌های سطحی در شهرها تاکید کرد.


 گلستان دارای طرح جامع آب شرب

 معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه‌ای گلستان گفت: این استان شمالی دارای طرح جامع آب شرب بوده و مصوبه مطالعه آن در سال ۱۴۰۰ از آب و فاضلاب کشور دریافت و انجام شده است.

داود گیلک افزود: در این طرح مطالعه افق ۱۴۲۵ برای تامین آب شرب ساکنان گلستان دیده شده که نیاز آبی ۱۸۲ میلیون مترمکعب در سال شامل ۷۴ میلیون متر مکعب از محل زیرزمینی، ۷۰ میلیون مترمکعب از محل آب‌های سطحی و بقیه شیرین آب از دریای خزر است.

وی با اشاره به اجرای ساخت سد «نرماب» مینودشت، گفت: این طرح ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد در حالی که ابتدای آغاز به کار دولت سیزدهم ۶۲ درصد پیشرفت داشت.

گیلک ادامه داد: تامین آب شرب ساکنان استان از محل آب‌های سطحی در افق ۱۴۲۵ یکی از طرح‌های مهم بوده که در مراحل پایانی برای آبگیری مخزن سد است.

به گفته وی از محل مصوبه سفر دور نخست رییس جمهور به استان گلستان، تاکنون ۵۸۰ میلیارد تومان از هزار میلیارد تومان برای سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ در نظر گرفته شده، تخصیص یافته است.

وی از شناسایی ۱۵۰ حلقه چاه آب برای تامین شرب ساکنان شهرستان گرگان خبر داد و افزود: از این تعداد تاکنون ۳۸ حلقه چاه از طریق شرکت آب و فاضلاب در اولویت قرار داده شده تا در برنامه اضطرار مورد استفاده قرار گیرد.

گلستان واقع در شمال کشور طی سه سال اخیر با پدیده خشکسالی و کم بارشی شدید مواجه شده و منابع آبی اعم از سطحی و زیرزمینی آن به شدت افت کرده است.

 در این استان شمالی در شرایط نرمال و به دور از خشکسالی از ۲.۵ میلیارد متر مکعب آب در دسترس شامل یک میلیارد و ۲۱۰ میلیون مترمکعب زیر زمینی و ۸۸۸ میلیون مترمکعب آب سطحی، ۸۴ درصد آن به بخش کشاورزی، ۱۰ درصد برای شرب و سه درصد هم برای هریک از حوزه های صنعت و محیط زیست در نظر گرفته می‌شود.

گلستان مطابق سرشماری نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵ یک میلیون و ۸۶۹ هزار نفر جمعیت دارد که اقتصاد اصلی ساکنان این خطه بر پایه کشاورزی است.ایرنا

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد